Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Brett samt spot fokus område D5D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Antagligen så har en av fokuspunkterna när du körde i brett af prickat skärpan på bakgrunden istället. För när man kör på brett af-område så väljer tyvärr inte alltid kameran det man själv vill. Det kan också vara att bilen körde så fort så att den kom utanför fokus. Har du testat fäljande autfokus?

Jag kör ju canon, så egentligen skulle jag väl knipa igen här...:)

Fartiga bilder, du har kommit riktigt nära där. Snyggt.

Angående skärpan. Var resultatet lika på alla bilder med samma inställning och vilken slutartid hade du? Jag tycker nämligen att det ser ut som rörelseoskärpa på bilen, tittar man i snön och på trädet bakom ser det skarpt ut, även om det är svårt att avgöra på en så liten bild. Ska man få en bil skarp i det läget måste man antingen ha:

* väldigt kort slutartid eller
* panorera. Vilket inte är lätt i de farterna och när du står så pass nära, periferihastigheten blir ganska hög.

Varför tror jag på rörelseoskärpa? Jo, jag hittar inte skärpa någonstans på bilen men den finns i omgivningen vid sidan om. Hade det då varit en felfokusering borde skärpeplanet också synts på bilen tycker jag.

Jag kan ha fel, men du har ju fler bilder att jämföra med så du kan ju testa min teori om du granskar i litet större format.

/Arne

Senast ändrad:
Fabian Fogelberg skrev:
Antagligen så har en av fokuspunkterna när du körde i brett af prickat skärpan på bakgrunden istället.
Verkar så, kolla på trädstammen bakom bilen, ser klart skarpare ut än bilen.
Jag kör nästan aldrig med mer än en fokuspunkt.

ANNONS
Götaplatsens Foto