Annons

Blixt ?

Produkter
(logga in för att koppla)

BIF-BigFoot

Aktiv medlem
Jag funderar på att köpa en lixt till då jag nu har 2 canon DSLR kameror en 30D & en 1D MarkIII.

Jag har även idag en extern blixt , En 580 EX (inte den nya 580 EX II)

Prylgalning som man är vill man ju självklart ha det värsta =) Den nya 580 EX II (4800 kr) men tycker den är lite för dyr.. vist den är väder tätad och matchar ju optik & MarkIIIan.. men det är ju en slant extra ..

Så de blixtar jag funderar på är Canons 430 EX (2700 kr) & Sigma EF-500 DG Super II (2300 kr)

Vad jag har förstått så har båda fullt E-TTL II stöd.

Men funderar lite på mer på remotestyrning av bixtarna. Min 580EX kan jag ju ställa i Master & Slav läge.

Tänkte höra med er på FS om fördelar / nackdelar & framförallt erfarenheter av dessa blixtar och då gärna i kombination med en 580 EX.

/Bosse

Om jag förstått det hela rätt så funkar 430Ex som slav till 580EX fullt ut men det gör inte Sigman då de har ett eget master/slav system.

Sigman kan dock synka på externblixt men gör det på ljuset och synkar då på förblixten omman använder ETTL.

jag har 580 och 550 som båda går som Master eller slav och två 430 som endast går som slav.

Fungerar perfekt med 580 Master och två 430 som slav. 580 kan styra tre grupper: A-B-C.
A är alltid inkluderad i master. Kan vara obegränsat antal blixtar i varje grupp.

Fungerar både med E-TTL o Manuell. Jag fördrar Manuell då man kan ställa styrkan individuellt per slavgrupp från masterblixten. Dvs behöver inte gå fram till slaven för någon inställning.

I E-TTL läge kan styrkeförhållandet mellan grupperna ställas.

Kan även stänga av blixten på mastern så att den endast styr slavarna (med en "förblixt) men inte ger något eget bidrag till belysningen.

Begränsningen är att slavarna styrs med ljus och inte radio och behöver ha slavarna inom "klockan 10 - klockan 2" framför masterblixten. Ger ibland begränsning då man är nära objektet.

430 har sämre kontroller än 580. Hjulet är ersatt med tryckknappar. OBS att nya 580 II lär ha sämre ergonomi. Mer kontroller styrs i meny t ex master/slav.

Läs här:
580 II:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-580EX-II-Speedlite-Flash-Review.aspx

580:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-580EX-E-TTL-2-Speedlite-Flash-Review.aspx

430:
http://www.the-digital-picture.com/Reviews/Canon-430EX-Speedlite-Flash-Review.aspx

Tackar för era synpunkter.

Har suttit och läst Tibors länkar...

Klart intressant.. Låter som 430EX är en kompetent blixt som såväl slav , som på min andra kamera. får kolla vidare och fundera..

Fler synpunkter och tips mottages gärna

/Bosse

Lånar din tråd lite Bosse.

Kan man styra 580EX II trådlöst/IR med MarkIII eller behöver man även en ST-E2.

mvh
thomas

Anledningen till att 580 EX II inte är lika enkel att ställa om mellan normal, master och slav är dubbel.

För det första har 580 EX II en mycket smidigare låsanordning, när den ska på och av kameran. Själv gör jag den manövern mycket oftare än ändrar den till slav eller master. Åtminstone så länge jag bara har en, ha-ha.
Den nya låsanordningen manövreras med en spak, som sitter där den tidigare omkopplaren för normal, master eller slav satt.

För det andra har 580 EX II stöd för att ändra alla inställningar från kameran. Det hade naturligtvis inte fungerat med en separat spak på blixten, utan förutsätter att inställningen är en menyhistoria på blixten.

Jag tänkte också först köpa en 430 EX, då jag ansåg 580 EX II vara för dyr för mina behov. Men när den gick att köpa för 2200 kronor i USA, var det en helt annan sak.

ANNONS
Götaplatsens Foto