Annons

Brusreducering för video

Produkter
(logga in för att koppla)

Kinkladze

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle behöva ett tips för att brusreducera video, har filmat några scener i dåligt ljus med mycket noise. Har Premiere CS5, eventuella andra mjukvaror måste vara gratis för att det ska vara aktuellt. Tips, tack!

Mvh

Mattias
 

Kronbergs

Avslutat medlemskap
Tror inte det finns gratisvarianter för detta. Det mesta inom videoredigering på avancerad nivå kostar en slant mig veteligen.
 

sarnor

Avslutat medlemskap
Det finns ett kompetent videoredigeringsprogram med filter för brusreducering mm. som heter VirtualDub (http://www.virtualdub.org/), problemet är att programmet i sin grundkonfiguration inte kan jobba med mpeg-format (med deltakomprimering) utan bara enkla videoformat där varje bildruta finns med (m-jpeg etc.).

Men du ser ut att använda Nikonkameror och de använder så vitt jag vet m-jpeg.

Det finns även plug-in för att få VirtalDub att även kunna arbeta med mpeg-format, googla lite på nätet efter "virtualdub avchd" eller motsvarande.
 

Kinkladze

Aktiv medlem
Det finns ett kompetent videoredigeringsprogram med filter för brusreducering mm. som heter VirtualDub (http://www.virtualdub.org/), problemet är att programmet i sin grundkonfiguration inte kan jobba med mpeg-format (med deltakomprimering) utan bara enkla videoformat där varje bildruta finns med (m-jpeg etc.).

Men du ser ut att använda Nikonkameror och de använder så vitt jag vet m-jpeg.

Det finns även plug-in för att få VirtalDub att även kunna arbeta med mpeg-format, googla lite på nätet efter "virtualdub avchd" eller motsvarande.
Tack för tipset Sara.

Jo, jag fotar med Nikon men det här materialet är filmat med en Sony i HDV så det är som du kanske gissade i mpeg-format. Ska kolla upp ditt tips!
 

reflux

Aktiv medlem
Tack för tipset Sara.

Jo, jag fotar med Nikon men det här materialet är filmat med en Sony i HDV så det är som du kanske gissade i mpeg-format. Ska kolla upp ditt tips!
Det kan nog vara knöligt att få igång VirtualDubMod med HDV-formatets MPEG2-filer, jag testade snabbt på en HDV-fil jag hade liggandes och ingen version jag testade kunde öppna den korrekt.

Om det inte är så mycket video kan du alltid använda Adobes Media Encoder, exportera de aktuella klippen till AVI-format med en lossless codec, t ex Intel IYUV-codec. Då går den att läsa i VirtualDub och sen kan du exportera ut den i samma format för återimport i PPro. Irriterande, men VirtualDub är open source och kan/vill således inte inkludera komponenter för att läsa de proprietära format som alla moderna kameror använder.
 

ebermark

Avslutat medlemskap
Det finns ett kompetent videoredigeringsprogram med filter för brusreducering mm. som heter VirtualDub.
Nej, virtualdub är inte ett kompetent videoredigeringsprogram; det går bara att göra väldigt enkel redigering i det. Men sen är det ju inte heller syftet med programmet - det är just dom där filterna, omkodning och dylikt som man använder det till.
 

StefanK

Aktiv medlem
Neat video (www.neatvideo.com) är rätt vasst på brusreducering, det är tyvärr inte gratis däremot. Men har man användning av det är det inte så farligt dyrt ($50/$100 beroende på version).
 

hvenafoto

Aktiv medlem
Hej!

Jag skulle behöva ett tips för att brusreducera video, har filmat några scener i dåligt ljus med mycket noise. Har Premiere CS5, eventuella andra mjukvaror måste vara gratis för att det ska vara aktuellt. Tips, tack!

Mvh

Mattias
Medicoder har ett enklare rekursivt filter, men programmet är en open source transkoderingsmjukvara så den kan inte användas direkt med redigeringsprogram.

Annars är det Digital Vision och liknande som har de vassaste filtreringarna, till en hög peng.

Kom på att TMEPenc har filter också kolla http://tmpgenc.pegasys-inc.com/en/product/te4xp_feature_filters.html#noise
 
ANNONS