Annons

brännvidd-förstoring!?

Produkter
(logga in för att koppla)

elva

Aktiv medlem
Hejsan, tänkte bara höra om nån kan tala om vad för förstoring tex 300mm motsvarar i kikare....rörigt?

Alltså kikare brukar ju finnas i tex 10x förstoring...jag vill alltså veta hur mycket förstoring jag får jämfört med tex ett 300mm objektiv...

Tack på förhand.

Om vi pratar småbild, vilket jag antar :) och om vi utgår från ett 50 mm objektiv som normaloptik ger ett 300 mm objektiv 6 gångers förstoring, ett 400 mm 8 gånger osv.

En 10x kikare motsvaras alltså av ett 500 mm objektiv i det fallet.

Man brukar utgå ifrån att normal avbildning är 50mm, alltså ger 300mm 6* förstoring (300/50=6).
10 ggr förstoring motsvarar alltså 500mmm brännvidd. Hoppas att jag inte har alledes fel och att detta redde ut lite grann..
MVh Erik Å

Dividera brännvidden med formatets längsta sida så blir det exakt mha pytagoras för småbild:
300/rot(35*35+24*24)

lite mindre!

Ska man jämföra med normalbrännviden 50 mm så blir det som det är sagt. Nu är det så att ögat uppfattar verkligheten lite större än vad ett 50 mm objektiv och en småbildskamera gör. Jag skulle nog vilja minska till ungefär 5 ggr förstoring med ett 300:a. Kör själv med 300 + 1,4 conv = 420 mm. Förstoringen som man upplever genom sökaren är betydligt lägre än i min Zeiss 8x30. Jag skulle vilja påstå att ett 500:a ungefär motsvarar den förstoring man upplever i en handkikare med 8 ggr förstoring.

Det beror på sökarförstoringen också, om den är t ex 0,8 ggr för ett 50 mm objektiv (brukar anges i kameramanualen) blir förstoringen i kamerans sökare (300/50)x0,8 = 4,8 ggr.

ANNONS
Götaplatsens Foto