Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Blixt TTL i-TTL
- Trådstartare kololo
- Start datum
Fredsson
Aktiv medlem
Jag hänger på denna tråd och hoppas att någon kan reda ut.
Ett svar på förra frågan: i-TTL är väl den senaste versionen som stöder trådlös blixtstyrning. (blixtar SB600, SB800 och SB400 har väl detta). Versionen innan heter väl D-TTL och är inte trådlös.
Jag är sugen på att köpa en P5000 just för att den har en blixtsko. Min tanke är då att använda den tillsammans med en SB15 blixt, som är liten men ändå hyggligt kraftfull. Någon som vet hur det skulle kunna fungera?
Thomas
Ett svar på förra frågan: i-TTL är väl den senaste versionen som stöder trådlös blixtstyrning. (blixtar SB600, SB800 och SB400 har väl detta). Versionen innan heter väl D-TTL och är inte trådlös.
Jag är sugen på att köpa en P5000 just för att den har en blixtsko. Min tanke är då att använda den tillsammans med en SB15 blixt, som är liten men ändå hyggligt kraftfull. Någon som vet hur det skulle kunna fungera?
Thomas
Emil-G
Aktiv medlem
Ja, blixten kommer att skjuta men kameran kan inte styra ljusmängden. Sätt blixten i auto-läge och kameran i manuell, välj lämplig slutartid och bländare (minsta bländare=ledtalet/avstånd) och skjut på.
För min del trodde jag att I:et hade med digitalkameraanpassningen att göra, att blixten ger en liten förblixt precis innan exponeringen som kameran mäter för att kunna säga åt blixten hur mycket kräm den skall trycka ut.
För min del trodde jag att I:et hade med digitalkameraanpassningen att göra, att blixten ger en liten förblixt precis innan exponeringen som kameran mäter för att kunna säga åt blixten hur mycket kräm den skall trycka ut.
Fredsson
Aktiv medlem
Tack för svaret. Det kanske inte är en så dum kombination.
Beträffande i-TTL och D-TTL så måste jag erkänna att jag inte vet vad bokstaven betyder. Dock har jag en Nikon D100 som tillsammans med blixtar som t ex SB-80DX ger full automatikfunktion och full "digitalanpassning", men då heter det D-TTL. Dock gav ju inte föregångaren SB-28 ljusmätning via TTL på en digitalkamera med senor utan bara på en kamera med film.
Beträffande i-TTL och D-TTL så måste jag erkänna att jag inte vet vad bokstaven betyder. Dock har jag en Nikon D100 som tillsammans med blixtar som t ex SB-80DX ger full automatikfunktion och full "digitalanpassning", men då heter det D-TTL. Dock gav ju inte föregångaren SB-28 ljusmätning via TTL på en digitalkamera med senor utan bara på en kamera med film.
gors
Aktiv medlem
kololo skrev:
Vad stå i:et för i i-TTL.
Lustigt sammanträffande, jag skrev faktiskt om det här i min blogg i morse.
Fredsson
Aktiv medlem
Göran. Du som väl är initierad. Nikon ska ju ha en presskonferens den 22/8. Mest intresse förstås på uppföljare till D2 och ev D200 serien. Men jag undrar. Jag ser att P5000 är slut hos de flesta handlare och även på Nikonstore. Kan man hoppas på en uppföljare/uppdatering på P5000 den 22?
jott
Medlem
http://www.planetneil.com/nikon/flash.html
D-TTL är mao TTL anpassat för digitala världen och i-TTL är en vidareutveckling av D-TTL.
D-TTL är mao TTL anpassat för digitala världen och i-TTL är en vidareutveckling av D-TTL.
gors
Aktiv medlem
Fredsson skrev:
Göran. Du som väl är initierad. Nikon ska ju ha en presskonferens den 22/8. Mest intresse förstås på uppföljare till D2 och ev D200 serien. Men jag undrar. Jag ser att P5000 är slut hos de flesta handlare och även på Nikonstore. Kan man hoppas på en uppföljare/uppdatering på P5000 den 22?
Spontant: Är inte P5000 lite i nyaste laget för en uppgradering? Modellen har bara funnits ett halvår. Det är inte omöjligt, naturligtvis, men det skulle vara anmärkningsvärt.
Närmast i tur för uppgradering står D2-serien. Jag tror inte att Nikon skulle låta en D300 komma före eller ens samtidigt som en ny D3:a.
Men allt detta är bara spekulation. Jag har inte några fakta som inte är allmänt tillgängliga.
gors
Aktiv medlem
Fredsson skrev:
Nej, helt ny modell är väl för tidigt. Tänkte mer på en uppdatering som t ex möjliggör RAW format. Det är det ju många som saknar.
Ja, och nej. Canon G7 har blivit hårt kritiserad i recensioner (som i K&B) och på forum (som detta) för att den saknar råformat.
Samtidigt är det den bäst säljande kameran i den framgångsrika G-serien någonsin, enligt svenska Canon.
Det vore ju roligt om det skedde en råformatsuppgradering, men jag tror att chansen är minimal.