Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
brännvidd-förstoring!?
- Trådstartare elva
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Dividera brännvidden med formatets längsta sida så blir det exakt mha pytagoras för småbild:
300/rot(35*35+24*24)
300/rot(35*35+24*24)
Tonyeagle
Aktiv medlem
lite mindre!
Ska man jämföra med normalbrännviden 50 mm så blir det som det är sagt. Nu är det så att ögat uppfattar verkligheten lite större än vad ett 50 mm objektiv och en småbildskamera gör. Jag skulle nog vilja minska till ungefär 5 ggr förstoring med ett 300:a. Kör själv med 300 + 1,4 conv = 420 mm. Förstoringen som man upplever genom sökaren är betydligt lägre än i min Zeiss 8x30. Jag skulle vilja påstå att ett 500:a ungefär motsvarar den förstoring man upplever i en handkikare med 8 ggr förstoring.
Ska man jämföra med normalbrännviden 50 mm så blir det som det är sagt. Nu är det så att ögat uppfattar verkligheten lite större än vad ett 50 mm objektiv och en småbildskamera gör. Jag skulle nog vilja minska till ungefär 5 ggr förstoring med ett 300:a. Kör själv med 300 + 1,4 conv = 420 mm. Förstoringen som man upplever genom sökaren är betydligt lägre än i min Zeiss 8x30. Jag skulle vilja påstå att ett 500:a ungefär motsvarar den förstoring man upplever i en handkikare med 8 ggr förstoring.