Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Buckliga, repade och dåligt klippta dia

Produkter
(logga in för att koppla)

AJä

Aktiv medlem
Hej
Det fotolabb jag anlitat för E6-framkallning de senaste åren har alltid skött sig exemplariskt och har alltid hög kvalitet och snabb leveranstid. För ett par veckor sedan skickade jag in 4 filmer och som vanligt kom dom efter 3 dagar. Dessvärre var alla remsorna buckliga, repor på ett par bilder samt att de var klippta på det sättet att en bild var kapad i kanten. Det var ren tur att inga bra/viktiga bilder blev skadade.
Att remsorna var buckliga, bågnade, böjda gjorde dock att de var grymt svåra att montera i ram.

Jag har skickat två mejl om detta till labbet och dom vägrar att svara.DOm har haft 1,5 vecka på sig att ge respons.

Nu till frågan. Hur går man vidare? Ska man acceptera att det blir fel ibland? Jag väljer att inte namnge labbet eftersom detta är en engångsföreteelse (än så länge) och jag vill ge dom en chans att svara på mejl även om dom tagit lång tid på sig och ännu inte svarat.

Hur är era erfarenheter av liknande fel och brister. Jag funderar förstås på att byta labb.

Det är alltid trist att få material förstört av labb. Även om alla naturligtvis kan göra fel så låter det illa att det var flera olika fel och dessutom på flera filmer. Hur som helst så bör labbet ha ett intresse av att du som kund drabbas i minsta möjliga mån, i första hand genom att undvika skada och i andra hand genom kompensation.

Konfrontera en ansvarig direkt genom personligt besök eller telefonsamtal, alternativt skriv ett vanligt brev. En del har dålig koll på mail.

...dom brukar svara på mail

Hejsan och tack för era synpunkter.
Jag har skickat flera mail till dom senaste året och dom har alltid svarat inom någon/några dagar. Ofta dagen efter. Det är bara detta brevet, trots påtryckningar med ytterligare ett brev, som dom inte svarat överhuvudtaget. Det tycker jag verkar skumt. Lite strutsmentalitet.
Har jag inte fått svar under morgondagen så ringer jag dom på torsdag. Labbet ligger inte där jag bor utan det är en bit därför är ett personligt besök inte möjligt, vilket kanske skulle vara det bästa.

låter som problem i torkprocessen...

Jag använder mig enbart av fujis framkallningspåsar och kvaliteten är opåklagelig. Under mina år på konst o fotoskolor så har vi också framkallat dia,s själv, ibland så har det hänt att remsorna blivit buckliga och svåra att montera i ram och scanna. Detta beror med största säkerhet på att något har hänt i torkprocessen eller att kemi inte sköljts bort utan fått torka på filmen (men detta brukar visas iform av slöjor på filmen..),, Filmerna bör alltid hänga till tork med en vikt som sträcker ut filmen försiktigt. Detta blir ju ren spekulation men om filmerna är väldigt buckliga så går det ju alltid å "blöta upp filmerna" i vilket dem inte normalt tar skada av. problemet är ju att du nu såklart har remsor och inte filmen i sin fulla längd,,,, Men om dem små remsorna eller rutorna är omöjliga att scanna och montera så är det ju klart värt ett försök,, testa för erfarenhetens skull med några bilder/remsor!
Bra läge att lära lite....:)
Mvh Niclas.

Senast ändrad:
Känner igen problemet!

Jag fick nämligen tillbaka en rulle film från ett som jag annars har ansett vara ett kanonlabb. De har alltid levererat med hög kvalitet och snabbt. Nu sitter jag dock precis som du med böjda bildremsor (som ej verkar gå att böja tillbaka). I en halvtimme har jag försökt montera EN diabild i glasad ram - men det är hopplöst! Antingen poppar de ur metallmasken eller hamnar de snett.

Tyvärr är jag ovanligt nöjd med många av bilderna den här gången och hade tänkt montera kanske 2/3 för att ta mig en närmare titt på duk. Inte alls kul!

Det hade varit intressant att veta vilket labb som du har använt Anders. Du kan väl mejla mig så kan vi checka av med varandra om det är samma labb som har orsakat de oönskade effekterna?

Problemet är tyvärr bekant men det är helt klart att man på labbet är ansvariga för dina bilder. Jag har ingen erfarenhet hur det fungerar i Sverige men åtminstone så är labben i Finland måna om sina kunder. Om en film blivit repad så det första de bör göra är att ge en ny film (vilket jag dessutom fått) men även försöka fixa till bilderna på bästa tänkbara sätt. För en tid sedan så hade jag bekymmer med att det var framkallningsvätska på bilderna. Jag försökte att tvätta en bild som jag tänkte kassera men jag misslyckades och bilden blev förstörd. Jag skickade bilderna i retur till labbet som tvättade bilderna perfekt rena dessutom fick jag en ny film som plåster på såren. En annan gång så fick jag bilder som var helt sönderskråmade men de skickades till labbet för att "lackas" och bilderna blev som nya, en av dem vann till och med en tävling.

Klart att du ska ha någon kompensation av labbet, stå på dig bara!

pratat med labbet

Nu börjar denna historia få ett lyckligt slut, i den meningen att jag fått ett superbra bemötande.
Det som gör att filmerna blir buckliga är framför allt den låga luftfuktigheten som råder just nu och kombinationen med film från Fuji. Fujifilmen har, i motsats till Kodak, då tendensen att böja sig under processen. Jag fick ett par framkallningar som kompensation samt en mycket trevllig pratstund med labbet. Problemet med felklippt film är allvarligare och det skulle dom övervaka extra noga för att det inte ska inträffa igen. Som sagt, fel kan hända och får man bara förklaringar till det så är jag nöjd. Att dom inte svarat på mejl berodde på tillfällig personalbrist(sjukdom). Det kan jag acceptera. Dom får cirka 200-300 mejl om dagen och då blir det lätt att det släpar efter. Jag kommer fortsätta anlita detta labb i framtiden.

ANNONS
Götaplatsens Foto