Billigare gluggar med Nikon? Jag tycker nog att canon har ett bra utbud med bra priser på begagnatmarknaden. I synnerhet när det gäller topp-optik. Fullformat finns hos flera kamerahus. Likaså bra brusprestanda. Frågan är vad du har för gluggar och tillbehör i dag? Beroende på ditt svar kanske ett systembyte är mindre genomtänkt, eller kanske inte. Om jag funderade i samma banor som du så skulle jag:
Behållit min 7D och satsat på riktigt ljusstark optik i stället (Gärna med inbyggd IS) vilket medför marginal för lägre iso.
7D:n är nog ganska optimal i relation till kompromiss mellan pris och funktioner. Alternativet är att vänta lite till och köpa en 5dmk3 för optimal uppgradering, sånär som på bilder/sekund.
Hade du tänkt att lägga 20k på enbart huset (och i så fall hur mkt skall du lägga på ljusstark optik som matchar kameran)? Bra brusprestanda kommer främst till sin rätt med ljusstark optik, eftersom iso:n då kan hållas nere på acceptabla nivåer. Oavsett vilket hus o märke du väljer så kommer du inte ifrån inköpet av bra optik. Har du begränsad budget så blir min rekomendation att köpa optik till nuvarande hus, i stället för att uppgradera enbart huset.