Annons

Brusbild 1600iso 5d.30d.20d

Produkter
(logga in för att koppla)
Klargörande: En bild skall betraktas i 100% om man skall titta på detaljer. Eftersom bildytan på Fotosidan är liten 400 x 400 pixlar kan det vara svårt att ilustrera med denna lilla bild skillnader mellan kameror och croppar på 100%.

Hädanefter kommer jag skriva att "denna delförstoring" , jämförande bilder är från ett högre visningsläge än 100% och motsvarande 200%, 300%

Förfarandet kommer därför vara detsamma, med att bilder läggs upp brevid varandra från de olika kamerorna i 100% och som visar ett delutsnitt och en skärmdump tas som sedan räknas om till 400 x 400 pixlar. Detta förfarande är tidsbesparande.

Mikael

Senast ändrad:
Och då ser det ut så här.
Alla tre bildutsnitten lika stora . Delbilden till vänster är crop 100% , mittbild samma utsnitt förstorad till 200% och bild till höger ytterliggare förstorad till 300%.

Nu- om denna bild skall visas i 100% så är de tre bilderna tillsammans 1184 pixlar på bredden.
Denna 1184 pixlars bild räknas ner till 400 pixlars bredd för att passa Fotosisidans max bildmått
Mikael

Bilagor

• treeeeeebilder.jpg
    treeeeeebilder.jpg
    17.9 KB · Visningar: 274
Senast ändrad:
Här är förfarandet 100% (alltså som ni vill ha det , Martin mfl)
Dvs tre bilder, vänstra 100% + sedan 200% 300% visningsläge för att bättre se ev skillnader.

Skärmdump 100%
Crop och del 400 x 400 pixlar av denna skärmdump i 100% som är 1180pixlar. (dvs inte nerräknad för att passa Fotoidan

Mikael

Bilagor

• yippe.jpg
    yippe.jpg
    14.4 KB · Visningar: 221
Senast ändrad:
Vi börjar om från början med 100%crop

Så här ser brusbild ut i en svart mössa . Bild till vänster 5d , bild till höger 20d.
Visningsläge 100 % crop av skärmdump.

Jag ändrar mitt förfarande till nästa gång.
Mikael

Bilagor

• 100ny.jpg
    100ny.jpg
    15.9 KB · Visningar: 204
Ehm, jag vet inte riktigt om jag förstod vad du ämnar göra, men det visar sig väl:)

Hela idén med mitt påpekande var bara att man inte ska tro att det är en 100% crop man tittar på om det inte är det. Ditt tidigare förfarande funkar förstås alldeles utmärkt för att se skillnaderna, och det var ju det som var meningen:)

Edit: Man kan ju förstås också titta på 50% crop eller mindre, så får det plats lite mer på ytan. 100% var bara ett exempel.

Makten skrev:
Ehm, jag vet inte riktigt om jag förstod vad du ämnar göra, men det visar sig väl:)

Hela idén med mitt påpekande var bara att man inte ska tro att det är en 100% crop man tittar på om det inte är det. Ditt tidigare förfarande funkar förstås alldeles utmärkt för att se skillnaderna, och det var ju det som var meningen:)

Edit: Man kan ju förstås också titta på 50% crop eller mindre, så får det plats lite mer på ytan. 100% var bara ett exempel.

Och då var vi tillbaka till ruta 1.
Men efter ditt påpekande så håller jag mig till 100 crop visning i fortsättningen så inte en hel tråd behöver gå åt till det den inte är ämnad för..

mikael

macrobild skrev:
Och då var vi tillbaka till ruta 1.
Hur så? Jag menar alltså att låta bilden visas i 50% på skärmen, och göra en beskärning till det format som ska visas. Det är inte samma sak som att minska bilden till motsvarande 50%.

Men efter ditt påpekande så håller jag mig till 100 crop visning i fortsättningen så inte en hel tråd behöver gå åt till det den inte är ämnad för..
Det spelar väl ingen roll, det är ju viktigt att man förstår vad det är man ser. Det verkar som att du är lite sur på att jag försöker ge ett konstruktivt tips, men det kanske är feltolkat?
Du behöver inte göra nåt alls för "min skull", jag tänkte bara att dina proffsiga tester kunde bli ännu proffsigare om det framgick mer exakt vilken storlek man ser bilden i. Det var bara ett tips från min sida i all välmening, inget annat.
Att BARA visa 100% crops verkar inte vara nån bra idé, men det kan ju vara vettigt att komplettera med.

Jag fortsätter förstås gärna att ta del av resultaten hur fasen du än gör;-)

Högdager . 100% crop men med visning i 200%.

Som synes ses inga skillnader i denna 100% crop i återgivning av högdagerblänk. Detaljåtergivningen är högre hos 5d . Kamerorna uppträder likvärdigt vad det gäller återgivande av samma motiv. Man kan därmed dra slutsatsen att en 20D , 30d räcker väldigt långt=likvärdig 5d, dels vad det gäller brusegenskaper på högre iso och raw samt att det ses ingen skillnad i sensorns förmåga till teckning/återgivande från högdager ner till det svarta trots att 5d har enskild större pixelyta än vad 20, 30d har.

Mikael

Bilagor

• högdager-detalj.jpg
    högdager-detalj.jpg
    26.9 KB · Visningar: 155
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto