Annons

Blu-ray på Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Jag ska köpa en MacBook Pro när jag har sålt min PC. En sak jag funderar på är hur nya dessa MacBook Pro modeller är och om ni tror det ligger nära i framtiden att de kommer nya modeller med blu-ray spelare/brännare? Just nu är det vad jag vet DVD spelare-/brännare. En del PC modeller erbjuder nu även blu-ray spelare och/eller brännare. Är det inte aktuellt för Mac med snart? Läste någonstans att USB 3.0 också är på väg, kanske bör invänta det med?

En sak jag funderar på är hur nya dessa MacBook Pro modeller är och om ni tror det ligger nära i framtiden att de kommer nya modeller med blu-ray spelare/brännare?
Man kan ju vänta på nya modeller och nya finesser i evighet om man vill. Men när det gäller bluray på Mac ska man nog inte hålla andan. Steve gillar inte bluray.

De nuvarande MBP-modellerna är 83 dagar gamla, vilket innebär att det rimligen dröjer 4-6 månader innan nya modeller presenteras. Fast man vet aldrig, det kan komma något nytt i augusti. Eller i morgon.

USB 3.0 har kommit, åtminstone till PC :)

Jaha, där ser man! :O

Man kan ju vänta på nya modeller och nya finesser i evighet om man vill. Men när det gäller bluray på Mac ska man nog inte hålla andan. Steve gillar inte bluray.

De nuvarande MBP-modellerna är 83 dagar gamla, vilket innebär att det rimligen dröjer 4-6 månader innan nya modeller presenteras. Fast man vet aldrig, det kan komma något nytt i augusti. Eller i morgon.

Det är sant, man kan vänta i evigheter. Med tanke på priset på en MacBook Pro så känns det inte helt omotiverat att vänta då jag vet att jag skulle vilja ha dessa två specifikationer. Har ju en stationär, gammal och slö en visserligen, som kan fungera "tills de kommer". Eller jag... pappa har... men den spelar nog på sin sista visa. :')

Vem är Steve föresten? Någon på Apple? xD Hur kan man inte gilla blu-ray? o_O Fattar noll nu...

BD kommer inte till Mac ifall man skall tro Steve Jobs iaf. Med tanke på att nya Mac Mini inte har det som val trots att de lagt till HDMI-utgång så ser iaf jag det som en indikation på att det inte kommer inom den närmsta tiden.

Med tanke på priset på en MacBook Pro så känns det inte helt omotiverat att vänta då jag vet att jag skulle vilja ha dessa två specifikationer. .
Vad är det du så gärna vill ha usb 3 till? Och usb 4.0 kommer nog snart också...

Bluray kommer du, som sagt, troligen att få vänta länge på. I evighet, om nu inte Steve (Jobs, enväldig chef på Apple) får som han vill. Och det brukar han få.

För mig var det en dealbreaker att dvi-porten på MBP numera klarar av ljud, så man slipper dra två sladdar till tv-n. Och att Mediamarkt hade tusen spänn i rabatt förra veckan, både på MBP och på Timecapsule.

Vad är det du så gärna vill ha usb 3 till? Och usb 4.0 kommer nog snart också...

Visst, så kan man också tänka. ;)

Bluray kommer du, som sagt, troligen att få vänta länge på. I evighet, om nu inte Steve (Jobs, enväldig chef på Apple) får som han vill. Och det brukar han få.

För mig var det en dealbreaker att dvi-porten på MBP numera klarar av ljud, så man slipper dra två sladdar till tv-n. Och att Mediamarkt hade tusen spänn i rabatt förra veckan, både på MBP och på Timecapsule.

Vad har han emot blu-ray? :O Låter lite som bakåtsträvare. :/

Ja, det var tur att den har dvi-porten för såväl bild som ljud. Hade nästan tvekat på att köpa datorn alls annars då jag använder min HDTV ofta när jag vill se något från datorn seriöst.

Om vi talar om MBP så är det Mini Display Port och inte DVI. Visserligen funkar det med adapterkablage men man ska nog veta ved man behöver.

Som tidigare sagts så kommer nog aldrig BD på Mac. Lincenvillkoren mm ställer till det plus att Steve inte vill.

USB 3.0? Vad ska du koppla till den då? Du får ju Firewire om du vill ha snabb sladd.

Varför vänta? Köp en 15" MBP idag o du får en dator som kommer att räcka åt dig i många år.

Om vi talar om MBP så är det Mini Display Port och inte DVI. Visserligen funkar det med adapterkablage men man ska nog veta ved man behöver.

Som tidigare sagts så kommer nog aldrig BD på Mac. Lincenvillkoren mm ställer till det plus att Steve inte vill.

USB 3.0? Vad ska du koppla till den då? Du får ju Firewire om du vill ha snabb sladd.

Varför vänta? Köp en 15" MBP idag o du får en dator som kommer att räcka åt dig i många år.

Firewire är väldigt långsam jämfört med USB-3 och det kommer man märka när dom nya SSD diskarna hittar in i dom externa enheterna.

/Karl

Precis och med FW och en extern BD-brännare så har man ju allt man behöver. Om man nu inte måste bränna BD-skivor när man är på språng då kanske...

Är inte säker på var deras HDMI-anslutning heter så du har säkert rätt. :')

Ok! :)

Ja, jag kanske inte ska vänta i onödan. Enbart USB 3.0 är väl inget att vänta på, tänkte mer på blu-ray.

Jag kommer inte köpa en 15'' utan 13'' oavsett, vill ha en smidig laptop. Tycker min nuvarande laptop med 17'' är enorm. Visst, kul med stor bild men jag kopplar hellre min laptop till min 42'' HDTV och ha en riktigt _bärbar_ dator. Plus, 13'' är billigare såklart! ;)

Vad har han emot blu-ray? :O Låter lite som bakåtsträvare. :/

Frågar du mig så beror det på samma anledning som att han envist motsätter sig Flash i plattformen för de bärbara produkterna:

Flash och BD tillåter ju exekvering av program som INTE kan begränsas (BD's menyer körs ju i en princip funktionskomplett JVM). Alltså kan kunderna bestämma själva, och det är ju otrevligt.

Nja nu är ni allt hårda mot den gode Steve Jobs. Anledningen till hans motstånd mot BD skall nog snarare jämföras med när Apple tog bort diskettstationen. Han klassade även då som galning. Idag ifrågasätter ingen att diskettstationen saknas. Steves vision är att allt skall göras över nätet.

Nja nu är ni allt hårda mot den gode Steve Jobs. Anledningen till hans motstånd mot BD skall nog snarare jämföras med när Apple tog bort diskettstationen. Han klassade även då som galning. Idag ifrågasätter ingen att diskettstationen saknas. Steves vision är att allt skall göras över nätet.

Disketten var dock ett neutralt lagringsmedium. BD är det inte, just på grund av den JVM som du _måste_ stödja.

ANNONS
Götaplatsens Foto