Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra bok om Lightroom 5

Produkter
(logga in för att koppla)

RikkeT

Aktiv medlem
Hej,

Letar efter någon bra lärobok om Lightroom.
Jobbade en del i Camera Raw förut så jag förstår grundläggande funktioner i Lightroom.

Är inresserad av något som visar alla olika möjligheter med justering och framkallning av bilden.
Men också optimering av bildkvalitet för kopior från fotolabb, färghantering, färgrymder och kalibrering av skärmen. Så att det jag ser på skärmen också stämmer bra överens med t.ex. en förstoring på något fint papper fån Crimson, när den kommer hem i brevlådan.

Kollade lite på Lightroom 5 från börjans innehållsförteckning.
Verkar inte stå så mycket om skärmkalibrering, upplösning, varför du ska fota i RAW m.m.

Kom gärna med förslag på någon bok som går igenom grunderna lite snabbt och sedan fokuserar på bildkvalitet, varför fota i RAW, rätta till färgstick, rädda utbrända högdagrar, rätt kontrast, skärmkalibrering, optimering för utskrift och kopior m.m.

Lightroom verkar bättre än PS, tycker jag efter ha petat lite med det någon timme.
Alltså om man vill justera, förbättra och optimera kvalitén i bilderna.

/Rickard
 

Curt L

Aktiv medlem
"The digital print" skriven av Jeff Schewe tror jag skulle passa. Tyvärr tror jag inte den finns översatt till svenska.
 

Paliswe

Avslutat medlemskap
På youtube finns också en mängd instruktionsfilmer, dels av Adobe själva som tar upp små finesser i korta program.
Anthony Morganti har gjort ett 20-tal instruktionsfilmer på 20-30 min var, som tar upp alla aspekter på hur man hanterar Lightroom. De är utförliga och pedagogiska, dock på engelska.

Första avsnittet har du här
https://www.youtube.com/watch?v=bECi0ZQAB34
 

RikkeT

Aktiv medlem
Okej. Tack för svaren!

Har en bok om PS Elements av Scott Kelby.
Den boken är tjock och tar upp i princip allt som finns i Elements.

Ska kolla Kelbys bok om Lightroom 5 i bokhandeln.
Alltid surt att köpa facklitteratur från Bokus, när man inte vet vad man får.
Den kostar 350kr i alla fall....
 

bach7617

Aktiv medlem
Håller med – Moderskeppet är pedagogik på hög nivå. Allt är förstås på svenska.
Om du hellre läser och förstår engelska obehindrat rekommenderar jag att läsa på originalspråk då mina erfarenheter är att översatt fotolitteratur oftast håller pinsamt dålig kvalité beträffande ordval och satsbyggnad. Jag menar inte att vara snobbig här men textmassan blir helt enkelt tröttande och många gånger mera svårbegriplig än originalet.
 
ANNONS