Annons

Blixtproblem med 10D och 550EX

Produkter
(logga in för att koppla)

PhotoJoe

Aktiv medlem
Kan nån förklara för mig varför 10D med en 550EX ihopkopplad med TTL Kamerakontakt 3, TTL Kabel 60 och TTL Blixtkontakt (OA-2) inte fungerar?!

Blixten lyser aldrig och det står TTL istället för ETTL i blixtens panel. Jag har testat att ändra CF3 till 1 istället för 0 på blixten, men inget händer.

Vad gör jag för fel?

Kablarna förmedlar endast ttl-information vilket blixten känner av och ställer sig i ttl-läge. Kameran i sin tur klarar bara av E-ttl.
Hade samma problem själv tidigare, enda sättet att köra med blixten vid sidan av är att utnyttja canons ST-E2 (IR-sändare) eller en extra 550EX.
Mvh
Patrik

Jovisst är det, man kan ju tycka att det ändå borde gå att utlösa blixten i manuellt läge, men dessvärre funkar inte det heller.

Mvh
Patrik

Det finns altså ingen kabel som kan hantera ETTL?
Det var ju väldigt märkligt, man lär ju inte köpa en trådlös sändare för 2500:- i första taget om man som jag ibland vill ha blixten förskjuten typ 50 cm från kameran för att få lite mer djup...

Kablen (Off Camera shoe cord) finns inte med på listan över kompatibel utrustning till de digitala EOS-kamerorna. Anledningen till detta är att den överskrider den tillåtna mängden strålning/störning som tillåts i USA, Canada och Tyskland.

Därför kan inte Canon garantera full kompabilitet... Hängde ni med? ;)

Har du provat att köra i M-läget på kameran?

Jeppe skrev:
Har du provat att köra i M-läget på kameran?

Fotar till 95% i M-läget. :-/

Alla delarna finns med i 550EX utbyggnadsprogram om man tittar i manualen till blixten.

Det finns en annan kabel som inte består av lösa delar, fungerar den bättre? Förlängningskabel 2 eller nåt heter den.

Nån som vill köpa mina TTL Kabeldelar? *ler fånigt*

//Joseph - som bara är kompatibel med E-TTL.

Japp.. i 550EX utbyggnadsprogram... Men inte i det digitala tillbehörsprogrammet... det är där skon klämmer.

Följdfråga

Vet inte om jag fattat diskussionen helt fel. Om kablarna bara använder TTL så borde blixten alltså inte skicka ut förblixten som grillar av "billiga" slavtändare. Eller?

Undrar hur svårt det är att tillverka en signalkabel som överför stift till stift galvaniskt genom några meter kabel? Telegrafstyrelsen har klarat det över Atlanten sedan urminnes tider.

Följfråga igen

Det här verkar fortfarande konstigt men jag kanske är trög. Jag har en förlängningskabel 2 (shoe cord 2) Den har 5 stift precis som kameran (eos 30)och blixten (420 EX). Skulle den verkligen ändå bara kunna överföra TTL?

Re: Följfråga igen

Åza skrev:
Det här verkar fortfarande konstigt men jag kanske är trög. Jag har en förlängningskabel 2 (shoe cord 2) Den har 5 stift precis som kameran (eos 30)och blixten (420 EX). Skulle den verkligen ändå bara kunna överföra TTL?

Det är tydligen annorlunda om man kör digitalt, har jag nu fått erfara. För kabeln fungerar klockrent med en EOS-1v.

Re: Följfråga igen

Åza skrev:

Alltså hur ligger det till egentligen i denna fråga... Enligt cyberphoto står det:

" Fungerar både med Canons EZ och EX blixtar, d.v.s TTL, A-TTL, E-TTL och E-TTL II blixtautomatik."

Jag har en 580EX som jag kör med canons 60cm TTL kabel till min eos 5D - inga som helst problem med E-TTL så det ska inte vara kabelns fel om den är ok.

ANNONS
Götaplatsens Foto