Annons

Blixtinköp!

Produkter
(logga in för att koppla)

miae

Aktiv medlem
Hej!

Går och funderar på att köpa en blixt till min Nikon F70 och behöver lite råd. Jag har inte råd att köpa en originalblixt, de är löjligt dyra, så jag skulle gärna ta emot lite synpunkter på de oberoende märkena. Är det någon kvalitetskillnad på t.ex. Metz, Sunpak eller Sigma? Har någon dessutom erfarenheter av Soligors blixtar som är förhållandevis billiga?

Är det okej att köpa en begagnad blixt eller kan man få problem?

Många frågor, men jag har funderat på det här ett tag och är tacksam för all hjälp jag kan få!

//Maria

Sunpak har varit med ett bra tag..tror det kan vara en vettig investering. Ska sjalv investera i en Sunpak AF 4000 Pz till mina EOS hus. Visst e det harligt i Skottland...Reser du runt mycket eller ?? Har själv varit i skottland -96, -97 och ska resa dit igen snart.

Hej!
Jag måste nog ändra min medlemsprofil, jag är faktiskt hemma i Skåne igen efter att ha tillbringat 10 månader i ett litet samhälle som heter Pitlochry, Skottland är rent sanslöst när det gäller natur och landskapsfotografering! Det finns så mycket att se men jag rekommenderar starkt att man tar sig till Glen Affric och Isle of Skye!
Kolla gärna in Johan Gustafsons Skottlandsalbum här på fotosidan.

Tack för blixttipset förresten!
//Maria

Köp ett par nummer större blixt än du egentligen behöver.
En zoomande blixt med vrid- och börjbart huvud och ett ledtal om >50 är förmodligen vad du vill ha när du väl väl kommit igång och börjat ta bilder med blixt.

Så då är det billigare att köpa det redan från början.

Nu kör jag inte Nikon, men jag har en SpeeLight 550 som jag verkligen är jättenöjd med, och nu efter ett år har jag sas "vuxit i den".

"Speedlite 550EX är ett kraftfullt blixtaggregat med ledtalet 55 för ISO 100, när zoomreflektorn är inställd för 105 mm objektiv. Utlysningsvinkeln ställs in automatiskt för 24-105 mm brännvidd (med EF-objektiv) med minskande ledtal för större utlysningsvinklar. Du kan öka utlysningsvinkeln till motsvarande 17 mm brännvidd med den inbyggda vidvinkelskivan, som också kan användas som en liten reflexskärm, när du fotograferar med indirekt blixt. Du kan vrida blixtreflektorn i alla riktningar, inklusive nedåt (7°). 550 EX passar till alla EOS, men är speciellt lämpligt för EOS-3 med koppling till kamerans 45-punkts autofokus och 3-zoners TTL-automatik. Andra finesser är energiinställning för manuell blixt från full energi till 1/128 av full energi och stroboskopblixt med ett förinställt antal blixtar och frekvens upp till 100 blixtar per sekund."

Pitlochry.. hehe där har man ju sovit en natt på B&B.. Jo isle of skye är mycket vackert.. kolla mitt album...Bara att hålla med, angående naturen..Har spenderat åtskilliga mil på de skotska vägarna.

köp en Nikon blixt - då vet du vad du får.. och passar utan tveksamhet till din F70. jag sålde en SB24 nyskick, inkl kartong+manual för 1200:- (så vet du ungefär vad du behöver slanta).
Mvh
Johan

Tack för hjälpen Johan! Naturligtvis är det trevligt om jag kan hålla sig till originalblixtarna, men de är väldigt dyra i nypris och jag har hört att det kan vara lite riskabelt att köpa just blixt begagnat. Problemet lär vara, och jag vet inte var jag har läst detta bara att jag har gjort det, att blixten liksom "tröttas ut" efter flitig användning och att man därför inte skulle kunna lita på ledtalet på en begagnad blixt. Några synpunkter på detta eller är det bara trams?

//Maria

miae skrev:
Problemet lär vara, och jag vet inte var jag har läst detta bara att jag har gjort det, att blixten liksom "tröttas ut" efter flitig användning och att man därför inte skulle kunna lita på ledtalet på en begagnad blixt. Några synpunkter på detta eller är det bara trams?

Ärligt talat kan man inte lita på ledtalet på några blixtar alls, varken nya eller begagnade. Det är ofta rena glädjesiffrorna, uppmätta med stora reflekterande ytor (väggar/tak) i närheten.

Jag kan föreställa mig att blixtröret tappar lite i effekt efter mycket flitig användning, men har inte hört talas om att det är ett stort problem. Köp den begagnade blixten på öppet köp. Ta några testbilder vid 100ISO och full blixteffekt. Räkna ut ledtalet som avstånd x bländare. Lämna tillbaka blixten om du inte är nöjd.

Även om blixteffekten skulle ha minskat något pga förslitning så påverkar det ju inte exponeringen så länge du håller dig inom blixtens räckvidd. TTL-ljusmätningen funkar som vanligt.

Mvh/Acke:)

ANNONS
Götaplatsens Foto