Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra butik i Stockholm för bygg-PC-själv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Anders Östberg

Guest
Har ni något tips på bra butik i Stockholm om man vill bygga sig en i7-baserad foto/videoredigerings-PC och plocka ihop själv?

Det finns ju en del online-shoppar:

t.ex.
www.komplett.se som många använder som referens ungefär som Cyberphoto.se.

Sedan kan du ju också jämföra priser på www.Prisjakt.nu för de olika delarna, komplett är inte alltid billigast. Webhallen är en bra affär att handla på, oftast okej pris på datordelar och det är där du hittar de flesta "dator-geeks" i Stockholm.

Vill du läsa lite om komponeter och pretanda etc. kan du använda www.sweclockers.com och gå in i forumet. Dock skulle jag säga att en schysst PC för Photo Shop-hantering går att bygga relativt enkelt.

- i7-processor
- mellanklass moderkort för i7 som klarar mycket minne
- 3-12 Gb minnen, ca PC8500 eller snabbare
- grafikkort som stödjer de funktioner för grafikaccellererad bildbehandling i Photoshop, se länken http://kb2.adobe.com/cps/405/kb405711.html
- massor med hårddisk...

Du har Webhallen både i Sundbyberg och Sveavägen.

Sen kan jag starkt rekommendera Alina Systems, som har i Uppsala och Enköping Bla. Bra priser och sortiment.

Och snåla inte med minne nu ! Köp Win 7 64-bitars. Då kan du fläska på med minne. Jag stoppade in 12 GB, och det går som tåget, tom NX2

Tack för tipsen. Jag håller som bäst på att jämföra några färdiga datorer med att bygga själv, kanske inte helt solklart att det är värt jobbet. Vi får se vad det blir.

Tack för tipsen. Jag håller som bäst på att jämföra några färdiga datorer med att bygga själv, kanske inte helt solklart att det är värt jobbet. Vi får se vad det blir.

Jag byggde själv en i7'a för en månad sen, tidsfördelningen blev ungefär så här:
40% ta reda på vad man ska köpa
20% bygga hårdvara
40% installera mjukvaror, drivrutiner, uppdateringar, m.m.
Två hela dagar får du nog räkna med att det går åt.
Jag handlade på Komplett.

1) Både Webhallen och Dustin Home har ett Asus P6T X58-mobo i sina uppgraderingspaket, är det "the shit" eller skall man leta efter något annat mobo/chipset till en i7? (

2) Mitt grafikkort (8800GTS 320MB) står inte med på listan över Adobes testade kort. Listan är inte heller uppdaterad sedan 2009-07-27, vad skall man titta efter på dagens grafikkort för att få ett kort som stöds av CS4? (Det verkar dock som om mitt grafikkort stöder OpenGL i Photoshop, jag kan rotera bilder helt fritt)

1) Både Webhallen och Dustin Home har ett Asus P6T X58-mobo i sina uppgraderingspaket, är det "the shit" eller skall man leta efter något annat mobo/chipset till en i7? (

2) Mitt grafikkort (8800GTS 320MB) står inte med på listan över Adobes testade kort. Listan är inte heller uppdaterad sedan 2009-07-27, vad skall man titta efter på dagens grafikkort för att få ett kort som stöds av CS4? (Det verkar dock som om mitt grafikkort stöder OpenGL i Photoshop, jag kan rotera bilder helt fritt)

1. P6T X58 är till processorer med socket 1366. i7 finns ju både som socket 1366 och 1156. Ska du ha 1156 så är P7P55D ett bra val.

2. Alla kort med OpenGL över någon viss version ska kunna funka tycker man ju.

Det tar som sagt en halv dag att reda ut vad man ska ha...

1. P6T X58 är till processorer med socket 1366. i7 finns ju både som socket 1366 och 1156. Ska du ha 1156 så är P7P55D ett bra val.

För bildhantering är socket 1366 bättre än 1156. Socket 1366 har 3 minneskaneler så den skyfflar data snabbare än 1156 som har 2 minneskanaler. Det är alltså i7 9xx-serien du ska titta på.

Japp, både Webhallen och DustinHome har P6T med i7 920 (1366) i sina paket. Om man börjar böka (som Tommi gjort) går det säkert att komma ner lite i pris men det är ju väldigt smidigt att ta ett färdigt paket =) 1156 har bara en PCI-e 16x-kanal och stödjer inte heller SLI vilket kan bli en begränsande faktor om jag köper nytt grafikkort senare.

Just nu blandar jag bildbehandling och spel på datorn och märker att min E4300 tuggar lite väl mycket stundtals, speciellt vid stora penseldrag i PS/LR eller grafikintensiva spel.

Hur är den medföljande fläkten till i7 920? Originalfläkten till min E4300 lät vansinnigt mycket så den bytte jag ut mot en Scythe-kylare ganska snart. Behöver man byta även på 920?

Hur är den medföljande fläkten till i7 920? Originalfläkten till min E4300 lät vansinnigt mycket så den bytte jag ut mot en Scythe-kylare ganska snart. Behöver man byta även på 920?

Det är helt klart värt att trycka dit en tredjepartskylare, med hänsyn till både kylning och ljudnivå. En bättre kylare kan du köra med (större) fläktar snurrandes på lägre varv. Kan rekommendera Noctua NH-U12P eller Thermaltake TRUE - Två mycket kompetenta kylare.

Tack för tipsen och diskussionen.

Det slutade ändå med att jag köpte en färdig dator från Webhallen. Ett överslag av kostnad för motsvarande lösa delar sa mig att jag inte tyckte det var värt jobbet att bygga själv.

Det blev rackarns så mycket roligare att jobba i Lightroom och CS4 nu... :)

Senast redigerad av en moderator:
Har ni något tips på bra butik i Stockholm om man vill bygga sig en i7-baserad foto/videoredigerings-PC och plocka ihop själv?

Komplett har jag använt i ca 10år. De har fungerat helt fantastiskt, både leveranser, garantier, returer och kundtjänst är på toppnivå.

Inte billigast i alla lägen, men annat är oxo viktigt :)

Yes, 64 bitar...

Trodde det skulle bli mer problem med kompatibilteten för olika programvaror men hittills har allt jag använder fungerat.

Vid en snabb anblick kan det se okej ut, men det är budgetmoderkort, budgetminnen, budgetnätagg.

Bra grafikkort dock - både tillverkare och modell.

Jag är fullt medveten om innehållet i datorn, har undersökt en del.

"BudgetPC" har aldrig varit något problem för mig, däremot den verkliga budgeten. :)

Det viktiga i slutänden är prestanda, och i viss mån pris/prestanda, jag är inte intesserad av värsta märkesprylarna för sakens skull.

För Photoshop känns det som om CPU, grafikkort och minne är det viktigaste. Några här tycker t.ex. att man ska ha i7 920, fast en del tester på nätet säger att prestanda för beräkningsintensiva program som Photoshop är bättre hos i7 860 som sitter i den här datorn. "Bäst" är inte alltid bäst. ;-)

Nu spelar det mig ingen roll och jag tänker inte ta någon diskussion om vad jag "borde" köpt istället - den här datorn är den det blev och den är med all säkerhet tillräckligt bra.

Senast redigerad av en moderator:
Jag körde på skoj det prestandatest som finns i en tråd här på FS och fick ca 10s, mot dom bästa som jag tror ligger på ca 7,5. Tror jag kan leva med det. Min förra dator tog en evighet på sig. :)

Nu håller jag på att bli galen här. Jag hade i det närmaste bestämt mig för en i7 920 med ett ordentligt mobo (P6TD) och 6GB minne (totalt 7200kr) men så fortsatte jag att läsa och insåg att jag kan få en i5 750, 4GB minne och ett P7P55D mobo för 4600kr. För mellanskillnaden kan jag istället få en 80GB SSD och ytterligare 2GB minne.

Vad jag har läst är skillnaden mellan dubbel- och trippelkanalminne bara några enstaka procent även vid bildredigering och att hyperthreading snarare stjälper än hjälper om man kör program som inte trådar upp sig ordentligt (som de flesta spel). i5:an blir heller inte lika varm så därmed borde fläktljuden minska något.

För nästan tre år sedan lade jag lite extra pengar på min nuvarande dator just med tanke på att kunna uppgradera den allt eftersom tiden går. Det enda jag gjort är att sätta i 2GB extra minne och nya hårddiskar så där hade jag kunnat spara en tusenlapp eller två vid inköpet. Gör jag samma misstag om jag köper en i7? Är det kanske bättre att lägga mellanskillnaden på en SSD eller ett fetare grafikkort om jag vill kunna spela vid sidan av bildbehandlingen?

ANNONS
Götaplatsens Foto