Annons

Bra kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

MSLink

Aktiv medlem
Sony RX100 5A
+ inbyggt ND filter
+ 2.8 bländare hela vägen
+ 24-70mm brännvid
+ billig batterier/dubbelladdare
+ fickformat smidigt till resor
+ blixtsnabb AF
+ väldigt fina bilder direkt från kameran :)
+ lätt att överföra mellan kameran och mobil när det behövs.
 

Bengf

Aktiv medlem
Jag vill man inte ha det minsta i kamera väg utan en kamera att hänga på bröstet, ökar antalet modeller rätt så mycket, 1,5 hg skillnad gör inte så mycket då eller, man får inte glömma att Fuji har flera modeller som är lätta, inte bara X-PRO3 och till och med under X-T20/T30, tex X-E3 på 350 gram plus några till och det är APS-C sensorer i dom.
 

jeppe_sthlm

Ny medlem
Får väl svara med kameran jag använder som ett alternativ iallafall: Panasonic GX9.

Lågt pris och med ett pancake objektiv på går den lätt ner i fickan. Samtidigt går det att plocka på tyngre glas om man är på det humöret. (Kan dock bli lite svårhanterad med större objektiv om man inte har ett extra grepp på).

Mycket bra IBIS och som jag förstått det så är det samma sensor som sitter i den betydligt dyrare G9.

Jag ersatte en D7100 med den och den största kompromissen jag har känt hittills är skärpedjupet.
 

pbj.falk

Ny medlem
För mig är det viktigt att kameran som alltid är med är en pryl jag gillar att se på och gillar att fota med. Och alla gillar ju olika... Så mitt råd är väl att testa en massa olika.
I prisklassen du nämner är för mig Fuji x100F en given kandidat om du gillar brännvidden. Prisvärd, hyfsat kompakt, rolig att fota med och bra bildkvalitet.
 

Jungan89

Medlem
Jag har en Canon G7X Mk2 som jag köpte för ett par år sedan och är mycket nöjd med den. Den får plats i en jeansficka, vilket var ett krav för mig. Levererar råfiler och fokuserar bra tycker jag. Snabb serietagning också, såpass att jag fick ställa ner den lite. Optiken motsvarar 24-100. Den har 1" sensor, så förhållandevis stor för att vara en kompaktkamera. Skärmen är vikbar så det är smidigt att fota högt och lågt.
Har du inget önskemål om zoom så skulle jag nog kika på Ricoh GR istället.
 

dasa1203

Aktiv medlem
Får väl svara med kameran jag använder som ett alternativ iallafall: Panasonic GX9.

Lågt pris och med ett pancake objektiv på går den lätt ner i fickan. Samtidigt går det att plocka på tyngre glas om man är på det humöret. (Kan dock bli lite svårhanterad med större objektiv om man inte har ett extra grepp på).

Mycket bra IBIS och som jag förstått det så är det samma sensor som sitter i den betydligt dyrare G9.

Jag ersatte en D7100 med den och den största kompromissen jag har känt hittills är skärpedjupet.
Hej!

Jag har gjort mig av med min Nikon D7000 och letar efter en ersättare. Är därför nyfiken på om Du upplever några andra, mindre, kompromisser med G9.

Vänliga hälsningar Dag
 

jeppe_sthlm

Ny medlem
Hej!

Jag har gjort mig av med min Nikon D7000 och letar efter en ersättare. Är därför nyfiken på om Du upplever några andra, mindre, kompromisser med G9.

Vänliga hälsningar Dag
Nu är det den lilla GX9 jag har, så G9 har jag inte testat men det ska vara samma sensor. Jag köpte den för att jag ville ha en liten kamera. G9:an är nästan lika stor som en D7000 och då tycker jag att nyttan med Micro Four Thirds går bort - speciellt om foto är primäranvändningsområdet.

Personligen skulle jag med andra ord välja en kamera med större sensor om jag var ok med en större kamera. Visst, det kan dra med sig större och dyrare objektiv men också större ljusinsläpp.

Ett 12-35/2.8 objektiv för MFT motsvarar 24-70/5.6 på fullformat, vilket innebär att motsvarigheten i praktiken skulle vara ett 24-70/3.5-5.6. De objektiven behöver nödvändigtvis inte vara speciellt stora eller dyra heller.

Så, ja - för min del är en liten kamera prio och då tycker jag GX9 är en bra kompromiss. Det som den vinner i portabilitet tappar den dock i ergonomi.
 

martinot

Aktiv medlem
Ja men jag ville också peka på hur man använder kameran, vi jobbar på olika sätt helt klart, Jag är som sagt mycket sällan inne i menyerna, har aldrig förstått varför så många är inne i menyerna och gräver hela tiden,
Det finns alltid saker man vill ställa in annorlunda beroende på vilka typ av motiv man vill fotografera, och på vilket sätt.

Sedan hur mycket man behöver vara inne i menyerna, beror mycket på hur kameran är utformad med hur många externa reglage och knappar som finns tillgängliga.

På en Fuji klarar man sig lite oftare utan att vara inne (lika mycket) i menyerna tack vare alla reglage och knappar, medans på många mindre kompaktkameror (tex. Sony och Panasonic) så har de betydligt mindre möjligheter att klara sig lika ofta utan menyknappande.
 

martinot

Aktiv medlem
Tips

Testa kör på en Fujifilm x100F, otrolig smidig och bra kamera.
Bilderna blir grymt bra.
Nu finns även V-modellen med det nya objektivet ute.

Ricoh GR III får bli mitt tips, en smidigare och bättre kompakt finns inte vad jag vet.
Grymt fin kamera, och väldigt kompakt (för APS-C-sensor), men det som gör att den går helt bort för mig är avsaknaden av inbyggd sökare.
 
ANNONS