macrobild skrev:
Hej
Jag skall inte låta för negativ, men brustvätt och sedan uppskärpning är två parametrar som är förstörande.
Jag skall testa programvaran vid tillfälle.
Ingen programvara som jag har testat oberoende om det heter NoiseNinja eller något annat så påverkas bilden dvs sämre detaljåtergivning, tillsmetning av ytor etc.
Mikael
Jag har samma erfarenhet av Noise Ninja och dom andra som du. Dom tar bara bort struktur i bilden och Skärpningsprogrammen som finns på marknaden som NIK sharpener PRO skärper visserligen men ökar på bruset.
Jag hittade Noiseware vid den här tiden förra året och fann att jag kunde få mer struktur kvar i bilderna. Sedan dess har programvaran utveckats enormt och skärpningsfunktionerna har tillkommit.
Det är framför allt balansen mellan skärpning och tvätt som dom utvecklat och parametrarna för att bibehålla strukturen och eftersom detta är svårt har man skapat lärdatafunktionen som med datorns hjälp hittar den rätta balansen i inställningarna.
För vissa ISO t.ex. 1600 har jag nu en lärdatabas på över 100 bilder och jag kan nu släppa datorn lös att själv automatiskt göra jobbet.
Förra veckan stod jag med 50 utvalda bilder från en dansshow alla tagna i 1600 i dåligt och hela tiden varierande scenljus. Jag fick fota med för ljussvag telezoom från längst bak i lokalen (hade sålt min 70-200/2,8) och fick underexponera cirka 1 1/2 EV för att få kameran att utlösa på 5,6. Det blev naturligtvis jättegryniniga bilder som jag sen autotvättade och skärpte.
Här en hårt beskuren bild av dom:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=686368&target=_blank
Bruset är borta och skärpan kunde naturligtvis varit bättre om jag hade haft ett ljusstarkare objektiv.
Jag använder ofta lilla S70:an i RAW när stora kameran inte är riktigt accepabel som här t.ex.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=647307&target=_blank
Den här bilden är tagen med ISO400 och sedan tvättad och skärpt men NW. Du ser den är brusfri och du kan nästan läsa musikernas noter.
Prova NW-pluginen. Man lär sig inte på en dag men nu efter hård träning i trekvatrs år börjar jag få ordning på det.
/Christer