Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bra val EOS vidvinkel

Produkter
(logga in för att koppla)

mganga

Aktiv medlem
Sitter och funderar på en fast vidvinkel för Canon EOS.

Sigma har ett 24/1.8 med en närgräns på 18cm och ett attraktivt pris strax över 3000. Canon har ett 28/2.8 lite billigare och en närgräns om 30cm.

Någon som har uppfattning om distortion, vignettering, skärpa eller kontrast hos dessa objektiv alternativt har ytterligare ett eller flera förslag?

Motiv blir nog blandat, landskap, macro och kanske en del inomhus i dunkel (ljusstyrkan spelar då in).

Tack på förhand.

Ett tredje alternativ (bara för att skapa lite förvirring) hade ju kunnat vara Canon EF 24/2.8 som kan hittas begagnat för en lagom slant, och som så vitt jag vet skall ha bra egenskaper vad gäller skärpa, vinjettering, reflexer och annat.

Sigma 24/1,8

Sigma 24/1,8 testades i en FOTO för en tid sedan... Jag har den, ska se om jag kan scanna MTF-kurvan...

Vad jag har för mig är att det är riktigt skarpt nedbländat, redan vid 2,8. Dock lite sämre skärpa vid 1,8.

Kollar om jag hittar den...

Det finns ju fler aspekter som är intressanta - so distortion. En Canon EF 20/2,8 ger raka linjer vilket jag inte är så säker på att Sigma gör.

Jag har själv haft ett Canon EF 20/2,8 som jag var otroligt nöjd med. Det är superskarpt, raktecknande (låg distortion) och är ganska kompakt.

Sigma 20/1,8, har jag själv. Känns bra, kanske lite tungt att släpa de extra 300 grammen för oskarpa bilder med höga bländartal...

Bilagor

• mtf-sigma 20-1,8.jpg
    mtf-sigma 20-1,8.jpg
    33.6 KB · Visningar: 198
Sigma 24/1,8

Har jag inte själv, men det ser juh skarpare ut än 20:at. Ser riktigt intressant ut.

Bilagor

• mtf-sigma 24-1,8.jpg
    mtf-sigma 24-1,8.jpg
    33.8 KB · Visningar: 192
Canon EF 28mm/2.8 är prisvärt och väldigt smidigt. Själv använder jag aldrig största bländaren på vidvinkel. Men oftast plåtar jag stillastående motiv.

Tycker det är viktigt med ett litet och lätt objektiv.

Sigma 24/2.8 har jag också ägt. Mycket nöjd förutom ganska kraftig distorsion och färgavvikelse från Canons original objektiv.

Sedan hade jag även kompabilitetsproblem med mitt EOS 50E hus men det går väl att lösa med Sigmas goda vilja?

Glömde mitt EF 20/2.8
Lite tyngre än övrig canon vidvinkel men nästan "L-klass" i kvalitet.
Optiskt mycket fint.

Snabb AF.

Rekommenderas!

Canon EF 20/2,8 är "L"-klass rent optiskt och nästan "L"-klass mekaniskt.

Canon räknar gluggen som professionell liksom 85/1,8 TS-E 45/2,8 och 90/2,8 med flera.

Jag använder ofta bländare 2,8. Men så sysslar jag också med reportage där det är viktigt att frysa rörelser och utnyttja befintligt ljus.

Canon 24/2,8 lär vara bra. Fick Toppklass i Aktuell Fotografi. Objektivet är mycket kompakt men av en gammal 80-tals konstruktion med an ljudlig AFD-motor. Fokuseringen går snabbt, bland annat beroende på innerfokusering.

EF 28/2,8 är underbart kompakt. Men jag retade mig över distortionen. Den är visserligen inte kraftig, men betydligt mer märkbar än på 28/1,8 USM. Dessutom lät motorn för mycket. Men allt beror ju på vad man prioriterar. priset är ju en viktig faktor.

EF 28/2,8 är så populär att när Canon la ner modellen för något år sedan var de tvugna att återuppta tilverkningen.

Ja.. prioriteringar.. pluggar man så pluggar man. Kanske skulle börja jobba igen (slippa fredagens hemska tenta)? ;-)

ANNONS
Götaplatsens Foto