Annons

Byta från Windows till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)

Joakim.e

Aktiv medlem
Funderar på att byta min Windows laptop mot en Macbook Pro retina 15 tum. Något jag velat dra på i det längsta att ens fundera på eftersom jag kört Windows i hela mitt liv och har alla filer och program för detta OS. Men retinaskärmen suger verkligen i fotosammanhang och det bör gå att redigera bilderna bra på den utan en extern skärm hoppas jag på.
Det går även att köra Windows 7 på Bootcamp på Macen, men man måste då skala upp allt till 150% för att det ska bli en vettig storlek på text etc. Med risk för artefakter och förvrängningar i olika program.
Målsättningen skulle dock vara att installera Macversionerna av Lightroom och Capture NX2, licensen inkluderar ju båda.
Jag undrar dock om det kommer ställa till det med de externa diskar jag nu har bilderna på. Har över 100000 bilder på ett antal externa diskar. Kan man köra dessa rakt av under Macens operativsystem? Dessa är väl Windowsformaterade? Måste man kopiera över alla bilder, formatera om diskarna och sedan kopiera tillbaka bilderna? Kanske en ngt okunnig fråga men skulle det vara så illa låter det som ett hästjobb.
Någon som bytt system som vet?
 
De enda filerna du inte kan köra är de systemspecifika DLL-filerna och tro mig, det är inget problem...

Inga problem i övrigt, det är samma filer som läses av operativsystemet oavsett om det är Mac eller Windows. Möjligen om du formaterat din hårddisk i ett format som MacOS inte stödjer, men jag har svårt att se att du skulle ha gjort det.
 
Låter hoppfullt. Hårddiskarna är Iomega och Western digital elements, passport och formaterade som de kom ur asken. Kommer alla textdokument, excelfiler och powerpointpresentationer gå att läsa rakt av också då alltså?
Låter bra om de går att koppla in på blandat Windows och Mac.
Några andra problem som kan uppstå med att byta? Någon som kört Bootcamps eller Parallels på retina? Har några program, bl a Microsoft Access databas som jag måste köra i Windows.
 
Excel och Powerpoint förutsätter MS Officefinns till Mac. Eller snarare, de allra flesta kontorsprogramvaror kan både läsa och skriva i dessa format.

Jag har VMWare, funkar jättebra att köra windows i ett separat fönster på macen.
 
Excel och Powerpoint förutsätter MS Officefinns till Mac. Eller snarare, de allra flesta kontorsprogramvaror kan både läsa och skriva i dessa format.

Jag har VMWare, funkar jättebra att köra windows i ett separat fönster på macen.

Låter bra. Jo officeprogrammen får man räkna med att köpa om. Problemet med windows på en retinaskärm är väl att det blir så smått och att windows skalning funkar sisådär (i alla fall på en windowsdator blir det lätt artefakter).
 
Lightroom o NX2 på retina?

Det verkar vara större problem att byta från windows dessvärre. NX2 som jag använder i första hand är inte alls anpassat till högupplösta skärmar verkar det som och Lightroom har bara anpassat develop-modulen och inte librarymodulen. Det gör att en pixel kommer skalas till 4 pixlar och allt ser oskarpt ut. Är det verkligen så illa? Någon som kör dessa program på en mac med retina??
 
Funderar på att byta min Windows laptop mot en Macbook Pro retina 15 tum. Något jag velat dra på i det längsta att ens fundera på eftersom jag kört Windows i hela mitt liv och har alla filer och program för detta OS. Men retinaskärmen suger verkligen i fotosammanhang och det bör gå att redigera bilderna bra på den utan en extern skärm hoppas jag på.
Det går även att köra Windows 7 på Bootcamp på Macen, men man måste då skala upp allt till 150% för att det ska bli en vettig storlek på text etc. Med risk för artefakter och förvrängningar i olika program.
Målsättningen skulle dock vara att installera Macversionerna av Lightroom och Capture NX2, licensen inkluderar ju båda.
Jag undrar dock om det kommer ställa till det med de externa diskar jag nu har bilderna på. Har över 100000 bilder på ett antal externa diskar. Kan man köra dessa rakt av under Macens operativsystem? Dessa är väl Windowsformaterade? Måste man kopiera över alla bilder, formatera om diskarna och sedan kopiera tillbaka bilderna? Kanske en ngt okunnig fråga men skulle det vara så illa låter det som ett hästjobb.
Någon som bytt system som vet?

Jag sitter just nu mitt uppe i övergången från Windows till MBP Retina och jag har provat följande:

1. Extern HP HDD USB3 användes för alla bilder, Windowsformaterad, osäker på hur den kom dock, dvs vet inte om den var FAT eller NTFS. Hur som helst, jag kunde inte få Mac:en att spara ändringar eller filer till denna externa HDD. Som jag tolkat infon så kan Mac läsa men inte skriva till NTFS diskar. Håller därför på att lägga över samtliga bilder till Macformaterade HDD.

2. Lightroom var bara att installera på Mac OS, där var det inga problem. Däremot så fick jag inte med mig alla presets och plugins när jag läste in säkerhetskopian. Håller precis nu på med att felsöka och spara över allt från min Windows dator för att komma vidare.

3. Om Lightroom är anpassat för Retina vet jag inte, däremot så är menyer och paneler jättestora. Blir knappt något yta över för bildvisning.

4. Har även installerat Windows 7 Pro via Bootcamp OCH som VMware. Samtidigt som jag delade ut Mac disken. Detta resulterade i att jag kan köra alla Windowsprogram antingen som ren Windows eller som en liten virtuell Windowsdator. Från båda OS når jag samtliga diskar/partitioner. OBS, jag vet att det är riskabelt, men jag vill ha det så ;) Har inte heller sett behov av att förstora Windows 7, funkar jättebra som det är.

5. Byte av Adobe CS var däremot en annan historia. Adobe vägrade inse att det var tillåtet att byta från Windows till Mac, utan att uppgradera. Men efter långa chat-diskussioner så lyckades jag övertyga dem om detta då jag hittade denna sida hos Adobe, dvs du bör använda samma terminologi som Adobe och efterfråga en "platform swap" och inget annat. Väntar dock fortfarande på min box med DVD skivor, för de vägrade ge mig nedladdningsversion.

Sedan att du skriver att Retina skärmen suger, antar jag du menade positivt, även om jag koppla något som suger till något undermåligt ;)

Som avslutning så måste jag bara nämna något negativt och det är att datorn med sitt aluminiumchassi blir ordentligt kall att vila händerna på om du använder den i kyla. Plastiga datorer har sina fördelar ;)
 
Låter hoppfullt. Hårddiskarna är Iomega och Western digital elements, passport och formaterade som de kom ur asken. Kommer alla textdokument, excelfiler och powerpointpresentationer gå att läsa rakt av också då alltså?
Låter bra om de går att koppla in på blandat Windows och Mac.
Några andra problem som kan uppstå med att byta? Någon som kört Bootcamps eller Parallels på retina? Har några program, bl a Microsoft Access databas som jag måste köra i Windows.

Ang diskar läser OS X både FAT32, exFAT och NTFS. Dvs samtliga vanligt förekommande Win-format.

Dock kan inte OS X skriva till NTFS-disk rakt ur lådan. Det finns tredjepartslösningar för detta som fungerar. Jag använde tidigare själv MacFUSE+NTFS-3G, men sedan Lion är det NTFS-3G direkt som verkar vara det som gäller.

Har ingen egen erfarenhet av NTFS-3G på Lion/Mountain Lion då jag inte behövt skriva till NTFS-volymer på ett bra tag.
 
Stort tack för informativt svar!
Visst jobb att byta alltså samt att program inte är riktigt kompatibla med skalning. Jag har mina bilder (original o säkerhetskopior) på ett tiotal externa diskar, alla vad jag vet NTFS-formaterade. Ska även gå att köra på mac enl askarna. Dessvärre måste väl de jag använder aktivt nog formateras om då för att även kunna spara ändringar.
Retinaskärmen suget var i positiv bemärkelse i detta fall. För det som är anpassat för den känns den enormt trevlig och tester visar ju förutom upplösningen på bra färgrymd och färgstabilitet med hög gamut och låg delta E. Och datorn i sig verkar ju gedigen. Det negativa är förstås priset i så fall.
Men är inte programvarorna ännu anpassade känns det inte så kul. Hur länge detta dröjer och om det kommer går ju inte att veta.
 
Hur har det gått med plattformsbytet? Funkar lightroom nu? Verkar vara lite växlande pmdömen om retinakompatobilitet på dprewiew. Någon som testat Capture NX2 på retina?

Jag sitter just nu mitt uppe i övergången från Windows till MBP Retina och jag har provat följande:

1. Extern HP HDD USB3 användes för alla bilder, Windowsformaterad, osäker på hur den kom dock, dvs vet inte om den var FAT eller NTFS. Hur som helst, jag kunde inte få Mac:en att spara ändringar eller filer till denna externa HDD. Som jag tolkat infon så kan Mac läsa men inte skriva till NTFS diskar. Håller därför på att lägga över samtliga bilder till Macformaterade HDD.

2. Lightroom var bara att installera på Mac OS, där var det inga problem. Däremot så fick jag inte med mig alla presets och plugins när jag läste in säkerhetskopian. Håller precis nu på med att felsöka och spara över allt från min Windows dator för att komma vidare.

3. Om Lightroom är anpassat för Retina vet jag inte, däremot så är menyer och paneler jättestora. Blir knappt något yta över för bildvisning.

4. Har även installerat Windows 7 Pro via Bootcamp OCH som VMware. Samtidigt som jag delade ut Mac disken. Detta resulterade i att jag kan köra alla Windowsprogram antingen som ren Windows eller som en liten virtuell Windowsdator. Från båda OS når jag samtliga diskar/partitioner. OBS, jag vet att det är riskabelt, men jag vill ha det så ;) Har inte heller sett behov av att förstora Windows 7, funkar jättebra som det är.

5. Byte av Adobe CS var däremot en annan historia. Adobe vägrade inse att det var tillåtet att byta från Windows till Mac, utan att uppgradera. Men efter långa chat-diskussioner så lyckades jag övertyga dem om detta då jag hittade denna sida hos Adobe, dvs du bör använda samma terminologi som Adobe och efterfråga en "platform swap" och inget annat. Väntar dock fortfarande på min box med DVD skivor, för de vägrade ge mig nedladdningsversion.

Sedan att du skriver att Retina skärmen suger, antar jag du menade positivt, även om jag koppla något som suger till något undermåligt ;)

Som avslutning så måste jag bara nämna något negativt och det är att datorn med sitt aluminiumchassi blir ordentligt kall att vila händerna på om du använder den i kyla. Plastiga datorer har sina fördelar ;)
 
Hur har det gått med plattformsbytet? Funkar lightroom nu? Verkar vara lite växlande pmdömen om retinakompatobilitet på dprewiew. Någon som testat Capture NX2 på retina?

Har inte kommit till Lightroom ännu :(

Har en NAS som kraschat och som verkar vara fel på både lådan och systemdisken. Den sitter just nu i en USB-docka för reparation (som snart pågått i ett dygn).

Har dock kommit lite längre med Windows 7 på MBP retina och funnit att en lägre upplösning på 1440*900 ger en hyfsat skarp bild, med Windows satt till visning i 100%. Omvänt, dvs 2560x1600 med 150% förstoring blir suddigt. Annars är nog upplösningen densamma, bara olika sätt att nå målet ;)

Har felsökt min installation av MS Access också, men det visade sig bero på egen tankspriddhet, då jag denna gång lade in 2007 direkt, vilket resulterade i att visa filer som de äldre versionerna installerade saknades när jag skulle starta databaser som uppdaterats från gamla versioner. Hade alltså inget med MBP att göra :)

Jobbar vidare och hoppas kunna ge besked om Lightroom senare ikväll.

PS. 15" Retina har upplösningen 2880x1800 px DS
 
Tackar för svar, ser fram mot rapporten om lightroom!
Det är just alla konverteringsproblem som gör att man drar sig för att byta system. Men högupplösta skärmar är ju egentligen det bästa, det är bara att programvaran (utom Apples egna produkter) varit tröga att anpassa sig. Det är inte lättare med full-HD (1920x1080) i 11-tummare som det ju finns i flera Windowsdatorer nu. Varken windows 7 eller 8 blir riktigt skarpt när man skalar upp dem, där har Apple lyckats bättre som ju kör 200% på alla sina Retinaskärmar.
Fast gissningsvis sitter det högupplösta IPS-skärmar i alla dyrare laptops om 5 år och programvaran är anpassad till det. Det är väl en brytningspunkt nu. Jag har över 300 ppi i telefonen och den är knallskarp och har bra färger. Men då är det ju samma tillverkare av både telefon och operativsystem (äpplet).
Motsvarigheten till Retina-macen på Windowssidan är väl snarast Asus U500. Var och tittade på den och Retinamacen idag. Ganska likvärdiga men i tester så har Asus mycket sämre Color gamut, bara 72% sRGB medan mac har nästan 100%. Däremot så hade ett par Retina-mac på 15 tum som jag testade (med sidan www.lagom.nl där självtest för skärmar finns) bandning i gråskalan (dithering), vilket kan tyda på att de använder 6-bitars färg och inte 8-bitars. Asus hade faktiskt ingen bandning. Macen var lite varm över tangetbordsstödet också, dock allmänt sett bäst bild och ljud på Mac.
Inte lätt att välja en bra dator. En bra extern skärm kan väl aldrig konkurrera med en laptop, hur bra den senare än är. Men man vill ju helst ha en bärbar som går att redigera på då man sitter på annan plats än hemma.
Ser som sagt fram mot Lightrooms och Access-testerna.
 
Funderar på att byta min Windows laptop mot en Macbook Pro retina 15 tum. Något jag velat dra på i det längsta att ens fundera på eftersom jag kört Windows i hela mitt liv och har alla filer och program för detta OS. Men retinaskärmen suger verkligen i fotosammanhang och det bör gå att redigera bilderna bra på den utan en extern skärm hoppas jag på.
Det går även att köra Windows 7 på Bootcamp på Macen, men man måste då skala upp allt till 150% för att det ska bli en vettig storlek på text etc. Med risk för artefakter och förvrängningar i olika program.
Målsättningen skulle dock vara att installera Macversionerna av Lightroom och Capture NX2, licensen inkluderar ju båda.
Jag undrar dock om det kommer ställa till det med de externa diskar jag nu har bilderna på. Har över 100000 bilder på ett antal externa diskar. Kan man köra dessa rakt av under Macens operativsystem? Dessa är väl Windowsformaterade? Måste man kopiera över alla bilder, formatera om diskarna och sedan kopiera tillbaka bilderna? Kanske en ngt okunnig fråga men skulle det vara så illa låter det som ett hästjobb.
Någon som bytt system som vet?
Jag hade PC förut och har nu en Macbook Pro med operativsystemet OSX 10.8 sedan 2 månader.
Problem jag har mött:
Det har tagit tid att vänja mig vid alla snabbkommandon som är annorlunda. Bara en sådan sak som "delete-knappen" finns inte ens med på tangentbordet.
Safari:s funktioner är ganska annorlunda än explorer.
Jag köpte MS office 2011 för Mac dock fick jag köpa Business version i stället pga det gick inte att att lägga över e-post filerna och mapparna som jag hade på min MS Outlook för PC.
Finder (utforskaren på Mac) fungerar inte alls bra när man ska /navigera/flytta filer mellan mappar och undermappar. Jag köpte Macintosh Explorer som fungerar bättre än Finder.
Meddela mig om du behöver en lista över de snabbkommandon från PC till Mac
mvh/marie
 
Jag hade PC förut och har nu en Macbook Pro med operativsystemet OSX 10.8 sedan 2 månader.
Problem jag har mött:
Det har tagit tid att vänja mig vid alla snabbkommandon som är annorlunda. Bara en sådan sak som "delete-knappen" finns inte ens med på tangentbordet.
Safari:s funktioner är ganska annorlunda än explorer.
Jag köpte MS office 2011 för Mac dock fick jag köpa Business version i stället pga det gick inte att att lägga över e-post filerna och mapparna som jag hade på min MS Outlook för PC.
Finder (utforskaren på Mac) fungerar inte alls bra när man ska /navigera/flytta filer mellan mappar och undermappar. Jag köpte Macintosh Explorer som fungerar bättre än Finder.
Meddela mig om du behöver en lista över de snabbkommandon från PC till Mac
mvh/marie

Jag tar gärna del av listan över snabbkommandon ;)

Dessa har jag själv hittat/läst på om:

Delete = Fn + Backspace
Ctrl + ... = Cmd + ... (dvs Ctrl+C = Cmd+C, osv)
Alt = Option på äppliska
 
Cmd+Opt+Esc = Tvångsavsluta (Ctrl-Alt-Delete). Inte för att det behövs. Inget hänger sig någonsin i Äppel-land... hrm... ;-)
 
Jag kör en MBP Retina 15 sedan ett antal månader tillbaka. en underbar dator att jobba på.
Skärmen är suverän och ger en underbar skärpa. LR är Retina kompatibel sedan 4,3. Också CS 6 har nu Retina stöd sedan några veckor.
Att redigera bilder på lap topens skärm går alldeles utmärkt. Någon nämnde att menyerna blir stora men det är inget jag märkt. Det ser ut som det brukar göra.
Det enda som spökar är att slideshow krånglar när jag har också den externa skärmen igång. Tidigare kunde jag välja om jag ville köra bildspel på den externa skärmen eller på lap toppens. Detta val finns inte längre och den lyckas inte att växla över till bildspel. Jag kör då inte speglad skärm utan som 2 separata. Uppenbar bugg.

Både lap topens och den externa skärmen som visar 98% av Adobe RGB är profilerade med i1 Display pro. De ligger väldigt lika i färger och kontrast och för de flesta bilder syns ingen skillnad alls.
Det är endast vissa bilder med mycket starka färger där den externa skärmen tydligt kan visa nyanser som lap topen inte klarar.

Lägger upp en bild så du kan se hur skärmen ser ut på lap topen i Devlop mode.

http://matsalm.smugmug.com/Other/Diverse-test/i-m55PP9Q/0/L/MBPR-L.jpg
 
Att använda NTFS formaterade hårddiskar till en Mac OS dator är inga problem med tredje parts program som nämnts tidigare. Du behöver inte formatera om dessa diskar.
Sök på NTFS på App store eller nätet så hittar du diverse program. Funkar klockrent och gör att du kan både läsa och skriva på dessa NTFS diskar.
 
Du vet väl att du kan dra storleken av sidopanelerna precis som du kan dra vanliga fönster på macen? Ett par bra kommandon att lära sig för LR är tab och skift+tab för att dölja menyer och sidopaneler.
 
ANNONS