Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Blixt till D50

Produkter
(logga in för att koppla)

Myzqo

Medlem
Hej

Vilken blixt bör jag köra till min D50 om jag vill använda mig av trådlös blixt? Inte slavblixt då jag ej vill att den inbyggda ska behöva fyras av.

Mvh
Christoffer

Nu skall jag int springa händelserna i förväg, men det brukar finnas olika anledningar till att inte använda den inbyggda blixten. Det vanligaste är att man inte vill ha reflexer.
Jag kör D80 med SB-800 som slavblixt. På kameran har jag Nikon SG-3IR, IR-panel för inbyggd blixt. Den ger ett överraskande gott resultat och kostar knappt någonting.

D50 kan inte styra extern blixt trådlöst med inbyggda blixten. Du måste köpa två blixtar varav den ena måste vara en SB-800 och den andra kan vara antingen SB-600 eller SB-800. Alternativt köper du en SU-800 för trådlös styrning och en SB-600.

Alla ovanstående alternativ är så dyra att det inte lönar sig. Sälj i stället kameran och köp en begagnad D70 eller en ny D80 och en SB-600 (eller 800).

Johannes-S skrev:
D50 kan inte styra extern blixt trådlöst med inbyggda blixten. Du måste köpa två blixtar varav den ena måste vara en SB-800 och den andra kan vara antingen SB-600 eller SB-800. Alternativt köper du en SU-800 för trådlös styrning och en SB-600.

Alla ovanstående alternativ är så dyra att det inte lönar sig. Sälj i stället kameran och köp en begagnad D70 eller en ny D80 och en SB-600 (eller 800).
Inte styra, men dock avfyra! Iaf SB-800 klarar (med manuella inställningar då) att användas som ren slavblixt, och med tillbehöret som Martin skrev om samt kamerans blixt inställd på manuellt läge så bör det funka utmärkt!

Mushkot skrev:
Inte styra, men dock avfyra! Iaf SB-800 klarar (med manuella inställningar då) att användas som ren slavblixt, och med tillbehöret som Martin skrev om samt kamerans blixt inställd på manuellt läge så bör det funka utmärkt!

Läs frågan i första inlägget en gång till.

ANNONS
Götaplatsens Foto