Annons

Bra kikare?

Produkter
(logga in för att koppla)

elohim

Aktiv medlem
I samband med min naturfotografering brukar jag även ha med en kikare. nu ska jag köpa en riktig.

Har fått för mig att de som pysslar med klassisk fotograferfing har koll på detta, och dess optik, så jag skriver i det här forumet..

jag vill kunna se långt och få bra bild, det finns beteckningar som jag inte vet vad de står för, typ "8x40" - vad står de för? nån som vet vilket märke som är att föredra? Vill inte ha nån dålig liten en, men inte heller en jättestor och tung.

mvh
Calle

Hej hej!

Om det är ok så kan jag ju passa på att fråga om någon har något att säga om den zoomkikare 8-20x25(tror jag) som biltema säljer...bra-dåligt??

8 står för 8 ggr förstoring.
40 står för hur frontlinsens diameter (har jag för mig?). Ju större siffra, desto bättre (men tyngre).

Det går inte att ge tips om fabrikat förrän du definierar en lämplig prisklass.

Kolla gärna kikare hos Naturbokhandeln.

8:an i 8 x 40 är förstoringsgraden, 40 är objektivdiametern mätt i mm.

Rent allmänt finns det två typer av kikare:

Den moderna "raka" typen där objektiven sitter lika brett som ögonen, d v s objektiv och okular ligger i linje med varandra (takkantsprisma). Dessa har fördelen att vara kompaktare och lite stryktåligare.

Den gamla "klassiska" typen där objektiven sitter brett isär (porroprisma). Dessa ger bättre "stereoseende" (p g a att objektiven sitter bredare) och är betydligt billigare (ungefär halva priset för samma optiska kvalité).

Jag kan med en gång säga att du inte ska förvänta dig alltför mycket för 1000 kr. Men jag ska försöka att kortfattat göra en sammanfattning.

Prisklass 0-2000 kr Relativt dåliga-halvbra kikare som jämfört med de dyrare upplevs som ganska ljussvaga och kontrastlösa. En del modeller kan i början kännas rätt okej men de brukar tappa bildkvalitet redan efter något år. Oftast 1-2 års garranti.
Exempel på prisvärda modeller: Nikon Action 8x40CF (ca 1500 kr), Bushnell Naturview 8c42 (ca 1900 kr)
Detta tycker jag är lägstagränsen vad gäller kvalitet och pris

prisklass 2000-6000 kr Här finns faktiskt en hel del kikare som är ganska bra även för folk som kräver mycket av sin kikare.

prisklass 6000-13000 Här återfinns toppmodellerna från Zeiss, Leitz och Swarowskij m.fl. Har man tittat i en sådan här kikare så undrar man varför man väntade så länge på att köpa den. Oftast minnst 30 års garanti!

Jag tycker att du ska höja din smärtgräns en aning och sedan surfa runt lite och leta bra erbjudande. Hegethorns och Skövde Natur (www.skovdenatur.nu) är bland de billigaste i Sverige på Kikare. Även Naturbokhandeln kan vara ganska billiga och har ett bra utbud.
(www.naturbokhandeln.com) Har du glasögon så se till att prova kikaren innan köp så du ser om okularkonstruktionen tillåter dig att använda glasögon utan att du tappar synvinkel.
Lycka till
PS Akta dig för zoomkikare. De är bara skräp. (Biltema har inte heller rykte om att sälja kvalitetsprodukter) Du får vad du betalar för.

elohim skrev:
I samband med min naturfotografering brukar jag även ha med en kikare. nu ska jag köpa en riktig.

Har fått för mig att de som pysslar med klassisk fotograferfing har koll på detta, och dess optik, så

Alla stora kameratillverkare har även riktigt fina kikare. Nikon, Minolta och Pentax tillhör här storheterna.

Snackar vi Pentax så är PCF WP (Water Proof) riktigt bra för naturens tuffa miljö. Gasfylld och vattentålig. 8x40 (8 ggr förstoring, diameter 40) ligger på 2200:- enligt ca. prislistan.

Ett billigare, mindre, alternativ är UCF WR (Water Resistance). Inte dykbara kikare som WP, men ändå vädertålig. 1300:- för 8x24, eller 1450:- för 10x24.

30 års garanti ingår.

Photax har en del kikare, men jag hittar dem inte i prislistan så du får nog fråga. Ur ren teknisk synvinkel verkar de välgjorda. (Exakta).

Det man kan säga är att 8x är minimum, 10x är bra för natur.

Med vänlig hälsning
Roland

Se upp!

Tänk bara på att en "billig" kikare med 24 mm frontdiameter upplevs som tämligen ljussvag. Inget man vill använda då ljuset lyser med sin frånvaro. Faktum är att en kikare i toppskiktet med ca 25 mm frontlins har en lika ljus (och mer kontrastrik och skarp bild än en 1000-2000 kr kikare med 40 mm frontlins.

ANNONS
Götaplatsens Foto