Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brandfackla från en Pentaxfrälst - försvara ert val av Nikon.

Produkter
(logga in för att koppla)
Från en som tänkte välja Nikon ...

Jag använder Canon därför att det var det bättre valet för mig vid den tiden jag bytte till digitalt. Jag förutsatte faktiskt att det var Nikon jag ville ha, men efter lite research kom jag fram till att både kamerahusen och objektiven (jag är mest telefotograf) var bättre hos Canon just då, så 10D blev min första kamera. Canon var rätt val som jag ser det under flera år framåt. Nu är det mer jämnt och jag kunde singla slant om vilket märke jag skulle välja. Det finns för- och nackdelar med både Canon och Nikon. Något annat märke än dom två är däremot knappast aktuellt, jag gillar att det finns ett komplett utbud av tillbehör och originalobjektiv. Dessutom har jag numer en hyggligt stor samling prylar och det skulle kosta för mycket att byta allt till ett annat märke.

Varför försvara sitt val av system över huvud taget? Jag använder Nikon för att det passar mig bäst, och skiter högaktningsfullt i vad alla andra använder - det är upp till dem att använda vad de vill.

Min Pentax är half-Frame, alltså 6x4,5cm.
Om du använder film så är det "full frame" eftersom du utnyttjar hela bildcirkeln som objektiven är gjorda för. Med 645D däremot så är det ungefär 1,3x beskärningsfaktor jämfört med det riktiga 645-formatet.

Det jag avsåg med "FF" var småbildsformatet. Alltså, om Pentax hade en digital spegelreflexkamera med 24x36-sensor så skulle jag troligen välja den över Nikon. 645D är dels för dyr, men det största problemet är objektivutbudet. Det finns inget ljusstarkare än f/2,8 vilket gör det ganska meningslöst om man inte är ute efter hög upplösning.

ANNONS
Götaplatsens Foto