jag har aldrig haft 24-70L, och det av flera skäl. Dels tvistar ju rätt många om den är bra eller inte, om det är stora skillnader mellan olika exemplar. Vissa är lyriska, vissa tycker den är oskarp och ett väldigt osäkert kort att köpa om man inte får pröva den först. Jag säger så här. Säkert jättebra i studio eller om man inte kutar runt för mkt. Men jag skulle inte vilja ha en enkilosklump med så begränsat omfång som normalzoom om jag inte var desperat i behov av ljusstyrkan, som ju ändå bara är ett steg över vad 24-105L har och som dessutom har bildstabilisering. 24-105 har ju kraftig distortion i vidvinkelläget, men i ärlighetens namn så är ju 24-70 långt ifrån perfekt heller, om än lite bättre. Jag skulle lätt köpa 24-105L (vilket jag ju redan gjort, och istället ha en fast ljusstark glugg då man behöver). Att t ex köpa 24/2,8 är ett väldigt bra alternativ, riktigt skarp, lika ljusstark som 24-70 och väldigt liten och lätt. Jag har 24/1,4 II och det är ju en annan värld, men så kostar det också. Man kan alltid se bättre alternativ. Ska man köpa bil och köper en Volvo går man inte alltid och ångrar sig och grämer sig för att man inte köpte en BMW, varför måste man alltid göra det med objektiv, när prisskillnaderna dessutom är ännu mer horribla än vad gäller mellan bilmärken.