Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Blixtval

Produkter
(logga in för att koppla)

RobbanJ

Ny medlem
Hej !
Jag har fotat en del förut men nästan bara ute och det utan blixt.
nu skall jag fota på en fest och då jag är lite novis så vill jag fråga er om tips på blixt som är bra att börja med!
Jag har en Canon 1000d
Mvh
Robban

270EX, 430EXII, 580EXII = Bra, bättre, bäst.
Sedan får väl din plånbok vara med och styra.
Eller varför inte en Sigma 500 DG Super som begagnad om du vill komma billigt undan och få en riktigt bra första blixt!

Lycka till!

Senast ändrad:
tack för tipset! funderar just på hur långt jag klarar mig på
270:n? men jag får väl läsa på lite mer! ;)

mvh
RobbanJ

Jag provade min 580 EX II på en 1000D, som en av dotterns kompisar hade här. Jag tyckte den kameran är i minsta laget för att vara vettig att hantera med en rejäl blixt på toppen, men en rimlig kompromiss kan kanske vara den något mindre 430 EX II.

580 EX II gör sig bra på min 40D, däremot.

Jag körde med 430ex på min 400d och då hänger kameran upp och ner när man släpper den.Man behöver nog ett batterigrepp om det ska bli någon vettig balans med en så stor blixt på en liten kamera.

Kan bara bekräfta att 580 EX II är för stor för att fungera smidigt på xxxD husen. Oki, det GÅR, men inte smidigt och inte praktiskt direkt samt att man blir orolig för hållfasteheten i plasten...

Större hus eller mindre blixt. Speedlite 270EX skulle jag tro att fungerar väl på xxxD hus, men har inte provat så det är bara en gissning.

Men på fest bilder så kan du använda den inbygda blixten säkert med tillfredställande resultat.Ta med lite längre slutartid och kompensera ner blixten lite så tror jag att det kan bli bra.

Men på fest bilder så kan du använda den inbygda blixten säkert med tillfredställande resultat.Ta med lite längre slutartid och kompensera ner blixten lite så tror jag att det kan bli bra.

Det blir så mycket bättre resultat med en separat blixt som man kan skicka upp i taket eller någon annan bra yta, man undviker skuggorna vid sidan om det man fotograferar. Det vet jag av egen erfarenhet. Dessutom blir ljusflödet bättre på bakgrunden. Undvik den inbyggda blixten alltså om det är möjligt - eller gå upp i ISO och kör helt utan blixt.

ANNONS
Götaplatsens Foto