Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Brännviddsförlängning

Produkter
(logga in för att koppla)

mzungu

Medlem
Hej

Jag har hört olika svar, men hur fungerar det här med brännviddsförlängning?

Om man till exempel köper ett objektiv som har 18-200 mm, får man då ut 28.8-320mm med en förlängning på 1.6x?

På min kompaktkamera har jag 10x zoom och på kameran står det 36-380mm, är ett objektiv till en digital systemkamera på 18-200mm ganska jämnlikt med min kompaktkamera då??

Jag funderar nämligen på att köpa en eos 350d och vill ha ungefär lika mycket zoom som jag hade på min kompaktkamera

/Anton

Glöm ordet brännviddsförlängning. Det är ett påhittat ord för något som inte existerar.

Den rätta benämningen är det något knepigare ordet bildvinkelsbeskärning. Men ja ditt exempel är korrekt.. Ett objektiv som har brännvidden 18-200mm och är monterat på kamera B, får motsvarande bildvinkel som ett 29-320mm hade haft, monterat på kamera A.
Med kamera A menas då en kamera med 36x24mm stor sensor eller film och kamera B en med 1.6x sensor

Om du har ett 36-360 (eller 38-380) så är det en 10x zoom ja, detsamma gäller (nästan) för 18-200. 200/18=11,1x zoom

Tack för svaret!

Så för att sammanfatta:

Om jag köper en eos 350d med ett objektiv som har 18-200mm så kommer jag nästan lika nära mitt motiv som om jag skulle zooma in fullt med min gamla Konika Minolta Z1 med 10x zoom (digital kompaktkamera,38-380mm)?

mzungu skrev:
Om jag köper en eos 350d med ett objektiv som har 18-200mm så kommer jag nästan lika nära mitt motiv som om jag skulle zooma in fullt med min gamla Konika Minolta Z1 med 10x zoom (digital kompaktkamera,38-380mm)?

Det stämmer bra det.

ANNONS
Götaplatsens Foto