Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bred tråd om egna utskrifter

Produkter
(logga in för att koppla)

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
vad menar du med närliggande uplight?
Bara att jag faktiskt har en uplight några meter från sagda bild och att ljuset från den verkligen påverkaar hur just bilden oven upplevs av mig. De flesta av mina bilder är helt indifferenta i princip men bilden ovan tillhör de få som inte är det. Det är det som gjorde den intressant för just mig och även min fru.

Det här är alltså ett exempel för mig på när en fast tavelbelysning skulle vara ett sämre alternativ. Hade jag haft en sådan hade denna dynamik uteblivit.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Onekligen intressanta papper.
Det nya "hållbara" cellulosapapperet skvallrar kanske om att hittillsvarande cellulosapapper har sämre hållbarhet.
Hur som helst blir det säkert snygga utskrifter på dessa nya papper.
Så kan det nog vara.

Det känns som flera bra egenskaper som utmärker tidigare papper slås samman här. Det behöver ju inte bli bra men låter onekligen så.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Hörni, intressanta att ingen överhuvudtaget berört Semi Gloss eller Scandinavians Satin som ett alternativ.

Jag gillar ju inte blankt överhuvudtaget av två skäl: reflexerna och att de inte gillar att tas på utan att man riskerar fula fingeravtryck. Jag tycker blankt är lite svårhanterat.

Tycker ni att Semi Gloss är för mycket "Mellan Mjölk"?? Tidigare har jag printat mycket på Epson Semi Gloss / Scandinavians Satin
 

gamleJ

Aktiv medlem
Hörni, intressanta att ingen överhuvudtaget berört Semi Gloss eller Scandinavians Satin som ett alternativ.

Jag gillar ju inte blankt överhuvudtaget av två skäl: reflexerna och att de inte gillar att tas på utan att man riskerar fula fingeravtryck. Jag tycker blankt är lite svårhanterat.

Tycker ni att Semi Gloss är för mycket "Mellan Mjölk"?? Tidigare har jag printat mycket på Epson Semi Gloss / Scandinavians Satin
Epson premium semigloss var mitt mest använda papper när jag hade p600. Jag tjänade lite pengar på barnfotografering och även familjeporträtt i studio. Inte sällan ville dom även köpa några papperskopior. Dom gjorde jag ofta på semigloss. För bröllop körde jag premium luster för brudparet och i övrigt semigloss. Jag skrev också ut många egna bilder på familjen och även dom var ofta på semigloss eftersom jag också haft svårt för alltför blanka papper.

Jag har väl lite tröttnat på semigloss så får erkänna att på P900 har jag inte skrivit ut något alls på det pappret. Nu när jag bara skriver ut för mig själv känns det kul att lyxa till det med mer intressanta papper. Jag har också börjat gilla riktigt glättade papper sedan jag skippade glas i ramarna. Mest använder jag matta papper både släta och de med mycket struktur. Möjligheten att sitta och bläddra i provpacken och fundera över vad som blir bäst är både kul och lärorikt. När valet blir rätt tycker jag resultatet vinner klart gentemot hur samma motiv skulle bli på semigloss.
Motivet och hur bilden behandlats är dock alltid viktigare än pappersvalet. Pappersvalet är lite som garneringen som förhöjer helhetsintrycket.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Även jag tröttnade nog lite på Semi Gloss fast jag fortfarande tycker det kan vara en bra kompromiss men jag har inte kastat mig ut i det sökande och förutsättnings testande som du verkar ha gjort. Kanske hade jag bara lite tur. Printade lite Epson Archival Matte ett litet tag l A3 och A4 men sedan hittade jag Canson Infinity Etching Rag genom att provpack på Scandinavian och jag är väldigt glad åt det. Hög vithet, härlig struktur och styvhet som ger nästan sammemetslik svärta. Hade problem med Canson profil för P600 men med profilen för P900 föll allt på plats.

Har även printat en hel del testprintar för att bättre förstå hur alla de applikationer jag faktiskt använder hanterar färger ihop med de tre profiler för sRGB, Adobe RGB och Display P3 som min skärm kan hantera men de gjorde jag på mycket mindre Epson Ultra Gloss i 13x18 bara för att slippa ödsla bort färg.

Jag har rett ut det mesta jag tyckt varit inkonsistent kring färghantaringen med folket på DXO Forums som likt jag själv ju kör Photolab. Jag är ju inte den ende som haft undringar kring DXO, Photolab och färghanteringen.

Det finns ett systemproblem med Benq 270B som jag har och hårdvarukalibreringen som yttrar sig i att det skapas en ICM-profil för Windows också. Problemet är bara att det alltid är den ICM som skapats vid den senaste kalibreringen som sedan ligger kvar som aktiv i Windows Color Management - om man inte själv byter manuellt samtidigt som man ändrar profil på skärmen med skärmens "puck med sina snabbknappar".

Missar man detta så kommer de äldre applikationer som är beroende av denna ICM för sin färghantering att visa fel färger. Så man behöver alltså hålla koll på både detta och vilka profiler som faktiskt finns i filerna för att synk mellan filer - skärm - skrivare ska funka. Inkonsistens i flödena konstaterade väl redan Stefan Ohlsson på sin tid var en viktig förklaring till att det blev fel både i print och på skärm och nu är det inte bara sRGB och Adobe RGB det handlar om. En del använder Prophoto och andra kanske P3, så färghanteringsvärlden har blivit mer komplex idag än den varit tidigare.
 
Senast ändrad:

gamleJ

Aktiv medlem
Även jag tröttnade nog lite på Semi Gloss fast jag fortfarande tycker det kan vara en bra kompromiss men jag har inte kastat mig ut i det sökande och förutsättnings testande som du verkar ha gjort. Kanske hade jag bara lite tur. Printade lite Epson Archival Matte ett litet tag l A3 och A4 men sedan hittade jag Canson Infinity Etching Rag genom att provpack på Scandinavian och jag är väldigt glad åt det. Hög vithet, härlig struktur och styvhet som ger nästan sammemetslik svärta. Hade problem med Canson profil för P600 men med profilen för P900 föll allt på plats.

Har även printat en hel del testprintar för att bättre förstå hur alla de applikationer jag faktiskt använder hanterar färger ihop med de tre profiler för sRGB, Adobe RGB och Display P3 som min skärm kan hantera men de gjorde jag på mycket mindre Epson Ultra Gloss i 13x18 bara för att slippa ödsla bort färg.

Jag har rett ut det mesta jag tyckt varit inkonsistent kring färghantaringen med folket på DXO Forums som likt jag själv ju kör Photolab. Jag är ju inte den ende som haft undringar kring DXO, Photolab och färghanteringen.

Det finns ett systemproblem med Benq 270B som jag har och hårdvarukalibreringen som yttrar sig i att det skapas en ICM för Windows också. Problemet är bara att det alltid är den ICM som skapats vid den senaste kalibreringen som sedan ligger kvar som aktiv i Windows Color Management - om man inte själv byter manuellt om man ändrar profil på skärmen med skärmens "puck med sina snabbknappar". Detta gör att exv. applikationer som läser denna ICM som system ICM kommer visa fel färger. Så man behöver alltså hålla koll på både detta och vilka profiler som faktiskt finns i filerna för att synk mellan filer - skärm - skrivare ska funka. Inkonsistens i flödena konstaterade väl redan Stefan Ohlsson på sin tid var en viktig förklaring till att det blev fel både i print och på skärm och nu är det inte bara sRGB och Adobe RGB det handlar om. En del använder Prophoto och andra kanske P3, så färghanteringsvärlden har blivit mer komplex idag än den varit tidigare.
Jag skulle kunna välja ett matt art-papper med mycket textur och ett slätare, samt ett baryta glättat och så lite olika ok fotopapper som semigloss och luster. Det skulle definitivt räcka. På a2 sidan är väl det lite målet med att testa många olika papper. När jag fått kläm på vilka papper jag oftast väljer är det dags för att investera i a2 just för dessa.
Jag har inte testat Cansons papper men har lite provbitar. Canson Edition Etching Rag ser ut som ett papper som kan passa många typer av motiv. Det påminner lite om en blandning av HM Museum Etching Rag och HM PhotoRag 308 GSM i struktur och vithet. Det är nog ett mycket bra val om man inte vill ha mängder av matta papper med olika texturer och vithet.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Jag använder mest semigloss och luster. Ytorna är ganska snarlika i glättighet och struktur. Det som skiljer mest mellan fabrikaten är färgen och tonen på papperet. Vilket främst märks när man lägger två olika papper intill varandra. Då kan det ena se vitt med blåaktig ton ut och det andra papperet vara lite dovare med varm ton. Jag räknar med att så länge man skriver ut med bläck så har budget-varianterna av fiberpapper ganska bra hållbarhet mot blekning.
Exempelvis så gillar jag Grafisk Handels lusterpapper.
Scandinavians Satin började jag med för ca 20 år sedan, ryktet sa då att det var av Fujis fabrikat. Hur som helst så är det ett dugligt papper.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag använder mest semigloss och luster. Ytorna är ganska snarlika i glättighet och struktur. Det som skiljer mest mellan fabrikaten är färgen och tonen på papperet. Vilket främst märks när man lägger två olika papper intill varandra. Då kan det ena se vitt med blåaktig ton ut och det andra papperet vara lite dovare med varm ton. Jag räknar med att så länge man skriver ut med bläck så har budget-varianterna av fiberpapper ganska bra hållbarhet mot blekning.
Exempelvis så gillar jag Grafisk Handels lusterpapper.
Scandinavians Satin började jag med för ca 20 år sedan, ryktet sa då att det var av Fujis fabrikat. Hur som helst så är det ett dugligt papper.
Kör du med Scandinavians ICC eller Epsons? Jag har landat sedan länge i att använda Epson Semi Gloss till Scandinavians Satin. Jag tror "Alvin" och jag pratade om detta för några år sedan. Vi gjorde lite tester då också. Epsons och Scandinavians Satin är rätt lika så det funkar med vilken som helst av dessa ICC för skillnaderna är små men det blir mindre strul med Epsons ICC för den har man ju redan med skrivarinstallationen.
 

apersson850

Aktiv medlem
Red river har gjort en sammanställning av bläckkostnader för olika skrivare.
Men vad jag förstår så är det under kontinuerlig drift. Så underhållsrutiner och annat som drar bläck räknas inte med och det kan ju variera åtskilligt mellan skrivarna.
De skriver helt korrekt att detta är för "desktop inkjet printing". Alltså det vi gör hemma, så det här helt relevant.
Stora skrivare, sådana som används när du skickar dina bilder till ett företag som sysslar med utskrifter, gör rengöring under körning. Så där ingår det i kontinuerlig drift.
 

apersson850

Aktiv medlem
Har upplevt det där ett antal gånger. Det kommer nog från när man skär papperet. Vid större produktion använder man arksärmaskiner. Där trissor med utsug skär papperet på längden och till sist en vals med skär klipper av pappret till rätt längd. Det som kallas efterbearbetningen är inte en steril miljö. Arken kommer sist staplas på en lastpall. Pappersstaplarna är höga så det ligger många ark ovanpå varandra och tynger.
Då jag i många år varit verksam med att konstruera, tillverka och köra den sortens maskiner kan jag lägga till att det idag är vanligt att man har dammsugare installerade i maskinen också. Just för att minska risken för den här typen av kontaminering. De som köper riktigt stora skrivare för en flock miljoner kronor vill inte att kvalitén ska spolieras bara för att pappret är dammigt, av någon anledning.
 

apersson850

Aktiv medlem
Det var ta mig f''n inte dåligt, hur vet programet hur användaren vill att bilderna skall se ut ? Chat GTP 🤪 !?
Det måste ju vara enligt samma princip som en kamera "vet" hur man ska exponera, genom att utgå från ett gråkort. Man bestämmer sig för något och säger att det här är "rätt".
För säkerhets skull finns det nu gråkort med såväl 18% som 12% reflektion.
Det får inte bli för enkelt...
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag skulle kunna välja ett matt art-papper med mycket textur och ett slätare, samt ett baryta glättat och så lite olika ok fotopapper som semigloss och luster. Det skulle definitivt räcka. På a2 sidan är väl det lite målet med att testa många olika papper. När jag fått kläm på vilka papper jag oftast väljer är det dags för att investera i a2 just för dessa.
Jag har inte testat Cansons papper men har lite provbitar. Canson Edition Etching Rag ser ut som ett papper som kan passa många typer av motiv. Det påminner lite om en blandning av HM Museum Etching Rag och HM PhotoRag 308 GSM i struktur och vithet. Det är nog ett mycket bra val om man inte vill ha mängder av matta papper med olika texturer och vithet.
Detta Canson- papper har textur på ena sidan och är helt slätt på andra och har fördelen som inte alla papper har att man kan printa på båda sidor om man vill. Så man kan få printar med eller utan textur med samma papper om man vill även om det möjligen inte är tillverkarens avsikt. Jag tror inte de är bestrukna med något som exv. Scandinavians Satin är och gör inte samma misstag som jag en gång gjorde att skriva även på baksidan av ett sånt papper för färgen går inte in i pappret utan ligger där i en sörja som inte verkar vilja torka.
 

J O Härnström

Aktiv medlem
Kör du med Scandinavians ICC eller Epsons? Jag har landat sedan länge i att använda Epson Semi Gloss till Scandinavians Satin. Jag tror "Alvin" och jag pratade om detta för några år sedan. Vi gjorde lite tester då också. Epsons och Scandinavians Satin är rätt lika så det funkar med vilken som helst av dessa ICC för skillnaderna är små men det blir mindre strul med Epsons ICC för den har man ju redan med skrivarinstallationen.
När jag hade dessa papper "körde" jag dem som Canons semigloss och lät skrivaren hantera allt. Det var då det.
 

gamleJ

Aktiv medlem
Detta Canson- papper har textur på ena sidan och är helt slätt på andra och har fördelen som inte alla papper har att man kan printa på båda sidor om man vill. Så man kan få printar med eller utan textur med samma papper om man vill även om det möjligen inte är tillverkarens avsikt. Jag tror inte de är bestrukna med något som exv. Scandinavians Satin är och gör inte samma misstag som jag en gång gjorde att skriva även på baksidan av ett sånt papper för färgen går inte in i pappret utan ligger där i en sörja som inte verkar vilja torka.
Är det vedertaget för det pappret eller bara du som testat och tycker det funkar? Jag skulle gissa att det fungerar att skriva ut även på baksidan av vissa HM papper men inget jag provat. Egentligen är det ju bara lite bläck så kanske testar någon gång när det blivit en dålig utskrift på rätta sidan😃.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Är det vedertaget för det pappret eller bara du som testat och tycker det funkar? Jag skulle gissa att det fungerar att skriva ut även på baksidan av vissa HM papper men inget jag provat. Egentligen är det ju bara lite bläck så kanske testar någon gång när det blivit en dålig utskrift på rätta sidan😃.
Nä det vet jag inte men det funkar.
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Jag har såg en bläckpatron som en kille försökte sätta i vår förenings Epson Workforce-skrivare bli avvisad med felmeddelande att den var utgången. Finns sådana restriktioner för våra foto-skrivare också?

Hur ska man skydda mot gamla bäst föredatum om patronerna legat länge hos återförsäljare? Vem vet något om detta? Fotosidans testare? Sara eller Fröderberg?

Då kanske man ska akta sig för att lägga för mycket i förråd på hyllan.
 

Malcao

Avslutat medlemskap
Detta Canson- papper har textur på ena sidan och är helt slätt på andra och har fördelen som inte alla papper har att man kan printa på båda sidor om man vill. Så man kan få printar med eller utan textur med samma papper om man vill även om det möjligen inte är tillverkarens avsikt. Jag tror inte de är bestrukna med något som exv. Scandinavians Satin är och gör inte samma misstag som jag en gång gjorde att skriva även på baksidan av ett sånt papper för färgen går inte in i pappret utan ligger där i en sörja som inte verkar vilja torka.
Ja man kan printa på baksidan av matta papper, men om pappret inte är avsett för att printas på baksidan (ingen coating) så blöder bläcket på pappret och inte heller icc-profilen kommer att stämma helt 100. Har man inte höga krav så visst kan man printa på baksidan, men lika bra som på framsidan med coating blir det inte.
RC-papper är inte papper som suger åt sig bläck utan av plast, tro tusan att du fick en sörja.
 
ANNONS