Annons

Bridge vs Lightroom?

Produkter
(logga in för att koppla)

fiend

Aktiv medlem
Hej!

Tidigare när jag fotade använde jag inte något program för att hantera mina bilder.
Efter att ha läst lite böcker där dem rekommenderade Adobe Bridge har jag lagt upp system och så för min bildhantering i Adobes Bridge. Tycker det funkar rätt smidigt, även om det inte är helt klockrent.

Men när jag kollar runt på lite forum och ser lite filmklipp så verkar ruskigt många använde Lightroom?

Vad är egentligen skillnaderna mellan dem och vilka använder vilket i vilka sammanhang?
Sökte på lite trådar här som tog upp detta, men hittade inget efter en snabbscanning.

Mvh Fredrik
 

fiend

Aktiv medlem
Kortversionen är väl att Lightroom är bridge + camera raw + mini photoshop
Frågan är ju då, vad är "smartare" ?
Är det kanske ett enklare/smidigare/snabbare förfarande där om man inte ska göra större justeringar i Photoshop t.ex? När man retuscherar många bilder kanske det är ett snabbare moment att hinna bli tidseffektiv på retuschering.
 

Nemesis

Aktiv medlem
Först måste jag klargöra att jag kör inte LR själv, än. Men funderar på det då jag idag hoppar mellan just dessa program.

In med bilderna i Bridga, gör val, märker upp och taggar, över i ACR för justering, där gör jag 90 % av redigeringen, sedan vissa bilder upp i PS för sånt som inte fungerar eller är svårt i LR (mindre nu i LR3 om jag förstått alla tutorials).
Nu skall jag bara lära mig att göra web-album i Bridg/LR, för idag använder jag JAlbum.

Så svaret på din fråga, många som byter till LR verkar inte använda PS längre, annat än för omfattande redigering allt annat görs i LR, från kamera till publicering.
 

moderskeppet

Aktiv medlem
Jag brukar säga: Lightroom är för dom som älskar och vårdar sitt bildbibliotek. Bridge är för dom som fotar idag och glömmer imorgon.
 

Alagazam

Avslutat medlemskap
Hej!

Tidigare när jag fotade använde jag inte något program för att hantera mina bilder.
Efter att ha läst lite böcker där dem rekommenderade Adobe Bridge har jag lagt upp system och så för min bildhantering i Adobes Bridge. Tycker det funkar rätt smidigt, även om det inte är helt klockrent.

Men när jag kollar runt på lite forum och ser lite filmklipp så verkar ruskigt många använde Lightroom?

Vad är egentligen skillnaderna mellan dem och vilka använder vilket i vilka sammanhang?
Sökte på lite trådar här som tog upp detta, men hittade inget efter en snabbscanning.

Mvh Fredrik
En stor och viktig skillnad är databasen och de sökmöjligheter som finns. Lightroom är ett program för den som snabbt vill hitta bilder och ha en bra struktur på dem. Bridge funkar också som sökverktyg, men arbetar på ett annat sätt. Framför allt är Bridge en bro mellan Adobes alla programvaror. Lightroom är ett program för att hantera bilder på ett optimalt sätt. De har med andra ord helt olika tillämpningsområden.

Om du i huvudsak arbetar med bilder (framför allt många bilder) är det Lightroom som gäller. Är du inte fotograf utan exempelvis illustratör, originalare eller retuschör så finns Adobes specialprogram för de sakerna.

Lightroom är fotografens verktyg. Bridge har ingen chans vid en sådan jämförelse.
 

fiend

Aktiv medlem
Stärker ju min misstanke att jag gör "fel" just nu ;)
Känns som man kanske måste se över det också då ja :)
Kan ju iaf säga att Bridge var ett stort lyft mot att inte köra något alls.. och tycker det funkar "rätt okej" iaf.

Blir att testa lightroom nu då, men känns drygt vänja om sig igen med ytterligare nya program och börja indexera och kategorisera m.m. :)
 

Nemesis

Aktiv medlem
Eftersom allt är Adobe, så får man hoppas att LR på något sätt kan läsa de taggar mm man satt i Bridge.

Nån som kan bekräfta?
 

Jonas Eldred

Aktiv medlem
Stärker ju min misstanke att jag gör "fel" just nu ;)
För mig var det som att bli pånyttfödd att börja använda LR. Jag kan nästan säga att jag älskar programmet. Personligen tycker jag att det är optimalt för en fotograf. Alt finns på samma ställe och arbetsflödet har blivit BETYDLIGT snabbare.

Jag använder fortfarande Photoshop en hel del i alla fall. Så här brukar det se ut efter en avslutad fotografering.

-In med raw-filerna i LR och tagga dem med sökord på en gång. (Övergripande som passar alla bilderna så går det snabbt - sedan kan jag i efterhand lägga till fler sökord till avvikande bilder.)
- Grundjusteringar, som kontrast, exponering mm (som tidigare i Camera Raw)
- Över med bilderna till Photoshop (men bara de som behöver avancerat photoshoppande resten går direkt till export)
- Tillbaka med bilderna till LR
- Exportera bilderna i valfri storlek och format

Det som jag tycker är mest underbart är att det alltid går att backa. Varje bild har sin egen historik - per automatik, så jag kan alltid återgå till originalet om jag vill och göra en ny version av bilden för ett annat ändamål.
 

Anjou

Aktiv medlem
Jag tycker att Bridge är ett riktigt skitprogram. Det går varken att skriva ut eller göra kontaktkartor utan plugin. Uppträder stökigt i datorn och "tar över" bland aktiva program på skrivbordet (Mac).
Lightroom är super!

Mvh. Kalle.
 

Minnert

Aktiv medlem
Jag startade en liknande tråd här i höstas.
Och efter livliga debatter kom jag fram till MITT behov.
Och det är Bridge. Detta eftersom jag inte enbart arbetar med fotografier utan jag har ett behov av att även se pdfer, InDesign-filer och Illustratorfiler. Och jag kan inte ha både och, det är onödigt.

Jag taggar alla mina och jag tycker att Bridge har en superbra och snabb sökmotor.

Jag använder CS5 och där kan man göra kontaktkartor, webbpresentationer, bildspel. Jag använder Image processor och Batch för att på ett snabbt sätt tex. göra 100 RAW-filer till webb-jpgs.

När jag redigerar en bild så öppnar jag RAW-filen i ACR och gör mina justeringar. Vill jag göra större justeringar så går jag in i PS. Men det är inte alltid jag behöver det.

Så fundera ut vad du vill få ut av programmet. Se på tutorials på Adobe.com eller youtube. Ladda hem en gratis variant av LR. Det gjorde jag och jag upptäckte att jag faktiskt inte behövde det. jag hade redan byggt upp ett bra arbetsflöde och ändra det "bara därför att man ska jobba i LR"- det vill jag inte.

Sen så är det ju faktiskt viktigt att poängtera att varken Bridge eller LR löser hur man sorterar sina bilder och hur man bygger upp strukturen. Den biten måste man ju fundera ut själv och anpassa efter eget huvud.
 

Nemesis

Aktiv medlem
Det bekräftar ju det Magnus skrev lite längre upp.

Kör man bara bilder och vill ha ett verktyg från kamera till publicering så är LR starkt på detta.

Struktureringsbite är ju faktiskt ganska svårt, men också väldigt personligt ;)
 

rautio

Aktiv medlem
I mitt huvudsakliga arbetsflöde kör jag bridge - camera raw - photoshop. På resande fot eller då ujag måste skicka stuff från fältet kör jag LR, men kunde lika gärna köra bara Camera Raw. Det finns inget vesäntligt i LR som jag inte kunde göra i ACR. och det arbetet som går utöver ACR har åtminstone jag ingen nytta av LR utan det kräver PS.

Men för den som inte behöver PS, vilket är ett val som många gjort, så är LR3 super. Men sitter du redan ACR så lönar det nog sej att ladda ner LR3 trial och se om den är värt att punga ut priset.
 
ANNONS