Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt till EOS-1V..?

Produkter
(logga in för att koppla)

forstheim

Aktiv medlem
Vilken blixt rekommenderar ni till en EOS-1V?

Funderar på Canons 420EX respektive 550EX och Sigma EF-500 Super. Den förstnämnda och den sistnämnda är kanske de två som är allra intressantast egentligen.

Jag har läst testet om blixtar som tidningen FOTO hade för något nummer sedan. Skulle man följa deras råd och gå efter pris/prestanda så ligger Sigman klart närmast till hands. Men om man tänker ur smidighetssynpunkt, handhavande mm..är Sigman fortfarande det "självklara" valet då?

Till 1V tror jag nog en 550EX passar bäst. Med Sigman lär hjälpbelysningen för AF endast fungera med mittsensorn. 550EX täcker alla sensorer, jag är osäker på hur det är med 420EX.

Har du möjlighet att ställa blixtkompensation samt sync på första eller andra slutare på kameran? Dessa inställningar saknas på 420 EX, så om du inte kan ställa det via kameran så blir blixten genast mer begränsad.

tobias.e skrev:
Har du möjlighet att ställa blixtkompensation samt sync på första eller andra slutare på kameran? Dessa inställningar saknas på 420 EX, så om du inte kan ställa det via kameran så blir blixten genast mer begränsad.

Jo, men det ska jag kunna göra. Spontant känner jag nog att 420EX räcker gott för mig. Hade mest tänkt använda den för upplättningar vid vissa tillfällen. Även om den säkert inte kommer att användas så ofta så vill jag ha en pålitlig och bra blixt som är enkel att hantera. 550:an verkar ett flertal tycka är något klumpig.

Sigman är naturligtvis intressant eftersom den fått så bra kritik och dessutom är prisvärd.

420 EX passar säkert utmärkt. Sigma är jag skeptisk mot. 550 EX är överkurs för de flesta.

420 EX ska ha AF-belysning som funkar. Annars får väl köra med de mittersta punkterna. Knappast värt 2500 extra för en lampa...

Sigma EF-500 DG Super är riktigt bra. Plasten känns väl inte som Canon. Men prestandan är det absolut inget fel på. Jag valde mellan mellan EX 420 ech Sigmas EF 500 DG Super och valet föll på sigman. Jättenöjd.

Jeppe..

Hur kom det sig att det blev Sigman och inte EX 420?
Jag kan inte svära på det, men då en kollega valde mellan samma blixtar och valde sigman så.... Han köpte iofs ej dg modellen utan den vanliga som bara kostar hälften så mycket som en 420ex. sen att den är jämförbar med canons 550ex men kostar hälften av en 420ex gjorde ju inte saken sämre.

500DG kostar dock úng som en 420ex, men är fortfarande mest jämnbördig med en 550ex, fast till halva priset som sagt.

Senast ändrad:
Precis som Peter säger så är den mer lik en 550 EX i funktionerna. När FOTO testade blixtar, så fick den "Prisvärd" och ganska bra siffror, förutom i 17mm-läget där utlysningen var något sämre än EX 550. En liten nackdel är att sigman saknar zoomläge för 24mm. Så det blir till att vrida ner vidvinkelskivan när man ska under 28mm.

Men den är fullspäckad med finesser och jag valde den som sagt för priset (2100:- hos björns foto o video) och för den prestanda som den ger.

ANNONS
Götaplatsens Foto