Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta 50 1,4 till ett 85 1,8

Produkter
(logga in för att koppla)

Allemyr

Aktiv medlem
Är lite sugen på att testa 85 1.8'an, känns som den ibland är lite högre rankad begagnad än 50 1.4 så får se hur det går med det, men det är en annan femma.

Tänkte bara höra om lite synpunkter, då det ända egentligen negativa jag hittat om 85'an är CA i högkontrast delar som verkligen lyser lila o grönt, http://www.pzimages.com/8Reviews/lenses/canon_85_18/samples/IMG_1331-01.jpg

Men kan tänkte mig att man vill använda det redan på bländare 2.0, kan detta vara störande i en porträtt bild med CA'n om vi säger att bilden inte riktigt innehåller lika hög kontrast som i exempel bilden?

Det blir ju ioförsig ett ganska stort hål, i brännvidd räknat, då jag sällan använder mitt 17-40, men det får jag stå ut med ett tag, å kanske fylla igen.

Men inomhussport å porträtt tänkte jag använda det till, (på en crop kamera).

Är lite sugen på att testa 85 1.8'an, känns som den ibland är lite högre rankad begagnad än 50 1.4 så får se hur det går med det, men det är en annan femma.

Tänkte bara höra om lite synpunkter, då det ända egentligen negativa jag hittat om 85'an är CA i högkontrast delar som verkligen lyser lila o grönt, http://www.pzimages.com/8Reviews/lenses/canon_85_18/samples/IMG_1331-01.jpg

Men kan tänkte mig att man vill använda det redan på bländare 2.0, kan detta vara störande i en porträtt bild med CA'n om vi säger att bilden inte riktigt innehåller lika hög kontrast som i exempel bilden?

Det blir ju ioförsig ett ganska stort hål, i brännvidd räknat, då jag sällan använder mitt 17-40, men det får jag stå ut med ett tag, å kanske fylla igen.

Men inomhussport å porträtt tänkte jag använda det till, (på en crop kamera).

85:an är fin, visst CA:n finns där, men jag upplever inte den som störande. Kan väl till viss del skifta från motiv till motiv.

Exemplelbild på iso 200 bländare 1.8 precis på närgränsen, endast lätt skärpt i PS. Utsnitt från ögat där skärpan sitter som en smäck och från nedre kant för att visa lite CA. (Har en till salu på annonsmarknaden...;))

Bilagor

• 20090410-IMG_7019-1.jpg
    20090410-IMG_7019-1.jpg
    59 KB · Visningar: 315
  • öga.jpg
    öga.jpg
    45 KB · Visningar: 307
  • nedrehörn.jpg
    nedrehörn.jpg
    37.4 KB · Visningar: 315
Du verkar ha blivit övertygad ;)

Javisst:)

Perfekt exempel bild. Den leverar helt klart där. Lite oskärpa i kanterna, men spelar ju mindre roll till dessa bilder.

Är bilden tagen med en 5D eller liknande förresten?

Lång närgräns var det ju, men lika bra det så att det så skiljer sig lite från EF 100 makrot. Å gör ju autofokusen snabbare.

Javisst:)

Perfekt exempel bild. Den leverar helt klart där. Lite oskärpa i kanterna, men spelar ju mindre roll till dessa bilder.

Är bilden tagen med en 5D eller liknande förresten?

Lång närgräns var det ju, men lika bra det så att det så skiljer sig lite från EF 100 makrot. Å gör ju autofokusen snabbare.

Närgränsen är nog objektivets största brist. Canon EF 135 2.0 har ungefär samma närgräns, men ger i mitt tycke ett skönare utsnitt i samma typ av bilder. Nacckdelen med det är dock att det är större och tyngre.

Jag tycker faktiskt att 85:an är väldigt användbar på största bländaren. Tänk på att bildexemplet är taget just å 1,8 vid mindre bländare blir den skarpare över hela ytan. Liten varning för kort men trevligt skärpedjup!

Bilden är tagen dem en 5Dmk2.

ANNONS
Götaplatsens Foto