Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

bokehn på 50/1,8?

Produkter
(logga in för att koppla)
uttu skrev:
jo, det visste jag

men jag menar
finns det inget samband mellan typ brännvidd/närgräns som ger avbildningsskalan?
Jodå, men inga enkla generella samband som gäller för ALLA typer av fokuseringsmetoder och som BARA innehåller parametrarna brännvidd och närgräns.

Generellt gäller (i luft) att avbildningsskalan (Ma) är lika med avståndet mellan objektivets bakre huvudpunkt (H´) och sensorn dividerat med avståndet mellan motivet och objektivets främre huvudpunkt (H). Eftersom fotograferingsavståndet och närgränsen räknas hela vägen från motiv till sensor, brännvidden på många moderna objektiv förändras när man ändrar avståndet och att avståndet mellan huvudpunkterna inte anges så ser vi att problemet inte är helt enkelt.

Om vi begränsar oss till vanliga fasta objektiv som fokuseras med snäckgänga på gammalt manér så brukar dock följande formel fungera bra så länge vi inte går i närheten av skala 1:1 utan begränsar användningen till lägre avbildningsskalor och längre avstånd.

Ma = brännvidden / (fotograferingsavståndet – 2* brännvidden)

Så länge resultatet av beräkningen leder till att Ma håller sig under 0,1 - 0,2 brukar det stämma hyggligt för ”vanliga” objektiv.

På riktigt låga avbildningsskalor eller med olika typer av ”moderna” fokuseringsmetoder så fungerar t o m:

Ma = brännvidden / fotograferingsavståndet

En annan metod är att helt överge fotograferingsavstånden och istället använda utdragsförlängningen, då får vi:

Ma = utdragsförlängningen / brännvidden

Denna formel stämmer med alla typer av objektiv, men eftersom tillverkarna inte uppger hur brännvidderna förändras (i de fall de gör det) o s v så krävs en del inte helt elementära uppmätningar med många moderna objektiv. Med gammal hederlig snäckgängefokusering går det däremot enkelt att med vanligt skjutmått mäta upp hur mycket objektivets yttermått ökat vid närgränsen jämfört med inställt på oändligt.

så avbildningsskalan vid närgränsen(85 cm) på nikon 85/1,8 borde vara

0,085/(0,85 - 2* 0,085)

ger en avbildningsskala på 1:8?

och avbildningsskalan vid närgränsen(45 cm) på nikons 50/1,8 borde vara

0,05/(0,45-2*0,05)

avbildningsskala 1:7 ungefär?

Senast ändrad:
uttu skrev:
i några trådar här på fotosidan, men säger du så.
fett bra
jag vill ha det objektivet mer och mer

hoppsan... ibland kan det vara bra att kolla vilket märke det gäller, trodde vi snackade canon...

Jag har ingen aning om bokehn på nikons 85:a. Sorry!

Både Nikkor 85mm F/1.8 AF-D och den gamla 85mm f/2.0 AI är riktigt skarpa och har fin bokeh. Dock så är den lite lång på ett DX hus. Den funkar fortfarande bra till huvud och axlar porträtt men forlorar lite intimitet.

Ska du ha en bra porträttglugg på ett DX hus så brukar dom flesta rekomendera Micro Nikkor 60mm f/2.8.

då blir det förlust på ljusstyrkefronten?
(och därmed på skärpedjupsdelen)

men är det kanske ett bättre alternativ i vilket fall?

(som det är nu tar jag porträtt i ytterläget av mitt tamron 17-50/2,8 som är mitt enda objektiv)

uttu skrev:
hur taskig är egentligen oskärpan på 50/1,8?
(har läst att den skulle vara hemsk?)

anledningen till att jag frågar är att jag märkt att jag nästan jämt jobbar i bränvidden 47-50 på mitt tamron 17-50/2,8
och att jag tycker om att experimentera med skärpedjup
men oskärpan på mitt tamron tycker jag om
eller, jag har inget att jämföra med(första dslr D80 och enda objektivet)

så jag funderar på att köpa 50/1,8
men anser att d kanske är onödigt om oskärpan är ful
=)

Litet av problematiken vad gäller boke är bländarens konstruktion för spegelreflexer....

Förr i världen ;)
hade bländaren ett enklare jobb,
att bara "strypa ljuset"!

Upplever att "äldre objektiv" (även äldre viner) ;)
har en personlighet som inte finns numera!? ;)

Numera skall bländarlamellerna röra sig blixtsnabbt under fotograferingen, därför har bländaren fått annan och komplexare konstruktion.....
Eller man kan säga så här, bländaren skall både vara bländare och "slutare" på samma gång..

Och då kanske det inte blir så bra för den sk. boke´n..!?
Fast det finns säkert SLR-objektiv som upplevs ha spännande boke.
Självklart!!

Allt är ju en smaksak!
Som vanligt!! :)

vilket porträttobjektiv har då snyggast bokeh?

handlar det delvis om hur många bländarlameneller(vet inte alls hur man uttalar reller stavar det sista) det har?

för tamron 90/2,8 macro
har ju nio
likaså nikon 85/1,8

hur det är med nikon 50/1,8 har jag inget aning om antalet
förutom att den verkar ha lite halvtaskig bokeh

nikon 60/2,8 macro har sju bländarlameller eller vad det heter.
men någon säger den ger snygg oskärpa, medan andra predikar för tamronen

och hur är det egentligen med brännvidden för porträtt
vilken är det som gäller?
förut har det varit runt 90 mm(?)
men nu på en digital system borde det väl vara 60?

Här en intressant grej vad gäller just diskussionen om boke! :)

Cosina gör ju en del spännande gluggar, bla. en 40/1.4 till Bessa/Leica mfl.

Och Cosina tillverkar två versioner av objektivet!!

Så här beskriver Stephen Gandy orsaken till det:
"Cosina introduced TWO versions of the 40/1.4 at Photokina 2004.
The standard production version is the multi-coated Nokton Classic.
The limited production version for the Japanese home market is the 40/1.4 S.C.
This is where it gets confusing.
Cosina already makes multi-coated SC lenses (no periods) in classic Nikon Rangefinder mount.
The 40/1.4 S.C. stands for "Single Coated".
Why you ask?
Because there is more to photographic imagery than super sharpness and the best possible lens test results.
Some Japanese photogs prefer the imagery of single coated lenses to multi-coated lenses,
and so this limited edition version of 500 40/1.4 S.C. lenses.
The first production run of the single coated 40/1.4 was a quick sell out in the Japanese home market.
The 2nd production 40/1.4 SC lenses arrived 3/31/2005.

Och, tror mig även ha hört att boke är inblandat vad gäller single coated-tillverkningen! :)

Japanska vin...ursäkta, optik-kännare! ;) :)

http://www.cosina.co.jp/seihin/voigt/v-lens/v-l-m/40-1.4/index.html

ANNONS
Götaplatsens Foto