Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta från Canon till?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lintott

Aktiv medlem
Hej!
Nybörjare här som bara undrar, om jag nu har en gammal vanlig hederlig Canon Eos 630 köpt i Singapore 1988 som funkar utmärkt men skulle kanske vilja börja titta på någon nyare kamera ev. digital, vad ska jag då ha?
Jag är så nöjd med min antika kamera så jag vete tusan om jag vill byta ens.
Jag vill ha en lättskött kamera, som man kan zooma in mycket bra o nära bilder med t.ex. insekter som man kan ta macrobilder på eller vad det heter. Jag vill också ha en snabb kamera som man kan ta snabba bilder med utan att behöva vänta på att den ska öppna sig.
Kanske borde veta mera innan man frågar en sådan sak men testar o se vad jag får för svar ändå.
Mvh Eva

Kolla Canon 300D, Nikon D70, Canon 10D, Nikon D100, Canon 20D

Alla torde finnas nya och begagnade utom Canon 20D och Nikon D70 som nog är sparsamma på begagnatmarknaden

Jag nämner dom ungefär rangordnat från enklaste till mer komplicerade ;) Iallafall inom respektive fabrikat.

Kolla även in Konica/Minolta Dynax 7D som är mycket intressant, bör ligga någonstans i klass med Canon 20D.

Om du har några bra objektiv till din Canon så är ju dock Canonkamerorna som Janne räknade upp intressantast. Vet du med dig att det/de objektiv du har är s.k. "kitzoomar" (billiga objektiv som såldes i paket med kameran, av varierande, ofta låg kvalite) så kan du lika väl kika på något annat märke då du ändå kanske måste köpa ny optik.

En digital systemkamera kräver nämligen ganska så hög klass på objektiven för att prestera bra. Det är dock inget hinder att använda billiga objektiv, det funkar & går att uppgradera i efterhand...

300D kostar 7215kr för huset i Tyskland, technikdirekt.se

En Sigma 70-300 macro (ned till 1:2) ligger på 1500kr tror jag...

Indianturbo skrev:
...
Jag är så nöjd med min antika kamera så jag vete tusan om jag vill byta ens.
Det har du all anledning att vara. Det finns än idag, ingen enda kamera som kommer att göra dig mycket mer nöjd än vad du redan är, även om dyra, moderna modeller finns. EOS första modeller står sig otroligt bra ännu och har en byggkvalitet som knappt finns idag.
Ett digitalt kamerahus är förstås kul. Jag håller med kommentarerna ovan.
Ett nytt objektiv är en bra uppgradering, och du kan använda det för både digitala och analoga hus.

Skurmedel skrev:
Titta på Olympus E-systemet också. Tillbehören är äckligt dyra men de skall vara väldigt bra.

Du tänker på 4/3 systemet? Grymt mycket brus på allt ovanför iso 400 på de bilder jag sett. Där ligger Nikon / Canon före.

Sen har de trevliga objektiv etc, det är sant.

mvh

ANNONS
Götaplatsens Foto