Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta från Canon 7D

Produkter
(logga in för att koppla)

Yeye

Aktiv medlem
Jag har tänkt att byta från Canon 7D till Nikon men vet inte vilken modell jag ska välja. Jag fotograferar djur, natur och människor och jag vet inte om jag ska passa på att byta till fullformat eller stanna kvar för att kunna ta vara på fördelen med 1.5 förlängningen.
Någon som har ett förslag på modell och gluggar?

Min första fundering blir då - varför ska du byta? Om du anger vad det är du saknar på din 7D så blir det lättare att tipsa om Nikonmodeller som har de egenskaper du är ute efter. Hur mycket pengar du kan tänka dig att spendera är också en viktig faktor för att kunna ge relevanta tips.

Det som jag gillar är:
1.6 faktorn
Snabb autofokus
Att det finns hack för den som bygger ut funktionalitet
Säker ljusmätare
Lagom stor
Kan konfigurera den
Stor buffert
Snabba bildserier

Det som jag saknar är:
Fullformat
Hög ISO för den blir så brusig över 1600
Billigare system som gluggar, blixtar och liknande
200-400/4
Skärpedjupsknappen sitter helt fel och är svår att använda

Jag har testat både en 600 och en D4 och jag har tänkt att spendera ungefär 20 000 på huset så dessvärre försvinner D4 då. 800 har för stora bildfiler som jag inte kommer att kunna dra nytta av.

//Jens

En D3s är nog det enda som verkligen är en uppgradering. D600 kan också vara ett alternativ om den är tillräckligt snabb.

D300s är i princip helt jämförbar med 7D och D7000 är uppköp på vissa områden och nedköp på andra. D700 med batterigrepp klarar vissa av dina krav med råge men den är rätt omoden på vissa sätt.

Fundering....varför inte en Eos 6d som alternativ. Du slipper byta ut alla gluggar du har till Canon...
Jag har dels en 7D samt en 5dmk3 och 7D distanserar min 5a i snabbhet, dock inte i bildkvalitè.
D3s är en grym kamera om man jämför brus mot 7D inte annat att säga, jag har jämfört...men är du en som fotar mycket aktion skulle jag ta mig en funderare på behålla 7D.
Lycka till med funderingarna.

Det som jag saknar är:
Fullformat
200-400

//Jens

Billigare gluggar med Nikon? Jag tycker nog att canon har ett bra utbud med bra priser på begagnatmarknaden. I synnerhet när det gäller topp-optik. Fullformat finns hos flera kamerahus. Likaså bra brusprestanda. Frågan är vad du har för gluggar och tillbehör i dag? Beroende på ditt svar kanske ett systembyte är mindre genomtänkt, eller kanske inte. Om jag funderade i samma banor som du så skulle jag:
Behållit min 7D och satsat på riktigt ljusstark optik i stället (Gärna med inbyggd IS) vilket medför marginal för lägre iso.
7D:n är nog ganska optimal i relation till kompromiss mellan pris och funktioner. Alternativet är att vänta lite till och köpa en 5dmk3 för optimal uppgradering, sånär som på bilder/sekund.
Hade du tänkt att lägga 20k på enbart huset (och i så fall hur mkt skall du lägga på ljusstark optik som matchar kameran)? Bra brusprestanda kommer främst till sin rätt med ljusstark optik, eftersom iso:n då kan hållas nere på acceptabla nivåer. Oavsett vilket hus o märke du väljer så kommer du inte ifrån inköpet av bra optik. Har du begränsad budget så blir min rekomendation att köpa optik till nuvarande hus, i stället för att uppgradera enbart huset.

Senast ändrad:
Svårt att både behålla 1,6 faktorn och samtidugt få FF. Med Nikon går det ju att växla mellan formaten men ska det bli något så när upplösning kvar så är det bara D800 som ger det, 12Mp-modellerna blir ganska begränsade där, 24mp bättre men ändå lite klent. Billigare blir det väl knappast att byta märke heller.
7D kom ju 2009 på hösten och är väl mogen att att få en ersättare snart, den får förmodligen bättre högisoprestanda än den nuvarande, (som jag nog inte tycker är så dålig ändå). Diverse katastofer i Japan har medfört en rad senareläggningar, vilket har drabbat de olika tillverkarna.
FF ger onekligen mindre brus vid höga iso, f.n. leder Canon här, så ett märkesbyte är just nu inte optimalt av det själet, Jag själv är lite sugen på att komplettera min 7D med en 6D då höga iso behövs, men ekonomin är en broms och något högklassigt objektiv står lite högre på prioritetslistan.

Om du är sugen på att testa Nikon, lägga runt 20.000, vill ha FF samtidigt som du gillar crop-effekten så hade jag nosat upp en bra deal på en D800 alla gånger.

Bildfilerna kanske känns stora idag men varken lagringsutrymme eller minnen är dyra. Se till att ha en USB 3 kortläsare bara så går även överföringen smidigt...

FF ger onekligen mindre brus vid höga iso, f.n. leder Canon här, så ett märkesbyte är just nu inte optimalt av det själet,

Sanningen är snarare den att nikon är etta, två, trea och fyra på den bollen, objektivt sett, men att dagens DSLR är så bra att skillnaden i praktiken kanske inte har så stor betydelse.

Sanningen är snarare den att nikon är etta, två, trea och fyra på den bollen, objektivt sett, men att dagens DSLR är så bra att skillnaden i praktiken kanske inte har så stor betydelse.

Tittar man enbart på brus vid höga ISO och inget annat ligger faktiskt Canon 5DIII, 6D, 1DX lite före Nikon i mellantonerna vad gäller brus. Tittar man på dynamiskt omfång på lågISO och möjlighet att lyfta skuggorna lite upp i ISOskalan ligger Nikon före.

Tittar man enbart på brus vid höga ISO och inget annat ligger faktiskt Canon 5DIII, 6D, 1DX lite före Nikon i mellantonerna vad gäller brus. Tittar man på dynamiskt omfång på lågISO och möjlighet att lyfta skuggorna lite upp i ISOskalan ligger Nikon före.

På dxomark eller W. Claffs mätningar så syns inte det. Snarare är det ingen skillnad i signal/brus förhållande men stor skillnad i dynamisk omfång och färgdjup. Aldrig till Canons fördel. Men som sagt var vad det står för i praktiken (som ändå är det som räknas) kan man ju diskutera. Intressant att se din källas mätninar uppställda dock. =)

På dxomark eller W. Claffs mätningar så syns inte det. Snarare är det ingen skillnad i signal/brus förhållande men stor skillnad i dynamisk omfång och färgdjup. Aldrig till Canons fördel. Men som sagt var vad det står för i praktiken (som ändå är det som räknas) kan man ju diskutera. Intressant att se din källas mätninar uppställda dock. =)

Kolla bilder i Kamera & Bild och Foto. Tänk på hur brus mäts (RMS - favoriserar stort blaffigt brus och ger nackdel till finkornigt brus) gentemot en riktig bild.

Jag har tänkt att byta från Canon 7D till Nikon men vet inte vilken modell jag ska välja. Jag fotograferar djur, natur och människor och jag vet inte om jag ska passa på att byta till fullformat eller stanna kvar för att kunna ta vara på fördelen med 1.5 förlängningen.
Någon som har ett förslag på modell och gluggar?

Jens. Du skall byta till D800/(E). Jag har den och alla pixlarna ger flera fördelar. Den ersätter även en Dx-kamera. Om du beskär. Du kan beskära till 16 Mp vilket ger crop 1,5.
Alla pixlarna ger även möjligheter vid macro. Istället för att krypa nära så backa lite och få ökat skärpedjup och sedan beskär så det ser ut som om du var nära. Fungerar för mig på håriga larver. Har kvar min D7000 men den känns lite överflödig.
MVH Leif-Göran

Jag funderade på att byta från Canon 7d till Nikon , men när jag såg priserna på objektiv med stabilisator som jag nu har 300mm och 100-400. Då besöt jag att behålla det jag hade.
För Nikon hade inget i min prisklass som canon har.
Och jag tar ju ej bättre bilder för det, det är jag nästan övertygad om.

Det är precis det svaret som jag har fått från flera och som jag har kommit fram till när jag har läst på. Är det en Nikon som jag ska köpa så är det en 800. Problemet för mig är att bilderna blir så stora att jag måste uppgradera datorn och köpa nya hårddiskar.
En av de bästa egenskaperna med den är att den kommer att vara helt perfekt med en 200-400. Med den och en 70-200 så kommer jag att kunna fora säker 90% av de bilder som jag brukar ta.
Jag kanske kommer att testa en Nikon ett par dagar och känna mig för.

Billigare gluggar med Nikon? Jag tycker nog att canon har ett bra utbud med bra priser på begagnatmarknaden. I synnerhet när det gäller topp-optik. Fullformat finns hos flera kamerahus. Likaså bra brusprestanda. Frågan är vad du har för gluggar och tillbehör i dag? Beroende på ditt svar kanske ett systembyte är mindre genomtänkt, eller kanske inte. Om jag funderade i samma banor som du så skulle jag:
Behållit min 7D och satsat på riktigt ljusstark optik i stället (Gärna med inbyggd IS) vilket medför marginal för lägre iso.
7D:n är nog ganska optimal i relation till kompromiss mellan pris och funktioner. Alternativet är att vänta lite till och köpa en 5dmk3 för optimal uppgradering, sånär som på bilder/sekund.
Hade du tänkt att lägga 20k på enbart huset (och i så fall hur mkt skall du lägga på ljusstark optik som matchar kameran)? Bra brusprestanda kommer främst till sin rätt med ljusstark optik, eftersom iso:n då kan hållas nere på acceptabla nivåer. Oavsett vilket hus o märke du väljer så kommer du inte ifrån inköpet av bra optik. Har du begränsad budget så blir min rekomendation att köpa optik till nuvarande hus, i stället för att uppgradera enbart huset.

Jag har gjort en jämförelse mellan Nikon och Canons gluggar och det skiljer mellan 15-20% mellan dem. Canon ligger alltid över och jag kan inte se varför de ska vara dyrare för skillnaden är ofta minimal.
Jag har en bunt L-optik och visst skulle jag byta ut alla till fasta ljustarka men för de bilder som jag tar och jag föredrar att använda zoomar för att det ska vara lättare att få de bilder som jag vill ha. Tycker inte om att byta gluggar hela tiden eller att jag måste ha flera hus.

Det är precis det svaret som jag har fått från flera och som jag har kommit fram till när jag har läst på. Är det en Nikon som jag ska köpa så är det en 800. Problemet för mig är att bilderna blir så stora att jag måste uppgradera datorn och köpa nya hårddiskar.
En av de bästa egenskaperna med den är att den kommer att vara helt perfekt med en 200-400. Med den och en 70-200 så kommer jag att kunna fora säker 90% av de bilder som jag brukar ta.
Jag kanske kommer att testa en Nikon ett par dagar och känna mig för.

Jens. Jag har uppdaterat min dator men nya större hårddiskar, men det har inte med min D800 att skaffa. Jag har börjat att ta hand om mitt gamla diaarkiv och fotograferar av gamla bilder och då behövder större hårddiskar. För att inte få för stora filer använder jag min D7000 för att plåta av bilderna, men vi pratar om tusentals bilder.
Men idag kostar en 2Tb hårddisk under 800:- . Diskar är billiga idag.

Det som jag gillar är:
1.6 faktorn
Snabb autofokus
Att det finns hack för den som bygger ut funktionalitet
Säker ljusmätare
Lagom stor
Kan konfigurera den
Stor buffert
Snabba bildserier

Det som jag saknar är:
Fullformat
200-400/4
Skärpedjupsknappen sitter helt fel och är svår att använda

Jag har testat både en 600 och en D4 och jag har tänkt att spendera ungefär 20 000 på huset så dessvärre försvinner D4 då. 800 har för stora bildfiler som jag inte kommer att kunna dra nytta av.

//Jens

Låter som du ska skaffa en D800, nackdelen, är som du skriver, att filerna blir aningen stora, men å andra sidan är disk billigt nuförtiden. Med tanke på vilken bildkvalitet du får ut så tror jag du kommer att uppskatta bildfilerna trots deras storlek. En annan hake kan vara bildhastigheten som bara är 4 bilder per sekund. Om du använder "crop mode" och ett batterigrepp med rätt sorts batterier kan du skrämma upp bildhastigheten till 6 bilder/s och får ut 16Mpixelbilder. Dvs i princip förvandlar du den då till en D7000 fast med bättrre byggkvalitet, mindre brus och bättre autofokus.

Billigare gluggar med Nikon? Jag tycker nog att canon har ett bra utbud med bra priser på begagnatmarknaden. I synnerhet när det gäller topp-optik. Fullformat finns hos flera kamerahus. Likaså bra brusprestanda. Frågan är vad du har för gluggar och tillbehör i dag?.

Nikon är mycket billigare om vi tittar på gluggar i toppsegmentet, annars är Canon billigare.

ANNONS
Götaplatsens Foto