Annons

Blocketpaketet och liknande lösningar

Produkter
(logga in för att koppla)

andreas89

Aktiv medlem
För att återkoppla om mitt nuvarande ärende (där köparen via BP alltså skickar tillbaka en helt korrekt beskriven vara för att han kände att modellen inte var för honom):

Blocket hänvisar frågor till Schenker. Schenker hänvisar frågor till blocket. Den enda lilla info jag lyckats kräma ur dem är att jag får ta emot returen vare sig jag vill eller ej och sedan har möjlighet att neka den vartefter en tvist startas. Alltså antingen en förlikning på tu man hand som vi uppenbart inte kommer komma överens om, eller att jag får driva ett civilmål som tar lång tid och kostar tusentals kronor.

Med andra ord är tjänsten helt och hållet meningslös, för vem orkar skydda sig mot avtalsbrott med sådan möda när maxvärdet är 10 000kr?

Vare sig Blocket eller Schenker har för avsikt att lyfta ett finger för att se till att avtalen följs. Styr undan.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Tack för uppdatering!

Egentligen bekräftar din berättelse helt mina misstankar mot Blocketpaketet och andra liknande lösningar.
Bortkastade pengar på en tjänst som enbart ger en falsk säkerhet.

En tanke: Kan man inte anmäla till ARN? En tjänst som man säljer som försäkring men ifall det uppstår en tvist så vägrar Blocket att blanda sig i.

Vilket förstås är förståeligt. Det går inte att ta sida här. De borde lägga ner tjänsten helt.
 

andreas89

Aktiv medlem
Det värsta tycker jag är att jag inte får någon info om exakt vad som händer vid en tvist utan att först starta den. Inga svar på vilka avgifter som kan tänkas tillkomma och vilka ansvar som då tillfaller vardera part.

Å ena sidan lockar det att stå fast vid sin rätt och prova, men det blir nog inte så för risken att det ska betalas handläggningsavgifter osv känns ganska hög. Att det inte finns ett för alla tillgängligt dokument där allt sådant klargörs är ganska talande.
 

GunnarW

Aktiv medlem
... Att det inte finns ett för alla tillgängligt dokument där allt sådant klargörs är ganska talande.
Precis!

Jag har inte läst hela tråden men min uppfattning sen tidigare är samma som jag snappat upp här - BP och liknande har ytterst tveksam nytta. Ärliga personer i båda ändar kan få en känsla av säkerhet. Finns en oärlig och bara lite slipad med i transaktionen så får den andre problem trots BP.
Det vet givetvis Blocket och det är därför man inte hittar info som gör klart att tjänsten är ... tunn.
 

cardazio

Aktiv medlem
För köparen tror jag ändå det kan vara till hjälp med en mellanhand som kan hålla fast i pengarna om tvist uppstår. Då skickat man inte pengar rakt ut i etern. Vill säljare eller köpare få ut pengarna måste man åtminstone ge sig till känna?
 

cardazio

Aktiv medlem
Nu ska mina pengar vara på väg tillbaka iaf. Ska skippa att köpa saker på distans i framtiden. Har ju ändå 1/5 av befolkningen i mitt närområde.

Nämnde dock för säljaren att det skulle vara klädsamt om han swishar 89 kr då han bör ha vetat att det var fel på det.
 

andreas89

Aktiv medlem
Kan avsluta mitt ärende också. Varan kom tillbaka oskadd (pust!) så mitt utlägg blev 350kr för frakt och annonskostnad och två veckor utan varan med risk för skador osv. Faktum är att kartongen var lite tilltufsad när jag hämtade ut den så blodtrycket steg ytterligare tills jag konstaterade att insidan var OK.

Fick till sist svart på vitt svar från Schenker att om jag nekar returen så är det lokala tingsrätten och tvist via civilmål som gäller (under förutsättning att vi inte kommer överens muntligt jag och köparen, vilket aldrig skulle hända).

Synd att det är dåligt med postförskottstjänster om man har långt till bussgods-ombudet, för det är väl just betala när man hämtar ut varan-aspekten som lockar de flesta till att använda BP. Men aldrig mer för min del, kanske i undantagsfall som köpare då situationen är så skevt fördelad till köparens fördel.
 

PMD

Aktiv medlem
Synd att det är dåligt med postförskottstjänster om man har långt till bussgods-ombudet, för det är väl just betala när man hämtar ut varan-aspekten som lockar de flesta till att använda BP.
Postförskott kanske gör köpare med benägna att köpa, men det utgör knappast något skydd för denne.
 

Graylingman

Aktiv medlem
Men aldrig mer för min del, kanske i undantagsfall som köpare då situationen är så skevt fördelad till köparens fördel.
Vilket var precis vad jag skrev i inlägget som startade tråden :)

"Jag går inte med på det, eftersom jag uppfattar det som att sådana lösningar skyddar köparen, men inte säljaren, och jag ska förklara varför."
 

Fuad

Ny medlem
Hej! Jag rekommendera inte använda blocketpacket.
Jag som köpare blev lurad idag 2020-07-02.
Köpte ett objektiv 70-200 som kostade cirka 8650kr, enligt annonsen det skulle vara i väldigt bra skick och lite använd, när fick det då blev jag besviken, det är väldigt sliten zomm gummi ringen är väldigt sliten då ju vilket betyder att det är använd väldigt mycket därför gummit sliten.
Blocketpacket har ändrat ganska nyligen inte som förut att skicka tillbaka om varan inte stämmer överens med annonsen.
Nu blocket blanda in sig och dem kan inte mycket om kamera utrustning.
Säljer erkänner att det har blivit sliten p.g.a. kameraväskan. Men blocket tycker inte det är slitet fast jag har skickat bilder på där slitaget. Nu har dem släppt pengarna till säljaren och jag stå med ett slitet objektiv för flera tusen kronor. Blocket är väldigt oseriösa, jag ett förslag om att jag skickar in objektiv till Sony och dem för konstatera om det okej eller fel och jag kommer betala allt om sony tycker det är felfritt, men blocket och säljaren gick inte med på detta förslaget .
 

ZandraG

Medlem
Jag har just nu ett objektiv ute till försäljning på annonsmarknaden. Flera spekulanter har hört av sig och vill använda sig av blocketpaketet eller liknande lösningar. Jag går inte med på det, eftersom jag uppfattar det som att sådana lösningar skyddar köparen, men inte säljaren, och jag ska förklara varför.

Ponera att köparen är en skurk :)

Jag skickar objektivet.
Köparen hämtar ut paketet och konstaterar att objektivet är i sin ordning,
MEN! Köparen lägger i en sten i paketet i stället för objektivet, behåller objektivet, returnerar paketet med motiveringen att hen inte var nöjd.
Resultatet av detta blir att köparen har ett objektiv, köparen får pengarna tillbaka och jag får en sten.

Så... inget blocketpaket för mig. Inte som säljare i alla fall :)

Hur resonerar ni andra som säljare respektive köpare?
Varför gör du inte så i så fall att du filmar när du tar emot paketet från postombudet och hela tiden när du öppnar det.. borde vara ganska enkelt? jag skulle aldrig köpa utan blocketpaketet, paypals köpskydd eller liknande för risken att jag blir blåst då är ju klart större för mig som köpare än dig som säljare!
 

ZandraG

Medlem
Hej! Jag rekommendera inte använda blocketpacket.
Jag som köpare blev lurad idag 2020-07-02.
Köpte ett objektiv 70-200 som kostade cirka 8650kr, enligt annonsen det skulle vara i väldigt bra skick och lite använd, när fick det då blev jag besviken, det är väldigt sliten zomm gummi ringen är väldigt sliten då ju vilket betyder att det är använd väldigt mycket därför gummit sliten.
Blocketpacket har ändrat ganska nyligen inte som förut att skicka tillbaka om varan inte stämmer överens med annonsen.
Nu blocket blanda in sig och dem kan inte mycket om kamera utrustning.
Säljer erkänner att det har blivit sliten p.g.a. kameraväskan. Men blocket tycker inte det är slitet fast jag har skickat bilder på där slitaget. Nu har dem släppt pengarna till säljaren och jag stå med ett slitet objektiv för flera tusen kronor. Blocket är väldigt oseriösa, jag ett förslag om att jag skickar in objektiv till Sony och dem för konstatera om det okej eller fel och jag kommer betala allt om sony tycker det är felfritt, men blocket och säljaren gick inte med på detta förslaget .
tråkigt. jag tycker också köparen är mer utsatt än säljaren även med köpskydd.
 

Oförbätterlig

Aktiv medlem
Fungerar det fortfarande på så sätt att Blocket hänvisar alla tvister till tredje part som i sin tur kräver ett domstolsbeslut för att återbörda pengar?
 

Mas71

Aktiv medlem
Jag har personlig sålt kameragrejor och vissa datorprylar med blocket paketet vid minst 15 tillfällen under de senaste5 åren, således med både gamla och nya versionen av blocketpaketet.
Jag kanske haft tur men jag har inte haft ett enda fall av strul eller missnöje.

Jag har också tänkt i banorna som första posten i denna tråd och sett det som den svaga länken, men om varan returneras så behöver ju säljaren godkänna returen innan köparen får tillbaka sina pengar, om tvist uppstår lär blocket, eller Rocker bank med glädje hålla pengarna tills domstol löst tvisten.
Nog finns det potential för strul men frågan är om inte det är strulfaktorn som avskräcker eventuella bluffare som i vanliga fall vill ha snabba klipp.
 

PMD

Aktiv medlem
Jag har personlig sålt kameragrejor och vissa datorprylar med blocket paketet vid minst 15 tillfällen under de senaste5 åren, således med både gamla och nya versionen av blocketpaketet.
Jag kanske haft tur men jag har inte haft ett enda fall av strul eller missnöje.
Tyvärr säger inte en sådan erfarenhet någonting om hur bra Blocketpaketet fungerar vid en tvist av något slag.
 
ANNONS