Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra fotoskrivare?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vad som är viktigt att se upp med här är utskriftskostnaden. En billig skrivare kan snabbt bli väldigt dyr om bläcket är dyrt. Ofta blir små skrivare med små bläckpatroner dyrare i längden än större skrivare med mer bläck.

kommer ihåg med min första epson skrivare tt det kunde kosta en slant med patroner etc ja. Gillar att hitta en bra balans där.

Jag tycker det är värt att ha en egen skrivare men visst det kräver endel och det beror på hur petig man är men min (begränsade) erfarenhet är att för att få det så som man vill ha det så är det snabbast och säkrast att göra det själv. Då kan man också göra varianter på samma bild utan att behöva betala frakt för dessa. Därmed inte sagt att jag har ett problemfritt arbetsflöde där det jag ser på min skärm är det som kommer ut ur skrivaren, snarare tvärtom, men sålänge man gör utskrifter i mindre format så är ju bläckkostnaden lägre och det går ofta snabbt att korrigera det sista på känn utifrån vad man ser på utskriften kontra skärmen. På min skrivare ser jag inga skillnader i färg på olika bildstorlekar, en A4 har samma färger och kontrast som en A3.

jag har kört mina utskrifetr från Crimson senaste åren och med oftast helt ok resultat. Korrigerar ofta lite ljus och i röda kanalen eftersm jag lärt mig med åren ungefär hur min skärm är i förhållande till deras utskrifter. Men tänka vad mycket tid och säkert också pengar jag hade sparat med en bra kalibrerad skärm och en bra skrivare då man kan testa sig fram till bra utskrifter själv.

Det bästa med att skriva ut själv är, förutom att bilderna håller mycket längre, det stora utbud av olika papperssorter som finns idag.

Beställer man en A4 från Crimson betalar man runt 50 kr för ett tunnt, tråkigt Fujipapper via Prefixtjänsten och runt 20 kr via den vanliga webbtjänsten. Ska man ha ett finare fine art papper ligger priserna omkring 200 kr för en A4.

Möjligheten att välja mellan mängder av olika exklusiva papperssorter och det faktum att man har full kontroll på hela processen, gör egenutskriva bilder till förstahandsvalet, även om maskinen och bläcket kostar en del.

Det bästa med att skriva ut själv är, förutom att bilderna håller mycket längre, det stora utbud av olika papperssorter som finns idag.

Beställer man en A4 från Crimson betalar man runt 50 kr för ett tunnt, tråkigt Fujipapper via Prefixtjänsten och runt 20 kr via den vanliga webbtjänsten. Ska man ha ett finare fine art papper ligger priserna omkring 200 kr för en A4.

Möjligheten att välja mellan mängder av olika exklusiva papperssorter och det faktum att man har full kontroll på hela processen, gör egenutskriva bilder till förstahandsvalet, även om maskinen och bläcket kostar en del.

Håller helt med, fick inte riktigt fram det på samma sätt i mitt tidigare inlägg.

Tack för alla fina Tips. Är fortfarande inte helt på det klara med vad jag skall välja. Såg just att Cyberphoto har en kampanj på Epson r2000 och att det var pigmenterat bläck till den. Kostnad 4000 och så skulle det ingå lite saker. Verkar ju onekligen vara ett bra pris.
Också Epson Expression som har både foto skrivar funktion och pappers a4/a3 funktion, någon som vet något om denna?
Annars blir det nog en bättre multi skrivare mest för att kunna skriva ut lite allt möjligt.
Men som sagt, ska kolla runt lite så får vi se vart det lutar. Fortsätt gärna koma med tips eller synvinklar dock, alltid välkommet!
/Martin.

Köp en billig laser skrivare för det allmänna och lägg pengar på en bra foto skrivare är vad jag skulle göra.

ANNONS
Götaplatsens Foto