Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till D70

Produkter
(logga in för att koppla)

JoeCole

Aktiv medlem
Tänkte köpa en blixt till min D70.
Eller jag funderar på det.

Först skulle jag vilja ha lite tips på olika blixtrar, inte så jädrarns dyra, helst inte mer än 2000 :-

Vad är fördelarna med en blixt ?
Jag har väl kanske inte tänkt andvända den så mycket i studio, eftersom jag inte har tillgång till en sådan, än.

Blir bilderna klarare, även när man andvänder dom utomhus ?

Jag har inte så himla stor koll när det gäller bilxtrar men skulle gärna vilja få det bra förklarat för mig, gärna med bilder.

Fotar väl mest fotboll, ishockey, vänner, skoter och motocross, och även lite natur.
 
Fördelarna med (extern) blixt är att de oftast har vridbara huvuden så du kan slå den mot en vägg eller i ett tak och på så vis få ett mer "naturligt" ljus än att slå den inbyggda rätt på. Även ute så rent allmänt kan det vara praktiskt med en liten "dutt" med blixten för att få lite upplättning av skuggor i ansiktet samt för att ta motljusbilder. Jag själv rekommenderar skarpt Nikons SB-600 eller 800, trots att de är lite över vad du frågar efter. Möjligheten att styra de trådlöst från kameran är faktiskt helt underbar. Det finns ju billigare alternativ, men för att få ut mest av kameran så måste blixten stödja kameran fullt ut (för att ljusmätning med blixt ska fungera tillfredställande).
 
Om jag inte missminner mig helt, så tror jag att det bara är 600:an och 800:an som funkar ihop med D70:an. Prövade med SB-80DX, men det gick inte.

Till de övriga dSLR-husen så funkar de flesta blixt-modellerna (förutom iTTL-funktionen, som endast går ihop med 600:an och 800:an), varför det känns något märkligt/sniket av Nikon att göra D70:an "okompatibel" med andra modeller än dessa två.

Oscar
 
Jag köpte först en Sigma EF-500DG SUPER NA-iTTL för 1995kr me den hade problem med exponeringarna.
Den överexponerade kraftigt till synes helt slumpmässigt.
Sigman rekomenderas alltså INTE till Nikon D70

Det finns 2 st blixtar som garanterat fungerar utan strul och det är Nikons SB-600 (2495kr) och SB-800 (3400kr).

SB-600 räcker ganska långt men jag som gillar prylar köpte naturligtvis SB-800 :)
 
Ja vet att du skrev max 2000, men jag är grymt imponerad över min SB-800.

Det som den fixar snyggt är med den medföljande bouncern som blixten vinklad 45 grader. Då ger blixten mycket bra ljusfyllnad i bilden.

Ytterligare en sak som jag nu inte har problem med är röda ögon. Med D70'n inställd för röda-ögon reduktion så skickas 3 förblixtar för att sedan smälla på ordentligt på den fjärde. Anledningen till att jag är så impad är att inte ens jag får röda ögon på detta sätt. Brukar annars vara 100%-ig.

Jag har inga erfarenheter av andra blixtar till D70'n, men med SB-800 känns det som jag inte behöver detta. Att den sedan köptes för $320 på BHPhoto gjorde ju inte ont . . .
 
Maxe skrev:
Ja vet att du skrev max 2000, men jag är grymt imponerad över min SB-800.

Det som den fixar snyggt är med den medföljande bouncern som blixten vinklad 45 grader. Då ger blixten mycket bra ljusfyllnad i bilden.

Ytterligare en sak som jag nu inte har problem med är röda ögon. Med D70'n inställd för röda-ögon reduktion så skickas 3 förblixtar för att sedan smälla på ordentligt på den fjärde. Anledningen till att jag är så impad är att inte ens jag får röda ögon på detta sätt. Brukar annars vara 100%-ig.

Jag har inga erfarenheter av andra blixtar till D70'n, men med SB-800 känns det som jag inte behöver detta. Att den sedan köptes för $320 på BHPhoto gjorde ju inte ont . . .

Har du kollat att du verkligen behöver "Red eye reduction" aktiverat? Avståndet mellan blixten och gluggen (=bildvinkeln mellan infallande och reflekterat ljus) är så stor att problemet bara borde uppstå på relativt stora avstånd.
Jag har den inte på och slipper därmed den irriterande fördröjningen mellan avtryck och bild.

/AnWi
 
Jag har köpt en Metz 54 MZ-4i Nikon, med stöd för i-TTL, inklusive adapter SCA 3402 M5 på Cyberphot. Är mycket nöjd. Har visserligen en D100, men ändå.

/pl
 
AnWi skrev:
Har du kollat att du verkligen behöver "Red eye reduction" aktiverat? Avståndet mellan blixten och gluggen (=bildvinkeln mellan infallande och reflekterat ljus) är så stor att problemet bara borde uppstå på relativt stora avstånd.
Jag har den inte på och slipper därmed den irriterande fördröjningen mellan avtryck och bild.

/AnWi

Då D70'n skickar en förblixt för att göra mätningen av erfoderlig blixtmängd så är min erfarenhet att detta gör att folk blundar.

// Johan
 
DEt har jag aldrig varit emd om.
Med tanka på att förblixten är extremt kort och kommer så tätt inpå huvudblixten att dom itne går att skilja på så är jag tveksam till att någon klarar av att blinka så snabbt.
Vi pratar om hundradelar av en sekund....
 
skutte skrev:
Jag skrev att han skulle kolla!

du kunde lika gärna länkat till en annons med en Canonblixt och bett honom kolla att den passar till hans kamera...

Jag undrar fortfarande varför du rekomenderade honom att kolla upp den blixten?
 
Ingen pajkastning va? Nu fortsätter vi med tråden eller?

Förblixten, som det skrevs om tidigare i denna tråd, kommer en tiondels sekund innnan huvudblixten. Tro mej, jag har kollat!

Visst kan man hinna blinka men det har inte hänt mej. Det beror säkert också på hur man riktar blixten. För egen del blir det oftast rakt upp i taket med diffusorn på. Den ger då endast ett mjukt ljus framåt som minskar skuggor under hakan mm.

/AnWi
 
Om det ska vara någon vits med förblixten, i syfte att minimera risken för röda ögon, så måste den avfyras precis innan huvudblixten.

Om jag har förstått saken rätt, så är det i pupillen som det röda uppstår. Ju mer pupillen är öppen (ju sämre ljuset är i rummet), desto större risk för "röda ögon". I och med att förblixten slår, så dras pupillen ihop (pga av det ökade ljuset, jmf. bländare på ett objektiv) varvid risken för "röda ögon" minskar när huvudblixten slår.

Är tidsskillnaden mellan för- och huvudblixt för stor, så hinner pupillen återta sin större storlek mellan dom två "blixtrarna".

Oscar
 
Senast ändrad:
Förblixten som avses är den som används för att beräkna styrkan på blixten.

Alltså blixten drar iväg en blixt(ibland flera), mäter resultatet, beräknar och drar iväg huvudblixten samtidigt som kameran exponerar enligt dom inställningar som gjordes med hjälp av förblixten.
Förblixten uppfattar man inte och hinner inte reagera på (om man inte är stålmannen eller liknande).

Rödaögonblixt är en serie blixtar vars enda syfte är att blända personen och dra ihop pupillen så att det blir mindre röda ögon.
Detta är inte vad man normalt brukar defeniera som förblixtar.

Röda ögonfunktionen brukar ofta leda till att folk blundar eller ser besvärade ut.
Jag använder den aldrig utan tar hellre ett kort till någon sekund efter det första kortet då folk hunnit öppna ögonen igen.
 
ANNONS