Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Blixtsystem till Canon eos700d

Produkter
(logga in för att koppla)

A.Dent

Aktiv medlem
Jag vill hjälpa en jag känner med att hitta ett blixtsystem till hans lilla hemmastudio. Han har idag två paraplyer med fasta lågenergilampor i. Det ger alldeles för lite ljus. Två blixtar i paraplyerna skulle göra susen. Tyvärr kan jag ingenting om Canons blixtsystem. Hur löser man det billigast till en Canon eos700d ? Det behöver inte vara Canons originalblixtar. Det är ett fåtal meter mellan paraply och modell.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Titta på Godox
Blixtar o sändare.
Själv använder jag det för lite för att satsa på laddbart utan håller mig till vanliga batterier med TT685.
Laddbart: V860, AD blixtarna 200, 400 & 600
 

unoengborg

Aktiv medlem
Titta på Godox
Blixtar o sändare.
Själv använder jag det för lite för att satsa på laddbart utan håller mig till vanliga batterier med TT685.
Laddbart: V860, AD blixtarna 200, 400 & 600
Behöver man inte TTL och kör på elnätet kan man få ned priset en hel del.
Titta på t.ex SK300ii och SK400ii båda kan utlösas med Godox radiotriggers
t.ex. Godox X Pro för Canon
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, Canons originalblixtar få fungera väl, men något man inte kan kalla dem är billiga. Så där är du på rätt spår.
 

Third eye

Aktiv medlem
Håller med om Godox. Känns som Godox har gjort blixt, studio och styrning mer åtkomligt för alla, och även om priser kryper uppåt fortfarande prisvärt.
 

PMD

Aktiv medlem
Behöver man inte TTL och kör på elnätet kan man få ned priset en hel del.
Ja, om det handlar om en liten studio så är nog elnätsdrivna blixtar det bästa att satsa på. Om man vill vara ännu mer ekonomisk så kör man med sladdar också, men snubbelrisken ökar förstås.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Det där med TTL tycker jag funkar dåligt när jag använder fler än en blixt. Inte så konstigt. Hur ska tekniken veta vilken balans jag vill ha i ljusstyrka mellan de olika blixtarna.
För lite snabba bilder med bara en blixt funkar det däremot utmärkt.
I studiomiljö när det finns lite tid att rigga innan skjutning så är det inte ett dugg krångligt med manuella inställningar av blixtarna.
Så för trådskaparens kompis ändamål borde det gå bra utan TTL.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Ja, om det handlar om en liten studio så är nog elnätsdrivna blixtar det bästa att satsa på. Om man vill vara ännu mer ekonomisk så kör man med sladdar också, men snubbelrisken ökar förstås.
Fast kablar och synckontaktadapter till blixtsko kostar också, prisskillnaden mellan kabel och en enklare radiosändare blir nog inte mer än en hundralapp eller två. Att köra radiostyrt eleminerar inte bara snubbelrisken p.g.a. avsaknad av kabel, man behöver heller inte springa fram och pilla på blixtarna eller klättra på pallar ifall de sitter högt. Skulle nog säga att radiokontroll är väl värt pengarna
 

apersson850

Aktiv medlem
Det där med TTL tycker jag funkar dåligt när jag använder fler än en blixt. Inte så konstigt. Hur ska tekniken veta vilken balans jag vill ha i ljusstyrka mellan de olika blixtarna.
Vet inte vilka du använder, men på mina radiostyrda blixtar med TTL-support får man tala om för kameran hur man vill balansera ljuset mellan de olika blixtarna.
Konstigare är det inte.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Vet inte vilka du använder, men på mina radiostyrda blixtar med TTL-support får man tala om för kameran hur man vill balansera ljuset mellan de olika blixtarna.
Konstigare är det inte.
Nä, det är väl så jag har provat någon gång. Men då är man ju ändå inne på något som är väldigt manuellt i alla fall. Så för mig blev det liksom ingen bonus. Kan lika gärna köra helt manuellt då, tänker jag.

(jag har godox sändare och mottagare med Canon blixtar)
 

PMD

Aktiv medlem
TTL (med en blixt på kameran eller flera blixtar trådlöst) är användbart när man inte har ett statiskt motiv. Om avståndet från motivet till blixt{en,arna} ändras och/eller avståndet från motivet till kameran ändras så kan det ta betydligt längre tid att använda blixtar med fast inställd brinntid jämfört med TTL. Tid som man kanske inte har.

I en studio har man i allmänhet ett hyfsat statiskt motiv. Avståndet mellan motiv och blixt(ar)/kamera är tämligen fast. Med en digitalkamera är TTL inte speciellt viktigt i en studio.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ja, så länge motivet (modellen) befinner sig på samma plats kan jag alltså irra omkring lite hur jag vill.

Jag hade sett för mig ett annat tillämpningsfall där blixtar utplacerade i rummet på något magiskt vis gav rätt balanserat ljus när jag och motiven (minglande middagsgäster) flyttar sig i samma rum. Men jag gav upp.

Men det finns säkert situationer när även jag skulle ha nytta av TTL. Har bara inte nått dit ännu :)
 

PMD

Aktiv medlem
Du kanske skulle ha glädje av en Canon 470EX-AI?

Men förmodligen ännu mer glädje om Canon fortsatte på det spåret och lät flera AI-blixtar samarbeta.
 

unoengborg

Aktiv medlem
TTL (med en blixt på kameran eller flera blixtar trådlöst) är användbart när man inte har ett statiskt motiv. Om avståndet från motivet till blixt{en,arna} ändras och/eller avståndet från motivet till kameran ändras så kan det ta betydligt längre tid att använda blixtar med fast inställd brinntid jämfört med TTL. Tid som man kanske inte har.
Det stora problemet med TTL är väl annars att de mäter ljuset före varje exponering, vilket innebär att exponering varierar från bild till bild beroende på hur mycket ljus som reflekteras från motivet.

PÅ Godox blixtar kan dock dettta undvikas genom att man kan ställa om blixten till manuellt läge med samma ljusstyrka man hade när man tog en bild med TTL.
 

PMD

Aktiv medlem
Det är snarare finessen med TTL än problemet med TTL. Som sagt så behöver man inte TTL vid statiska motiv vilket ju är då olika exponering för varje bild kan vara ett problem.

F.ö. så kan det nog vara en fördel även vid statiska motiv om ljuset varierar tillräckligt mycket. Man vill ju ogärna ha igensotade eller urfrätta bilder.
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag har ibland kombinerat några utlokaliserade blixtar, som slår i tak och väggar, med en blixt på kameran, som jag studsar i vad som finns där jag just då står.
Blixtarna som står still och reflekteras från väggar och tak är manuellt inställda. Där ändrar sig inget. Blixten på kameran går med E-TTL II, eftersom dess förhållande till motivet ändrar sig hela tiden, beroende på var jag och motivet står. Den har jag nedställd en bit, så den fungerar mest som en upplättningsblixt, och så får de utplacerade blixtarna stå för den allmänna och huvudsakliga belysningen.
 

PMD

Aktiv medlem
När du flyttar på dig i rummet ändrar du avståndet mellan motiv och kamera vilket påverkar ljusmängden som når kameran från varje blixt. Resultatet är att förhållandet mellan de olika blixtarnas bidrag till ljussättningen ändras.

Såvida det inte är ett litet rum, förstås, för då är det nog försumbart.
 

apersson850

Aktiv medlem
Ja, det var därför jag använde de utlokaliserade och manuellt inställda blixtarna som allmänbelysning, eller kanske snarare lite förstärkning av den allmänbelysning som redan fanns. Sen använde jag blixten på kameran för att undvika att allmänbelysningen gav skuggiga ansikten eller liknande.

Det fungerade faktiskt rätt bra. Inte alla bilder blev bra, men en hel del av dem.
 
ANNONS