Annons

Blu-ray på Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Visst är det så. Jag tror inte det är formatet i sig, utan att det är en fysisk disk det handlar om. Det kan vara HDDVD eller BD eller något annat. Att Apple har DVD fortfarande har väl mest med att göra att de måste installera från något. Snart kommer väl installations"skivorna" på en USB-sticka istället ...

Måste bara kommentera detta. Det här tror jag också är framtiden. Min pappa är då stensäker på det. ^^ Med andra ord om man inte behöver DVD-spelare/brännare i laptops så kommer de ju bli mycket lättare eller möjligheten kommer att finnas att göra de ännu lättare.

MBA (MacBook Air) innehåller ju ingen DVD-spelare/brännare. Min fråga är då hur installationen fungerar på den?

Saken är ju den att jag inte riktigt vet vad jag ska med en DVD-spelare/brännare till om den ändå inte kan lagra full HD... Att se något i min laptop såsom en DVD-film känns ju ytterst ointressant, speciellt med tanke på att jag ska satsa på en 13 tums skärm.

Så... nu kommer en ny tanke upp i mitt huvud. Varför MBP och inte MBA? MBA måste ju vara mycket smidigare tänker jag...

Många skriver att jag kan koppla en blu-ray spelare/brännare till MBP om jag nu måste ha det. Borde inte det gälla MBA också då? Vad ska jag med en DVD-spelare/brännare till? Om jag skippar det så får jag en otroligt _bärbar_ dator istället?

Vad skiljer en MBP mot en MBA? Prestandamässigt och bortse nu från DVD-spelare/brännare. Vad har MBP som MBA saknar?

...
Jag har *biiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiip* inte skrivit något om datorns kapacitet. Det var fredriklindstrom som gjorde och jag citerade honom och påpekade att det han skrev var felaktigt.

Sorry, jag blandade ihop er, och ber om ursäkt.

Vem har sagt att man måste byta?
...
Att de bärbara inte har det kan jag möjligen förstå, men att den snoraktigt dyra Mac Pro inte har det är enbart uselt.

Visst, man måste inte byta, och självklart kan man diskutera det.
Men Apple har som medveten strategi att begränsa sig i hårdvaruutbud.
Och visst finns det nackdelar med det, men också fördelar.
En fördel är att ju mindre hårdvara du använder dig av, dessto renare kod kan du ha i ditt operativsystem (alla dessa drivrutiner är ju en källa till många problem med Windows).
(Sedan är det väl tveksamt om just esata skulle vara ett problem för OS X).

För min del saknar jag inte esata ett skit, och jag är övertygad om att det kommer FW800-diskar framöver, som levererar alldeles tillräckligt bra.
Därför tycker jag att esata är en "ickefråga" för min del.

Visst kostar MBP mycket pengar.
Men om du jämför prestanda med bärbara "PC", (eller rättare sagt bärbara PC med Windows) och ska ha något som kommer så nära MPB som möjligt i prestanda, sett till hela systemet. (minneshastighet och alla andra "dolda" faktorer) så finns det ungefär hur många seriösa jämförelser som helst som påvisar att MBP inte är nämvärt dyrade än motsvarande "PC", i vissa fall tom billigare.

Nu vet jag ju inte om du med "dyr" avser prislappen som sådant, eller om du är en av alla dessa som försöker att hävda att motsvarande "PC" är påtagligt billigare.
Jag utgår från att du inte menar det sista.
Ett argument som jag är sjukt trött på, dels för att det trots sitt ständiga upprepande har lite med verkligheten att göra. Dels för att det bemöts otaliga gånger på ett seriöst sätt. Där det visats med tillräcklig tydlighet att argumentet inte stämmer särskilt bra.

Avslutningsvis, för att minimera risken för "datorkrig" (sjukt trött på sådana), så är inget system perfekt i mina ögon.
Jag trivs personligen absolut bäst med OS X, men inser att Windows är bra på många sätt, och att det för en del är det bättre valet.

MBA (MacBook Air) innehåller ju ingen DVD-spelare/brännare. Min fråga är då hur installationen fungerar på den?
MBA ger två alternativ. Du kan köpa en liten söt extern DVD-brännare från Apple som är framtagen speciellt för MBA. Detta alternativ är vettigt om du inte har någon annan Mac. Om du redan har en Mac med DVD-läsare kan göra den tillgänglig över ditt nätverk och låta MBA installera den vägen.

MBA ger två alternativ. Du kan köpa en liten söt extern DVD-brännare från Apple som är framtagen speciellt för MBA. Detta alternativ är vettigt om du inte har någon annan Mac. Om du redan har en Mac med DVD-läsare kan göra den tillgänglig över ditt nätverk och låta MBA installera den vägen.

Jaha... Lät inte så exklusivt då. :p Tycker de skulle erbjuda installation via USB eller något. Antar att det fortfarande är framtiden. För en DVD-spelare/brännare har jag ingen nytta av helt ärligt.

PS. Har ingen Mac.

Vad skiljer en MBP mot en MBA? Prestandamässigt och bortse nu från DVD-spelare/brännare. Vad har MBP som MBA saknar?
MBA är en föråldrad (och dyr) modell jämfört med MBP. Slö processor, litet arbetsminne och liten hd. Men en ny modell borde vara på gång. Kanske i slutet av sommaren.

Men visst, den väger 700 g mindre.

MBA är en föråldrad (och dyr) modell jämfört med MBP. Slö processor, litet arbetsminne och liten hd. Men en ny modell borde vara på gång. Kanske i slutet av sommaren.

Men visst, den väger 700 g mindre.

Ok, det lät inte så bra. Fast en ny modell i slutet av sommaren? Satt precis och googlade och fick också fram något med att en ny modell ska komma. Jag kan helt klart vänta om den får bättre prestanda.

Jag tycker den är väldigt lockande, speciellt nu när jag har insett att jag inte behöver någon inbyggd DVD-spelare/brännare (däremot är jag inte så frestad att köpa en extern för att köra installationen!).

Wow, det skulle sannerligen bli en bärbar dator och utan dålig prestanda (i varje fall med de flesta i samma viktklass). Min nuvarande PC laptop med 17 tums skärm väger 3,08 kg och MBA (med 13 tums skärm?) väger 1,36 kg. Det är nästan 2 kg lättare än min klump!

Ok, det lät inte så bra. Fast en ny modell i slutet av sommaren? Satt precis och googlade och fick också fram något med att en ny modell ska komma. Jag kan helt klart vänta om den får bättre prestanda.

Jag tycker den är väldigt lockande, speciellt nu när jag har insett att jag inte behöver någon inbyggd DVD-spelare/brännare (däremot är jag inte så frestad att köpa en extern för att köra installationen!).

Wow, det skulle sannerligen bli en bärbar dator och utan dålig prestanda (i varje fall med de flesta i samma viktklass). Min nuvarande PC laptop med 17 tums skärm väger 3,08 kg och MBA (med 13 tums skärm?) väger 1,36 kg. Det är nästan 2 kg lättare än min klump!

Visst är den liten och lätt, och visst brukar jag rekomendera Apples produkter.
Men dyker det upp en nyare variant av den under hösten (vilket vi inte vet säkert i dagsläget), så är det inget jag skulle rekommendera i alla fall.

Nuvarande MBA må vara liten, lätt och "cool", men den ger dålig prestanda för pengarna.

Wow, det skulle sannerligen bli en bärbar dator och utan dålig prestanda (i varje fall med de flesta i samma viktklass).
Du har ju tidigare diskuterat eventuellt behov av att uppgradera arbetsminne och hd i en MBP. Air har alltså 2 GB arbetsminne (som, såvitt jag förstår, inte går att utöka) och 120 GB hd (Apple erbjuder inte möjlighet att uppgradera den till större -- och det är varken lätt eller billigt att byta själv). I båda fallen alltså hälften av det som finns i MBP.

Korrekt, du kan ALDRIG få någon HD-upplösning från en DVD-video-skiva, oavsett hur du gör.

Om din TV stöder HDCP (det gör alla moderna platta) så får du tillgång till HD-upplösning från en dator, om mjukvaran stöder det.

Nja, nog kan du bränna tex AVCHD strömmar på en DVD och spela dem i en modern Blueray spelare.

Visst är den liten och lätt, och visst brukar jag rekomendera Apples produkter.
Men dyker det upp en nyare variant av den under hösten (vilket vi inte vet säkert i dagsläget), så är det inget jag skulle rekommendera i alla fall.

Nuvarande MBA må vara liten, lätt och "cool", men den ger dålig prestanda för pengarna.

Jo, men nya MBA kanske har bättre prestanda? Fast det är klart, går det inte att jämföra med MBP så kanske jag ska överväga något tyngre laptop. Speciellt om installationen ändå ska kräva en DVD-spelare/brännare.

Du har ju tidigare diskuterat eventuellt behov av att uppgradera arbetsminne och hd i en MBP. Air har alltså 2 GB arbetsminne (som, såvitt jag förstår, inte går att utöka) och 120 GB hd (Apple erbjuder inte möjlighet att uppgradera den till större -- och det är varken lätt eller billigt att byta själv). I båda fallen alltså hälften av det som finns i MBP.

Sant, men jag tror det kommer att gå att utöka arbetsminnet längre fram och även större utrymme än det som erbjuds just nu. Priset för dessa tillval vet jag är dyra men det är dem på MBP också.

Sant, men jag tror det kommer att gå att utöka arbetsminnet längre fram och även större utrymme än det som erbjuds just nu. Priset för dessa tillval vet jag är dyra men det är dem på MBP också.
Som sagt: Det finns inga tillval till Air. För att få datorn liten och lätt har man konstruerat den på ett sätt som innebär att man t ex inte kan byta ut eller öka arbetsminnet. Varken nu eller "längre fram".

Nja, nog kan du bränna tex AVCHD strömmar på en DVD och spela dem i en modern Blueray spelare.

Du noterade kanske inte att jag skrev DVD-video?

Hanterar man sin DVD som en ISO9660 eller liknande så är ju situationen en annan.

Förklaring? Jag förstår inte vad som menas? xD

Bränna AVCHD strömmar på en DVD och spela i en modern blu-ray spelare? ISO9660?

Allt jag undrar är om det går att bränna mina fulla HD-filmer på DVD och sen se de i full HD i en HDTV (om den är full HD, annars bara HD)? Ska "bränningen" ske på något speciellt vis eller vad är det jag inte förstår? :( Handlar det "bara" om spelaren? Krävs det blu-ray för HD-kvalité eller fungerar DVD-spelare också?

Nu ska jag visserligen lagra HD-filmerna på hårddisk och inte bara bränna ut. Plus koppla min dator till min HDTV, då får jag HD-kvalité va?

Som sagt: Det finns inga tillval till Air. För att få datorn liten och lätt har man konstruerat den på ett sätt som innebär att man t ex inte kan byta ut eller öka arbetsminnet. Varken nu eller "längre fram".

Jaha, och det kommer garanterat att bli samma med nya Air som ska komma? Å andra sidan skulle väl Air bli ännu dyrare om den hade mer prestanda och möjligheter... Det blir väl en MBP ändå.

Jaha, och det kommer garanterat att bli samma med nya Air som ska komma? Å andra sidan skulle väl Air bli ännu dyrare om den hade mer prestanda och möjligheter... Det blir väl en MBP ändå.
En ny modell av Air kommer säkert att ha mer arbetsminne och större hd. Så man kan ju vänta på den. Och när den väl kommit är det snart dags för en ny MBP som kanske får usb 3, då kan man vänta på den. Osv.

;-)

Förklaring? Jag förstår inte vad som menas? xD

Bränna AVCHD strömmar på en DVD och spela i en modern blu-ray spelare? ISO9660?

Allt jag undrar är om det går att bränna mina fulla HD-filmer på DVD och sen se de i full HD i en HDTV (om den är full HD, annars bara HD)? Ska "bränningen" ske på något speciellt vis eller vad är det jag inte förstår? :( Handlar det "bara" om spelaren? Krävs det blu-ray för HD-kvalité eller fungerar DVD-spelare också?

Nu ska jag visserligen lagra HD-filmerna på hårddisk och inte bara bränna ut. Plus koppla min dator till min HDTV, då får jag HD-kvalité va?

Om du bränner dina filmer som DVD-video så får du dem inte i HD hur du än bär dig åt.

Bränner du din DVD-skiva som en ISO9660-skiva så KAN du få HD, i en spelare som stöder det.
Nej. Alla BluRay-spelare kan INTE spela upp videofiler som bränts enligt ovan.

Jag har inte sett någon DVD-spelare som låter dig spela upp HD-material från fil. Jag har sett vissa DVD-spelare som skalar upp SD-> HD, men det är INTE samma sak.

Ja, du kan spela upp resultatet från en dator, och då får du möjlighet till HD sålänge du har alla krav uppfyllda (Ansluter via DVI/HDMI/DP/Komponent, har mjukvara som stöder det etv)

Jag tycker "HD" är ett dåligt sätt att benämna video, eftersom det innefattar så många olika upplösningar. Tekniskt sett är t o m XGA (1024x768) HD, men personligen anser jag inget under 1920x1080 vara det.

ANNONS
Götaplatsens Foto