Annons

Blixtbyte... Canon bättre än sigma?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoJeppe

Aktiv medlem
Jag har en rätt enkel fråga egentligen:

Är en Canon 430EZ bättre än en Sigma EF-500 ST (ej super) till en EOS 30?

Jag har aldrig riktigt lärt mig min nuvarande blixt (Sigma EF-500 ST) och har därför inte använt den så mycket. Jag inbillar mig 430ez är enklare att använda i halv-auto läge (P) som jag för det mesta kör. Det kanske bara är att den har en LCD-display som den lurar mig? Fast det känns ju faktiskt lite bättre med en Canon blixt också... (Den extra effekten i Sigman behöver jag inte egentligen så det spelar ingen roll.)

Bara lite tankar från min sida. Nu vill jag höra era! Ska jag byta? Behöver lite hjälp...

MVH /Jeppe

det är ju onekligen lite lättare att se vad som är in ställt med en LCD skärm...
men har inte sigman lite lampor som berättar vad som är inställt?

att ha en canon blixt bara ör det är canon låter lieväl mycket som märkes fetishism... förutsatt att canon blixten inte erbjuder någon form av fördel över sigman.

men om canon blixten har en fördel som de använder dig mycket av och det underlättar ditt liv så kör hårt...

c.

Ja, det går tilta och vrida Sigman i sidled.

Chris: Det är ju just det jag undrar... Erbjuder Canon någon fördel, eller är den enklare på något sätt? Sigman har bara lite lampor som säger vilken brännvidd motorzoomen ligger på.

Är det ingen som har eller har provat på båda? Eller har några andra funderingar? Jag behöver mer tips och jämförelse...

MVH /Jeppe

ANNONS
Götaplatsens Foto