Annons

Byta filnamn som jag vill i OS X

Produkter
(logga in för att koppla)
För att svara lite på förslagen som uppkommit:

Bridge: Börjar inte om på 0001 när en ny dag kommer
Lightroom: Samma där, fortsätter numreringen, kan bara numrera en dag i taget
RName gav inte mycket
Automater verkar inte heller ha den funktionen som jag vill ha (om man nu inte hackar ihop ett eget script).

Gah!

Jag har fått rätt på EOS Utility.. så nu döper den rätt, men det funkar precis som både bridge och Lightroom, nummerserien fortsätter på nya datumet.

Undra hur svårt det är att porta ett program ;)
Eller så får jag köra Windows via bootcamp ;)

Jeppe skrev:
För att svara lite på förslagen som uppkommit:

Bridge: Börjar inte om på 0001 när en ny dag kommer
Lightroom: Samma där, fortsätter numreringen, kan bara numrera en dag i taget...

...men det funkar precis som både bridge och Lightroom, nummerserien fortsätter på nya datumet.

Undra hur svårt det är att porta ett program ;)
Eller så får jag köra Windows via bootcamp ;)

eh..
Nu fattar inte jag vad du menar Jeppe.
Menar du att programmet skall börja om på sekvensnummer 0001 när den kommer till en ny dag??

070619-0001.CR2
070619-0001.JPG
070619-0002.CR2
070619-0002.JPG

070620-0001.CR2
070620-0001.JPG
070620-0002.CR2
070620-0002.JPG

osv?

Eller menar du något annat - Du får vara tydligare i frågeställningen så att även jag fattar :)

missade att du ska vara så besvärlig att ha samma sekvensnummer på två filer .jpg .cr2 .. ? :)

Det funkar ju utmärkt, MEN, du får göra JPG i en batch och en CR2 i en egen.

Om du inte fått till det än, steg för steg.

* Rename to date/time (MMDDYY)
* Insert text at position ('-' position 6 from start)
* Add sequence number to end (start with '1', step value '1', padding '4')

Malm skrev:
Om du inte fått till det än, steg för steg.

* Rename to date/time (MMDDYY)
* Insert text at position ('-' position 6 from start)
* Add sequence number to end (start with '1', step value '1', padding '4')

JOJO.. Att göra det i två omgångar är ju enkelt.. men riktigt så kul ska vi inte ha det.. FÖR...

Jag skjuter oftast i RAW+jpg, men även bara i jpg.. och vad händer då? Jo, då får inte RAW ocg Jpg samma nuffror... och nu sitter jag och tittar på DownloaderPro på min gamla laptop.. och då kan jag fan inte få det att funka på mina gamla filer..bara på de som ligger orörda på minneskortet..

Just nu har jag sisådär en 5000 filer (ca 3000 bilder från Q2 i år) som nu har låt oss säga, minst sagt skumma namn ;)

Nu har jag nog löst det ändå med DownloaderPro... Men det lämnar ju ändå kommande bilder i ett dilemma. jag får helt enkelt sluta fotografera ;)

ANNONS
Götaplatsens Foto