Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till en D40

Produkter
(logga in för att koppla)

Toyamiki

Ny medlem
Jag vill köpa en extern blixt till min nuvarande Nikon D40 och jag har kollat på en SB-600. Jag är helt novis vad det gäller det tekniska och det jag undrar är om dessa är kompatibla? Tanken är att jag ska uppgradera min kamera till eventuellt en Nikon D90 när det ekonomiska tillåter och där ha jag förstått att en SB-600 funkar, men i dagsläget får jag nöja mig med min lilla kamera. Kan jag alltså köpa en SB-600 till min D40 eller måste jag välja den mindre SB-400? Någon som kan hjälpa mig med denna fundering och kanske förklara lite kring användandet av en extern blixt.
Mvh
Michaela

SB-600 funkar också på din kamera. De mer blixterfarna får väl fylla på, men första fördelarna du kommer att märka med extern blixt är att du slipper blixten "rakt på" motivet vilket ger kraftiga skuggor bakom motivet och röda ögon när du fotograferar människor. De externa blixtarna kan du vinkla och slå i ex taket för att få ett mjukare ljus på ditt motiv.

av dom skulle jag utan att tveka välja SB600 so är fullt kompatibel med alla system kameror nikon nu tillverkar.
Andra alternativet är en bra beg SB800 en så har jag och är mycket nöjd fast jag kör den till en D300

Både SB-400 och SB-600 fungerar på både D40 och D90. Hade också valt en SB-600, det är helt enkelt en bra blixt.
När det gäller användandet så är det en vetenskap i sig och det beror också på hur man vill att bilderna ska se ut. Om möjligt, vinkla bort blixthuvudet för att studsa ljuset i tak eller vägg så är det redan där en stor skillnad på hur det blir.
Det följer med en liten folder till SB-600 som visar lite enkelt hur det ser ut beroende på hur man vinklar blixten, helt klart värd en titt om man är ny.

ANNONS
Götaplatsens Foto