Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixt, typ av signal i foten?

Produkter
(logga in för att koppla)

AndersNyman

Ny medlem
Hej,
håller på att bygga en liten pryl som avfyrar olika blixtar vid olika tidpunkter.

Jag skulle vilja veta vilken typ av signal som går genom blixtfoten. Hur stark ström och hur lång tid är den?

Någon som vet?

De blixtar jag har testat behöver en aktivt låg signal, typ kortslutning alltså. Strömen beror helt på blixten. Tiden verkar följa slutartiden, i alla fall på min KM 5D.

Edit: heter det aktivt låg? Det jag menar är att det finns en spänning som sänks till nära 0V när blixten ska blixtra.

Senast ändrad:
TTL heter det där åxå inte att förväxla med (trough the lens) utan här betyder det (transistor-transistor-logik) och det använder 5 volt. Blixten skickar ut 5 volt och kameran kortsluter den signalen när blixten ska slå så det beror lite på om du har kameran inställd på första ridån ( då tror jag att den kortsluter så länge slutaren är öppen) eller andra ridån då går inte blixten förrän den stängs
MAO ska du bara hitta vilka kontaktbleck på blixten som ska kortslutas för att blixten ska lösa ut (och det gör du lämpligast med små reläer så att du inte skickar någon spänning utifrån till blixten för då e de nog godnatt för den)

Senast ändrad:
Vad är det för sorts blixtar?

Mina minolta-blixtar ligger på c:a 2.8V medan en gammal AGFA har över 200V. För 200 volt så kan det nog vara praktiskt med en triac-utgång istället för oppen kollektor.

ANNONS
Götaplatsens Foto