Annons

Bygga analog till digital

Produkter
(logga in för att koppla)

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
För länge sedan fanns det en firma som tog fram en CCD och kringelektronik som passade i "filmbanan" i en analog kamera. Det var säkert 7-8 år sedan jag såg detta. Gav i det läget högt pris och dålig upplösning (svårt att göra stora sensor då)

Nu när man är duktigare på att göra stora "full frame" sensorer borde det väl finns en marknad? Jag antar att kameratillverkana inte skulle gilla att någon gjorde det men någan annan.

Är det någon vad som hände med denna teknik?
Det här med att bygga om en gammal kamera till att skapa digitalbilder har så att säga två huvudspår:

a) kul hobbyprojekt för någon som är teknikintresserad.
b) kommersiell produkt för att bygga in en bildsensor i till exempel en gammal systemkamera

Med variant a) finns det nog goda möjligheter att hitta på kul saker, som några tidigare här i tråden redan gjort :) Det finns gott om gamla både analoga och digitala kameror att köpa för små pengar och experimentera med.

Variant b) däremot är en tämligen dödfödd idé med tanke på att en sådan ombyggnadssats skulle bli så otroligt mycket dyrare än en färdig digital systemkamera. Glöm inte att seriestorlek mer än något annat styr priset på elektronikprylar.

Dessutom finns det finns en rad praktiska problem:

1) En sensor med en bildyta på till exempel 24x36 mm tar en hel del mer plats än så i kameran - det blir en massa ledningar och anat skrot runt själva bildytan. Det man möjligen skulle kunna klämma in i en befintlig filmkamera utan att slakta den totalt är en sensor med sisådär 1,4x beskärningsfaktor.

2) Du måste ha utrymme i kameran för att bygga in bildprocessor, ett helt nytt avtryckssystem, ett lagringssystem (minneskort m m) och dessutom ett rätt saftigt batteri för att driva hela kalaset. Plus att du nog gärna vill ha en bildskärm för menyer, histogram och kunna se på bilderna du tagit. Allt det här tar en massa plats som helt enkelt inte finns inuti en gammal kamera.

När Leica byggde ett digitalt bakstycke till sina R-kameror gjorde man det genom att lägga "digitalpaketet" bakom och under den befintliga kameran vilket gjorde den rejält stor och klumpig. Se mer här:
http://www.outbackphoto.com/reviews/equipment/leica_dmr/leica_dmr.html
Ergonomin med DMR var lindrigt sagt kass, det var till exempel knöligt att få ögat tillräckligt nära sökarokularet eftersom bakstycket stack ut så mycket bakåt. Dessutom kostade paketet sina modiga 5000 USD. Nu är det visserligen Leica, men vem som än gjorde ett sådant här paket skulle det sannolikt behöva kosta mer än en färdig digitalkamera av bra kvalitet.
 

perstromgren

Aktiv medlem
När Leica byggde ett digitalt bakstycke till sina R-kameror gjorde man det genom att lägga "digitalpaketet" bakom och under den befintliga kameran vilket gjorde den rejält stor och klumpig. Se mer här:
http://www.outbackphoto.com/reviews/equipment/leica_dmr/leica_dmr.html
Ergonomin med DMR var lindrigt sagt kass, det var till exempel knöligt att få ögat tillräckligt nära sökarokularet eftersom bakstycket stack ut så mycket bakåt. Dessutom kostade paketet sina modiga 5000 USD. Nu är det visserligen Leica, men vem som än gjorde ett sådant här paket skulle det sannolikt behöva kosta mer än en färdig digitalkamera av bra kvalitet.
Kul att se det faktiskt provats! Tack för länken och utläggningen!

Case closed, ser det ut som...

Per.
 

Dez

Aktiv medlem
Jag skulle LÄTT betala bra för en digital filmrulle. Tänk att få en kamera med anständig sökare och BRA mattskiva som är digital. Alltså digitalisera min A-1:a eller köra en rulle Tri-X när jag känner för det.
 
ANNONS