Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Bundet RAM Photoshop CS

Produkter
(logga in för att koppla)

Minita

Aktiv medlem
Hej.

Har installerat om Photoshop i en ny burk med ganska gott om RAM minne. Jag tror att jag har missat någon inställning någonstans när det gäller PS minneshantering.

Jag laddar in ett 10-tal bilder i TIFF-format för lite justeringar. När jag stänger ner bild efter bild så borde det bli mer ledigt minne. Säg att jag binder upp 1 024 mb i RAM. När jag har stängt ner de flesta bilderna och har t.ex. bara två bilder framme, så visar PS att jag har fortfarande rätt så mycket minne som är bundet. I skrivandes stund så har jag 731 mb bundet och bara två bilder framme av 15 bilder från början. Känns som om jag har missat något. Finns inget under menyn Redigera - Rensa.

Har som grundinställning det virtuella minnet på D-disken. 85% av RAM minnet (tot 1 536) tillåter jag PS att använda.

Tips??????

//Micke

jag har nog inte det bästa svaret, eftersom jag inte kan nånting om datorer.
men vad jag brukar använda mig av ifall det blir taskigt med ram, är att jag i ps går till "redigera - rensa - allt".
då tas historiken på alla öppna bilder bort, så var förberedd (eller välj annat alternativ i rensa-gruppen).

det går bra att göra ett snabbkommando till detta om man vill.
då går man till "redigera - kortommandon" och letar upp det och hittar på nåt fyndigt kortkommando.

Har provat detta men menyalternativet var inte tillgängligt. (ljusgrå) Antagligen för att det inte fanns något att ångra?? Skumt.

Fler tips??

//Micke

Minita skrev:
Har provat detta men menyalternativet var inte tillgängligt. (ljusgrå) Antagligen för att det inte fanns något att ångra?? Skumt.

Fler tips??

//Micke

Finns inga fler tips. PS samlar på sig en massa ju längre du arbetar, oavsett om du "rensar".
Enda alternativet är att starta om programmet.
Problemet verkar också bli värre när man arbetar med större bildfiler.

Jerry

OK. Jag förstår vad Ni menar men jag fick för mig att min tidigare installation i en äldre burk med mindre i RAM så skötte sig programmet bättre och lämnade tillbaka minne allt eftersom jag stängde bilderna. (utan att jag körde med RENSA)

Är jag envis?? ;-)

//Micke

En "grej" som jag kom på. Adobe uppmanade sina användare till CS att ladda ner en fix (eller liknande) för dem som hade lite RAM minne. Denna fil laddade jag ner och allt fungerade perfekt.

Nu vid ominstallationen, så hittar jag inte vilken fil det var. Dessvärre har jag städat hårddisken och har förmodligen kastat lite för mycket - slarvigt. Tipset fanns även i en fototidning.

Är det någon som känner igen detta eller blir det till att plöja igenom en hel del "gamla" fototidningar?

Minita skrev:
En "grej" som jag kom på. Adobe uppmanade sina användare till CS att ladda ner en fix (eller liknande) för dem som hade lite RAM minne. Denna fil laddade jag ner och allt fungerade perfekt.

Nu vid ominstallationen, så hittar jag inte vilken fil det var. Dessvärre har jag städat hårddisken och har förmodligen kastat lite för mycket - slarvigt. Tipset fanns även i en fototidning.

Är det någon som känner igen detta eller blir det till att plöja igenom en hel del "gamla" fototidningar?
'
'
Med mindre Ram utnyttjar du förmodligen hårddisken istället "scratch" och det släpper nog när du "rensar".

Jerry

Tycker att 1,5 GB borde räcka. Är tyvärr fullt på minnesplatserna nu, så det blir till att "börja om" med nya moduler.

jösses.
jag har 1 gig och inga som helst problem med ps.
däremot hade jag stora problem ett litet tag för några månader sen, tills jag gjorde en systemåterställning. då gick det bra igen.

ANNONS
Götaplatsens Foto