Annons

Byta "Fästringen" på objektiv.

Produkter
(logga in för att koppla)

Flightspotter89

Aktiv medlem
Har ett 100-400 L IS USM som börjar bli till åren och efter några år av att sätta dit och ta bort objektivet så har ringen börjat slita så den är lite glapp i "vridled". Finns det så man kan byta denna ringen och frågan är om det är galet dyrt så det är värt det eller ska man låta det glappa? Som jag fattat det så spelar ett glapp på någon mm i sidled ingen större roll? bara om det glappar ut och in i fästet. Inget problem med gluggen i övrig så kontakten etc funkar men man vill ändå inte att gluggen ska glappa, min andra "nyare" L-gluggar sitter bättre så det är inte huset som är slitet.

/Mvh Simon Brygg

Det lär inte spela någon roll. Det bör ju vara hålet som låsstiftet går in i som är slitet så att det är lite för stort. Men så länge de elektriska kontakterna hittar rätt spelar det ingen optisk roll om så optiken glappar ett halvt varv runt.

Nej om det bara glappar i sidled kommer inte det optiska att förändras. Har ingen aning om hur mycket det skulle kosta att byta den, men det kostar nog en slant.

Du kan kanske köpa ringen (den kromade i bakänden på optiken) från någon som har ett objektiv som de råkat slå sönder i någon annan ände. Det var någon här som hade torpederat en 17-85 (tror jag det var) för några dagar sedan.

Du kan kanske köpa ringen (den kromade i bakänden på optiken) från någon som har ett objektiv som de råkat slå sönder i någon annan ände. Det var någon här som hade torpederat en 17-85 (tror jag det var) för några dagar sedan.

Funderade också på det, men sedan började tankarna fara iväg:
Är det EXAKT samma ring på alla EF med ungefär samma storlek? Riktigt ljusstark optik har väl lite special, men bortsett från det och plastvarianter.
Tänkte mest på hållfastheten. Om man tog en ring från exempelvis EF100-300, som har samma ljusstyrka, pallar den samma vikt?

Skulle inte vara någon höjdare att helt plötsligt tappa optiken =)

Kollade i svansänden på EF 70-200 mm f/4L IS USM och EF-S 60 mm f/2,8 macro USM. Ingen kan ju påstå att de objektiven är identiska, eller ens snarlika, men såvitt jag kan se finns det ingen skillnad alls på bajonettringen på de två. Eller jo, det gör det, men den skillnaden är gummiringen på 70-200, ringen som sitter där för att öka tåligheten mot väder och vind. Men den spelar ingen roll för övrigt. Fästhål, skruvar osv. verkar vara helt identiskt placerade.

Du kan ju alltid prova att byta till en annan ring.

Dock är det så att bajonettringarna har olika tjocklek. Fel tjocklek och du får sämre skärpa.

Du måste mao inte bara ha en ring som ser likadan ut, utan den måste även ha samma tjocklek. Får du tag i en ring från ett annat objektiv. Ta fram micrometern och jämför tjockleken innan du byter.

Men sålänge du har kontakt mellan objektivet och kameran och det inte glappar framåt/bakåt, behöver du inte göra något åt det.

På billigare objektiv shimsar man avståndet mellan bajonettringen och objektivhuset.

ANNONS
Götaplatsens Foto