Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Blixtavfyrning på väldigt långt håll.
- Trådstartare starnut
- Start datum
De flesta blixtarna kommer nog från kompaktkameraägare bland publiken som inte vet hur man stänger av blixten och inte har koll på räckvidden. Samma grej ser man ju när man är på medelhavssemester, med alla turister som fotograferar vackra solnedgångar från stranden med blixt.
Sen finns det ju samlande linser man kan sätta på blixten för att koncentrera ljuset och göra det användbart på längre avstånd med teleobjektiv. Jag vet dock inte hur vanligt det är att sportfotografer använder såna.
Sen finns det ju samlande linser man kan sätta på blixten för att koncentrera ljuset och göra det användbart på längre avstånd med teleobjektiv. Jag vet dock inte hur vanligt det är att sportfotografer använder såna.
gors
Aktiv medlem
Det är min uppfattning att tele-blixt vid sportfotografering inte är särskilt vanligt. Dels blir resultatet ofta fulare än utan blixt, dels irriterar blixten i vissa sporter. Ett tredje skäl är att blixten inte hänger med när fotografen bränner av 5-8 exponeringar i sekunden.
En sak att tänka på är att röda ögon blir en riktig plåga när man plåtar med blixt på tele. Då spelar det ingen roll att man använder en extern blixt ovanpå kameran, skillnaden mellan fotovinkel och blixtvinkel blir så liten att det blir röda ögon i alla fall.
En sak att tänka på är att röda ögon blir en riktig plåga när man plåtar med blixt på tele. Då spelar det ingen roll att man använder en extern blixt ovanpå kameran, skillnaden mellan fotovinkel och blixtvinkel blir så liten att det blir röda ögon i alla fall.
starnut
Aktiv medlem
ok, som jag trodde då. Att det mest är folk som är okunniga.
Fast nu när det var lucia var där en kille som höll på o fota, med en seriös kamera. Vi var i aulan som är rätt stor, fast att han stod längst bak i aulan och fotade dem på scen använde han blixten, jag vet inte riktigt hur långt det kan va, men kanske 35m? det kan ju inte ha blivit bra, för att inte tala om att det var jobbigt när han smällde av blixtar hela tiden.
Fast nu när det var lucia var där en kille som höll på o fota, med en seriös kamera. Vi var i aulan som är rätt stor, fast att han stod längst bak i aulan och fotade dem på scen använde han blixten, jag vet inte riktigt hur långt det kan va, men kanske 35m? det kan ju inte ha blivit bra, för att inte tala om att det var jobbigt när han smällde av blixtar hela tiden.
Sinuslinus
Aktiv medlem
anders84 skrev:
med en seriös kamera. V
Det är inte kameran som gör fotografen...
Därför att signaturerna inte används på fotosidan. Det är en funktion som följer med forumprogramvaran men den kluddar ju bara ner trådarna med massa överflödiga ord.anders84 skrev:
det där är ju för övrigt min signatur, varför kommer den aldrig upp?
SunKi
Aktiv medlem
anders84 skrev:
ok, som jag trodde då. Att det mest är folk som är okunniga.
Det borde väl inte vara helt omöjligt, säg att du har en blixt med ledtal 56, och använder en ISO 800 film, borde väl ge en räckvidd på över 35 meter beroende vilken bländare han använde..
Jan Artursson
Aktiv medlem
Ja alla har ju inte så stor koll hur långt blixtarna räcker. Själv hade jag en arbetskamrat som var i Paris och fotade Eifeltornet kvällstid med en kompaktkamera. När jag sade att jag trodde att det var kanske var lite för mörkt fick jag svaret att det var ingen fara för blixten hade gått in...
gors
Aktiv medlem
Helt korrekt Björn. Med dagens zoomblixtar är 35 meter ingen match med ljuskänslig film och bländare 2,8.
Fast själva idén att plåta ett luciatåg med blixt känns lite dum. Hela grejen bygger ju på just användning av ljus. Om valet fanns skulle jag absolut föredra ljusstark optik och högkänslig film istället.
Fast själva idén att plåta ett luciatåg med blixt känns lite dum. Hela grejen bygger ju på just användning av ljus. Om valet fanns skulle jag absolut föredra ljusstark optik och högkänslig film istället.