Annons

Bränna dvd !?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micos

Aktiv medlem
Hello..jag köpte 2 dvdskivor idag (dvd-r) som jag tänkte använda till att göra lite backups av mina bilder. Men nu slog det mig att jag inte har en aning om hur man gör =/ trodde det skulle gå att göra det direkt i windows..men icke ! Hur gör ni som brukar göra sådana backups ?

DVD-brännare?

Du har väl en DVD-brännare i datorn? Till den brukar följa något brännarprogram typ Nero Burning ROM eller Roxio Easy CD Creator. Annars kan du ge skivorna till någon kompis.

De flesta fristående DVD spelare kan visa .JPG bilder som bildspel.
När man bränner CD eller DVD skivor som skall visas i en DVD spelare måste skivan ”låsas” efter bränningen: Disk at once. Inte Track at once.
Om man bränner s.k. Multisession skivor (Track at once) och lägger till filer i ett senare tillfälle uppstår risken (med säkerhet) att en del eller hela skivan blir läsbar endast i datorns CD/DVD spelare, med en bildläsarprogram.
I Nero kan en bild-CD eller -DVD brännas genom att enkelt kopiera in de mappar och/eller bildfiler man vill ha och bränna den som en enkel kopia.
Själv brukar jag lägga mina bilder på CD skivor och göra en backup senare på DVD från en samling av tidigare CD skivor.

Micos skrev:
Hello..jag köpte 2 dvdskivor idag (dvd-r) som jag tänkte använda till att göra lite backups av mina bilder. Men nu slog det mig att jag inte har en aning om hur man gör =/ trodde det skulle gå att göra det direkt i windows..men icke ! Hur gör ni som brukar göra sådana backups ?

Stoppa i en tom skicka. Drar över filerna du vill bränna till cd-enheten. När du är nöjd så kan du högerklicka den och välja bränn. Annars är kan du testa detta gratisprogram http://www.cdburnerxp.se/

ANNONS
Götaplatsens Foto