Annons

Bygga dator för bildredigering

Produkter
(logga in för att koppla)

Eastman

Aktiv medlem
Nu ska jag skrota min bärbara äckeldator till förmån för en stationär dator för att redigera mina bilder så jag behöver lite byggtips. Jag har kollat runt lite på internet och försökt bli lite mer insatt i vad man ska ha för prylar nu för tiden eftersom det var flera år sedan jag plockade ihop en dator sist.

Detta är vad jag tänkt ha som grund, datorn kommer så småningom utökas med hårddiskar, dvd/br läsare, kortläsare osv eventuellt även ett grafikkort med stöd för Adobes Mercury Playback Engine i Premiere om jag skulle få för mig att redigera film. och då kommer vi till frågan om denna datorn även kommer att göra det jobbet hyffsat? http://www.adobe.com/products/premiere/performance.html

Tanken är även att datorn ska vara tyst!

Asus P8Z68-V
Valde denna bräda för att den har HDMI, Bluetooth, Sata 6.0Gbit, USB 3.0, och Intels nya chipset Z68 som har fått goda recensioner. Samt att brädan fungerar med processorer med inbyggt grafikkort vilket jag hade tänkt att testa.
http://www.inet.se/files/img/max/1901989_2.png

Intel Core i5 2500K 3,3GHz
4 kärnor och turbo borde väl räcka? eller behöver man en i7 med 6 kärnor?

OCZ SSD Vertex 2 60GB
Tydligen ska man ha en SSD som systemdisk, räcker 60GB?

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE
Massor med minne eller lite mindre med snabbare?

Scythe Samurai ZZ
Eftersom fläkten som följer med processorn tydligen inte är av bästa kvalité och lever om så kommer jag att sätta dit något bättre och tystare och denna har fått bra kritik.

Fractal Design Define R3
Rediga ljudisolerade lådor med massor av plats tanken är väl att spegla några hårddiskar i framtiden men dom kommer jag nog köpa vid ett senare skede.
http://www.inet.se/files/img/max/6900683_5.png

Corsair CX 430W V2 80+
Ska enligt utsago vara tyst, men räcker 430W när man plockar in några hårddiskar och möjligtvis ett grafikkort i framtiden?

Vad tror ni om detta "grundpaket"?

Lämna gärna era synpunkter!
 
Budget?

en stor SSD för system, program (och bilder under behandling?).
ssd är dyrt men värt d.. stoooor skillnad på smidigheten på hela systemet.
jag har en 128gb ssd och den är 60gb från 100% full.. tänk också på att en nästan full ssd blir långsammare, det var så iaf i början kan vara borta på senare versioner.
med priserna på ssd idag skulle jag sattsa på runt 250gb för att man ska klara sig.

Jag har en varjant på den lådan.. superbra grejer.
 
16GB minne till en dator som i första hand är avsedd för fotoredigering är skapligt overkill, 8GB räcker lungt!

Sen skulle jag bytt ut SSD'n till t.ex en Corsair Force GT 120GB istället, alternativt om du inte behöver så mycket utrymme så kan du t.ex ta en Intel 320 80GB. Tänk dock på att du ska få plats med OS + program.

Skulle även bytt ut nätagget till t.ex ett Corsair TX 550W eller HX 650W. 430W blir lite i klenaste laget om du ska slänga in grafikkort och fler hårddiskar etc. senare. Sen är ju inte CX-nätaggen modulära heller, vilket både TX och HX är.

Sen till just fotoredigering så är en av dom viktigaste sakerna att ha en bra skärm. En skärm med IPS-panel är det bästa för ändamålet då dom har bäst färgåtergivning. Är själv på jakt efter det just nu faktiskt.
 
Budget?

en stor SSD för system, program (och bilder under behandling?).
ssd är dyrt men värt d.. stoooor skillnad på smidigheten på hela systemet.
jag har en 128gb ssd och den är 60gb från 100% full.. tänk också på att en nästan full ssd blir långsammare, det var så iaf i början kan vara borta på senare versioner.
med priserna på ssd idag skulle jag sattsa på runt 250gb för att man ska klara sig.

Jag har en varjant på den lådan.. superbra grejer.

Budget, ja den ligger väl runt 7-8k men då vill man gärna ha nått som funkar i några år.

Ja 60gb kanske är på tok för lite om man ska få plats med os, program och det man arbetar med.
ska nog se till att gå på nått större kanske en sån som Brix nämner åvan.

Moderkortet stödjer även Intel SRT vilket man kan läsa om här http://www.sweclockers.com/recension/13939-intel-z68-for-sandy-bridge/4#pagehead Men om man kör systemet på en SSD känns detta helt onödigt.
 
16GB minne till en dator som i första hand är avsedd för fotoredigering är skapligt overkill, 8GB räcker lungt!

Sen skulle jag bytt ut SSD'n till t.ex en Corsair Force GT 120GB istället, alternativt om du inte behöver så mycket utrymme så kan du t.ex ta en Intel 320 80GB. Tänk dock på att du ska få plats med OS + program.

Skulle även bytt ut nätagget till t.ex ett Corsair TX 550W eller HX 650W. 430W blir lite i klenaste laget om du ska slänga in grafikkort och fler hårddiskar etc. senare. Sen är ju inte CX-nätaggen modulära heller, vilket både TX och HX är.

Sen till just fotoredigering så är en av dom viktigaste sakerna att ha en bra skärm. En skärm med IPS-panel är det bästa för ändamålet då dom har bäst färgåtergivning. Är själv på jakt efter det just nu faktiskt.

Så det räcker med 8GB, har du några minnen du rekommenderar? vad ska man gå på 2x4 eller 4x2 ? har för mig att det är bättre att sprida ut minnena i alla banker för utnyttja hela bandbredden, något du har koll på?

Tack för tipset på nätagg, sist jag plockade ihop en egen dator fick man det med lådan :)
http://www.inet.se/artikel/6900260/fractal-design-newton-r2-650w-modular
Detta verkar väldigt bra.

Skärmen har jag redan, den är en äldre IPS-skärm som får hänga med ett tag till, tänkte eventuellt köra dubbla skärmar varav en IPS för redigeringen.
 
Senast ändrad:
Asus P8Z68-V
Corsair 8GB (4x2048MB) CL9 1600Mhz XMS3
Intel Core i5 2500K 3,3GHz
Corsair SSD Force GT 120GB
Scythe Samurai ZZ
Fractal Design Newton R2, 650W modulär
Fractal Design Define R3, Vit

Total 7700:- på inet.se

Vad tror ni om det istället, precis under taket på budgeten, fräscha och tysta prylar dessutom.
 
Så det räcker med 8GB, har du några minnen du rekommenderar? vad ska man gå på 2x4 eller 4x2 ? har för mig att det är bättre att sprida ut minnena i alla banker för utnyttja hela bandbredden, något du har koll på?

Tack för tipset på nätagg, sist jag plockade ihop en egen dator fick man det med lådan :)
http://www.inet.se/artikel/6900260/fractal-design-newton-r2-650w-modular
Detta verkar väldigt bra.

Skärmen har jag redan, den är en äldre IPS-skärm som får hänga med ett tag till, tänkte eventuellt köra dubbla skärmar varav en IPS för redigeringen.

Jag skulle nog köra på 2x4GB då vissa moderkort kan ha problem med 4 stickor. Brukar alltid själv köpa Corsair XMS när jag köper RAM :) Billiga, stabila och ganska klockvänliga.

När det gäller nätagg brukar jag också alltid köra på Corsair då deras nätagg håller väldigt hög kvalité och presterar väldigt bra. Det där Fractal design-nätagget funkar dock säkert helt utmärkt.
 
Jag skulle nog köra på 2x4GB då vissa moderkort kan ha problem med 4 stickor. Brukar alltid själv köpa Corsair XMS när jag köper RAM :) Billiga, stabila och ganska klockvänliga.

När det gäller nätagg brukar jag också alltid köra på Corsair då deras nätagg håller väldigt hög kvalité och presterar väldigt bra. Det där Fractal design-nätagget funkar dock säkert helt utmärkt.

Då smäller jag på med ett par Corsair 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz XMS3 1,5V istället då.
Klockvänliga eller inte spelar ingen roll inget jag kommer att göra som det känns just nu iaf :)
 
Jag har en 64GB SSD som systemdisk och jag måste hela tiden installera program på en annan disk och hålla på och rensa systemdisk för att den inte skall bli full. Det jag kör på den är Windows 7 64-bit.

Skulle jag köpa ny disk idag hade det blivit en större disk, förmodligen en 128GB.

/Karl
 
Jag har en 128gb ssd som systemdisk och den håller sig väl nära full för min smak.. runt 60gb.
skulle säga att 128gb är minimum för praktisk användning.
 
Beror väl helt på vad man gör. Själv har jag en 80GB och använder bara drygt hälften av den. Har Win7 64bit och runt ett tjugotal program på den.
 
Blir ju ofta mer program än vad man har tänkt sig. nog klarar man sig på en 80gb men kan ju vara skönt att ha en 120gb utifall att man måste lägga in nått extra, även om man har mycket material som man jobbar med på systemdisken, slipper man oroa sig för att hårddisken blir full.

För min del blir det en 120gb till att börja med.
 
köp en Imac 21" och smäll i 8 GB ram. kostar en tusing extra.
Snygg, tyst, funkar utan mankemang, inga konflikter mellan drivrutiner för grafikkort och fläkt till moderkort osv. OsX (även det utan mankemang).

känner ärligt talat inte någon som lyckats "bygga" en PC och få den att funka över tid. Det brukar sluta med en massa ominstallationer, byte av komponenter osv. Klassiker är att de ALLTID kör utan delar av chassit då de hela tiden måste fippla med något.

/martin
 
Jag har precis köpt ett nytt datorpaket:

1020105 Samsung SH-222AB - DVD±RW- (±R DL-) / DVD-RAM-enhet - Serial ATA
31555 Fractal Design Core 3000 miditower black no PSU
805416 Scythe KATANA 3 SCKTN-3000I - processorkylare
985452 Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz/CL9/VENGEANCE
960971 Asus P8P67-M B3
986325 Fractal Design Integra, 500W
955423 Intel® Core i7 2600, 3.4GHz, 8MB
947746 Seagate Barracuda Green ST2000DL003 - hårddisk - 2 TB - SATA-600
1000578 Microsoft Windows 7 Home Premium SP1, 64-bit Swe OEM Win
869706 OCZ Vertex 2 Series halvledarenhet - 120 GB - SATA-300
TJ-1041 Montering av dator + installation av operativsystem
XX894740 XFX Radeon HD 5670 - grafikadapter - Radeon HD 5670 - 1 GB

Priset för detta landade på 8333 ex moms.

Jag tycker absolut att du ska välja 16GB minne. Jag hade 8GB innan och märker stor skillnad.
Jag jobbar med stora filer och många program samtidigt och är otroligt nöjd med min dator. Den är verkligen supersnabb!!

Lycka till!
Bee
 
köp en Imac 21" och smäll i 8 GB ram. kostar en tusing extra.
Snygg, tyst, funkar utan mankemang, inga konflikter mellan drivrutiner för grafikkort och fläkt till moderkort osv. OsX (även det utan mankemang).

känner ärligt talat inte någon som lyckats "bygga" en PC och få den att funka över tid. Det brukar sluta med en massa ominstallationer, byte av komponenter osv. Klassiker är att de ALLTID kör utan delar av chassit då de hela tiden måste fippla med något.

/martin

Jag har sedan 1982 byggt mina egna datorer, brukar byta var tredje år. Jag har aldrig haft problem med hårdvaran utan är det något som krånglar är alltid B. Gates inblandad.

Slatten
 
köp en Imac 21" och smäll i 8 GB ram. kostar en tusing extra.
Snygg, tyst, funkar utan mankemang, inga konflikter mellan drivrutiner för grafikkort och fläkt till moderkort osv. OsX (även det utan mankemang).

känner ärligt talat inte någon som lyckats "bygga" en PC och få den att funka över tid. Det brukar sluta med en massa ominstallationer, byte av komponenter osv. Klassiker är att de ALLTID kör utan delar av chassit då de hela tiden måste fippla med något.

/martin

Nu tror jag att du överdriver lite dock. Jag har alltid kört PC och har i princip aldrig problem. Jag tror att de problem man har med PC'n, är de man skapar sig, just för att det finns så mycket mer att pilla med i en PC, om man vill då alltså.
Felet är nog i sådant fall att dina vänner kanske inte vet hur man bygger en PC på ett bra sätt men ändå väljer att göra det själva då det faktiskt går till skillnad mot en mac.
Man kan ju köpa färdiga PC's också om man känner att allt man gör själv går snett.
Drivrutiner för grafikkort är väl för övrigt något av det enklaste att lägga in? Installera och sedan är det klart.
Fläkt hoppas jag att din mac också har, min fungerar till och med utan drivrutiner.

Om man vill ha OS-X finns det dock alternativ istället för att köpa en svindyr mac.
Vi gjorde så att vi byggde en så-kallad "hackintosh", alltså en PC med likadana komponenter som i en mac som vi sedan installerade OS-X på.
Datorn gick på drygt 10000kr.
Fungerar kalas och är läskigt snabb!
Den motsvarande macen, som hade mycket sämre grafikkort, mycket mindre och sämre minne, mindre hårddisk och så vidare, kostar i dagens läge 24000kr.
Alltså, 14000 kr extra tar apple för att plocka ihop datorn med lite sämre komponenter, samt sätta ett snyggt äpple på sidan.

Så om man vill ha "mac" så kan detta vara ett alternativ om man vill komma undan rejält mycket billigare. OS-X verkar ju trots allt vara ett trevligt operativsystem även om jag själv nog kommer hålla mig till Windows.
Om du är intresserad av detta så sök bara på "hackintosh" på google så får du upp en del matnyttig information.

I övrigt tycker jag nog ditt komponentval ser bra ut. Nätagget som du valde först var lite i underkant ja, speciellt om du tänkt proppa in några fler diskar och lite annat jox. Läs på lite recensioner om det du funderar över i nuläget. Modulärt som någon nämnde tidigare är alltid trevligt, du slipper massa onödiga kablar som bara ligger och samlar damm samt försämrar luftflödet.

Angående hårddiskar skulle jag nog tipsa om en lagringsdisk också istället för en stor SSD.
SSD'n gör väl mest nytta för operativsystemet samt program. Att lagra sina bilder, filmer, musik etcetera på den är totalt onödigt.
Så kör på en lagom stor SSD för att få plats med operativsystem och dina program på med marginal, sedan slår du till på en 2TB "vanlig" hårddisk för 6-700 kr att ha dina bilder och allt annat på. Då de är så billiga så kan det även vara en god idé att köpa två, då har du din backup ordnad.
 
.... Jag har aldrig haft problem med hårdvaran utan är det något som krånglar är alltid B. Gates inblandad.
Det är väl just det att datorn krånglar men mjukvaran. Jag vet också om folk som bygger och när de gör det så ska de förstås ha en maxad burk och ju mer maxad desto mera problem och förstås ingen som helst garanti.
 
Garanti lämnar ju en tillverkare på en produkt men här har du satt samman ett antal produkter och moderkortstillverkaren känner väl inget ansvar att ditt grafikkort funkar. Det är svårt att lämna in sitt hembygge till leverantören.
 
köp en Imac 21" och smäll i 8 GB ram. kostar en tusing extra.
Snygg, tyst, funkar utan mankemang, inga konflikter mellan drivrutiner för grafikkort och fläkt till moderkort osv. OsX (även det utan mankemang).

känner ärligt talat inte någon som lyckats "bygga" en PC och få den att funka över tid. Det brukar sluta med en massa ominstallationer, byte av komponenter osv. Klassiker är att de ALLTID kör utan delar av chassit då de hela tiden måste fippla med något.

/martin
Bygger själv. Känns skönt att själv välja sina egna delar istället för färdigbyggda. Jag vet nämligen vad jag får. Har till och med lyckats få in OSX86 i mitt förra bygge, och den optimerade jag inte ens för OSX86 på den tiden.
Vi gjorde så att vi byggde en så-kallad "hackintosh", alltså en PC med likadana komponenter som i en mac som vi sedan installerade OS-X på.
Datorn gick på drygt 10000kr.
Fungerar kalas och är läskigt snabb!
Hur beter sig programvaran vid större uppdateringar från Apple? Kör du med någon dongle som simulerar Apples EFI eller är det systemet helt knäckt nuförtiden?
 
ANNONS