Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllopsblixt till 400d

Produkter
(logga in för att koppla)

tzeljko

Aktiv medlem
Jag har blivit ombedd att ta lite bilder till ett par som ska gifta sig. Därför behöver jag en blixt istället för den inbyggda på 400d. Det är inget våldsamt dyrt jag är ute efter. Snarare i prisklassen 1500-2500 kr.

Vad för blixt bör jag köpa? Hur är Sigmas och Soligors modeller?

Jag har tänkt ta porträttbilderna med mitt 70-200L IS, alternativt ett 50 mm.
Några tips om vad jag bör tänka på för porträttbilderna?

Jag kikade precis på den. Fanns för 2400 kr på prisjakt. Men jag ska kika på begagnatpriser också.

Jag köpte en 430ex med omnibouncer och TTL-kabel för 2000 om jag minns rätt, beggad då. Mkt nöjd!

Funderade på att köpa en tredjeparts, men med Canon är jag säker på att den lirar med min 400d till 100%

letar lite begagnat nu. Funderar också på B&H.En 430EX från USA måste väl vara precis samma som en i Europa...? Tänker på ström och sånt.

Och apropå det så är uppladdningsbara batterier ingen dum investering, den slukar en hel del. Intressant är dock att när batterierna blivit så dåliga i blixten att man får vänta någon minut mellan bilderna man tar så är det fortfarande nästan full strömstyrka i dem enligt min batterimätare, så när blixten ratat dem går de bra att använda i t.ex. trådlösa musen eller nån klocka eller nåt.

Men iaf, uppladdningsbara AA är bra.

Jag hade samma tanke. Tyckte att 580 EX II var för dyr. Men när jag kunde köpa den för 2240 på B&H var det ingen diskussion längre.

ANNONS
Götaplatsens Foto