Annons

Blu-ray på Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Disketten var dock ett neutralt lagringsmedium. BD är det inte, just på grund av den JVM som du _måste_ stödja.

Visst är det så. Jag tror inte det är formatet i sig, utan att det är en fysisk disk det handlar om. Det kan vara HDDVD eller BD eller något annat. Att Apple har DVD fortfarande har väl mest med att göra att de måste installera från något. Snart kommer väl installations"skivorna" på en USB-sticka istället ...

Disketten var dock ett neutralt lagringsmedium. BD är det inte, just på grund av den JVM som du _måste_ stödja.
När någon på Apple har pratat om Blu-ray är det inmte JVM som är problemet. Problemet Apple har är att Blu-ray kräver att innehållet (ljud och bild) skyddas hela vägen från skiva till bildskärm så att användare inte ska kunna spara innehållet. Detta kräver omfattande DRM inne i operativsystemet, något som Steve Jobs har kallat "a bag of hurt". Varför i nte köpa en vanlig spelare för Blu-ray? Licensen tillåter ju ändå bara att man tittar på skivan, så datorn tillför ju ingen ny funktion till Blu-ray.

När någon på Apple har pratat om Blu-ray är det inmte JVM som är problemet. Problemet Apple har är att Blu-ray kräver att innehållet (ljud och bild) skyddas hela vägen från skiva till bildskärm så att användare inte ska kunna spara innehållet. Detta kräver omfattande DRM inne i operativsystemet, något som Steve Jobs har kallat "a bag of hurt". Varför i nte köpa en vanlig spelare för Blu-ray? Licensen tillåter ju ändå bara att man tittar på skivan, så datorn tillför ju ingen ny funktion till Blu-ray.

Det var väl i princip så nära huvudet på spiken man kan komma!
Bra Göran!

Fast... det där är ju lite som deras tankar kring Flash. De radar upp en massa anledningar på http://www.apple.com/hotnews/thoughts-on-flash/ men de nämner ingenstans att det helt enkelt går stick i stäv med deras policy, och SJÄLVKLART nämner de det inte öppet. (Men, nu har de ju fått en FTC-stämning på halsen på grund av det)

(Vidare, jag vet att det inte var flash som avhandlades här, men det som står i dokumentet ovan stämmer ju inte. Android har ju skeppats med Flash en stund nu).

iTunes/IOS kräver också ett omfattande DRM-ramverk, förvisso av lite andra anledningar, och förvisso är det inte särskilt framgångsrikt.

Det krävs ett DRM-ramverk för att spela upp en DVD (Förvisso ett väldigt simpelt sådant).

Missförstå mig rätt, jag har inget emot Apples produkter, men jag har en hel del emot deras smoke-and-mirrors när det kommer till varför de inte vill stödja en given produkt.

Det kan vara trevligt att kunna använda sin laptop till att just bara titta på film.

En inbygd bluerayspelare är också högintressant för backup och även vid leverans av bilder då datamängderna numera ofta är för stora både för en DVD eller för en taskig 3G uppkoppling.

/Karl

Det kan vara trevligt att kunna använda sin laptop till att just bara titta på film.
Behövs Blu-ray på en laptop-skärm? Räcker det inte med DVD?

En inbygd bluerayspelare är också högintressant för backup och även vid leverans av bilder då datamängderna numera ofta är för stora både för en DVD eller för en taskig 3G uppkoppling.
Du kan installera en intern eller extern Blu-ray om du vill. Det fungerar bra för backup mm, men då den "säkra" vägen till skärmen saknas spelar den inte upp video.

Frågar du mig så beror det på samma anledning som att han envist motsätter sig Flash i plattformen för de bärbara produkterna:

Flash och BD tillåter ju exekvering av program som INTE kan begränsas (BD's menyer körs ju i en princip funktionskomplett JVM). Alltså kan kunderna bestämma själva, och det är ju otrevligt.

Fast Flash på Mac suger, och det rätt rejält.
Det är dåligt kodat för OS X, vilket gör att processoranvändandet går upp alldeles för högt.
Sedan har det ju lungt sagt varit problematiskt med säkerheten kring Flash, och inte minst, det är dåligt anpassat för andra operativsystem än Windows.

Det som går att göra i Flash, går också att göra i HTML5, men med skillnaden att det senare är öppet.

Vad det gäller Blueray, så gillar jag Steves kritik mot all denna DRM.
För min del får man mer än gärna bekämpa piratkopiering, men jag ogillar starkt när man gör det genom att försvåra för dem som faktiskt betalar för sig.

...eftersom Apple vägrar ge tillgång till de API'er som krävs för att hårdvaruaccellerera på OS X.
Det finns flera API:er för detta i Mac OS X. Andra program kan t.ex. spela upp video utan samma dåliga prestanda som Flash. Det Adobe vill är att själva få kladda omkring i hårdvaran för att slippa ändra sin dåliga programmering, dvs göra som de alltid fått göra i MS Windows, något som Apple inte accepterar. Det finns anledning till att så många säkerhetshål och buggar hittas i Adobes programvaror.

Det finns flera API:er för detta i Mac OS X.

...men man FÅR inte använda dem för att utveckla "plugins för interaktivt webinnehåll" enligt EULA'n för det hela. (Jag har en god vän som utvecklar på Mac-sidan, och svär sig blodig över de begränsningar som Apple kastar upp överallt).

...eftersom Apple vägrar ge tillgång till de API'er som krävs för att hårdvaruaccellerera på OS X.

Tidigare, ja.
Adobe har dock inte visat något större intresse av att förbättra Flash för OS X så här långt.
Inte heller ger Adobe intrycket av att göra något radikalt åt säkerhetssproblemen med Flash.
Ur det perspektivet är det inte bara negativt att Apple inte öppnat alla API:er

Med tanke på alla säkerhetsproblem som hittills funnits, så är jag bara glad så länge skiten inte kan komma åt mer än absolut nödvändigt i systemet.

Även ur säkerhetssynpunkt tycker jag att HTML5 är att föredra (förutom det viktiga faktum att HTML5 är öppet).

In min värld så är det bästa möjliga att sådant som finns på webben kan köras på så många plattformar som möjligt. I den aspekten är HTML5 helt klart ett bättre val än Flash.

Ännu så länge är Flash det "bättre" alternativet för vissa saker.
Men jag ser verkligen fram emot den dagen då vi kan använda HTML5 på bred front.

Sedan kunde, Adobe, för länge sedan, om de bara velat.
Fixat ett gränssnitt som är bättre anpassat för andra enheter än Windows-datorer.

Behövs Blu-ray på en laptop-skärm? Räcker det inte med DVD?

Min laptop har HD-upplösning så det är väl samma sak på laptopen som på TVn, behövs HD? Jag tycker i alla fall att kvalitetsskillnaden är klart synlig.

Du kan installera en intern eller extern Blu-ray om du vill. Det fungerar bra för backup mm, men då den "säkra" vägen till skärmen saknas spelar den inte upp video.

Jo, finns det interna brännare så är problemet inte så stort.

/Karl

förlåt om jag avviker från ämnet, men om man har en hd videokamera, kan man då bränna ner full hd på en vanlig dvd och sedan spela upp detta på en bluray-spelare i full hd på tvn?

Nej. DVD/PAL är begränsad till 720x576.
Nu är jag absolut ingen expert på videoformat, men det finns väl inget som säger att man ska spara ner det just i det standardiserade kommersiella dvd-video-formatet? Det finns ju en massa alternativ (som många bluray/dvd-spelare klarar av) och jag föreställer mig att några av dessa kan hantera hd-format.

Nu är jag absolut ingen expert på videoformat, men det finns väl inget som säger att man ska spara ner det just i det standardiserade kommersiella dvd-video-formatet? Det finns ju en massa alternativ (som många bluray/dvd-spelare klarar av) och jag föreställer mig att några av dessa kan hantera hd-format.

Du föreställer dig fel.

Jag ska köpa en MacBook Pro när jag har sålt min PC. En sak jag funderar på är hur nya dessa MacBook Pro modeller är och om ni tror det ligger nära i framtiden att de kommer nya modeller med blu-ray spelare/brännare? Just nu är det vad jag vet DVD spelare-/brännare. En del PC modeller erbjuder nu även blu-ray spelare och/eller brännare. Är det inte aktuellt för Mac med snart? Läste någonstans att USB 3.0 också är på väg, kanske bör invänta det med?

Angaende USB 3.0, jag ser ingen anledning att vanta alls, med tanke pa att USB 2.0 inte nyttjas till fullo an. Samma sak med SATA 6.0 over 3.0, inga harddiskar, inte ens de snabbaste kommersiella SSD, nyttjar SATA 3.0 fullt ut. For att nytta USB 2.0 fullt ut, sa behover du mer kraft an vad som finns tillgangligt in dagens laptops.

ANNONS
Götaplatsens Foto