Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta från Windows till Mac

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finn en inställning under preferences Interface där du kan sätta font size till small (default) eller large. Jag har den som small.
Sedan kör jag Macen på best for Retina för lap toppen under skärmens inställningar.
 
Det finn en inställning under preferences Interface där du kan sätta font size till small (default) eller large. Jag har den som small.
Sedan kör jag Macen på best for Retina för lap toppen under skärmens inställningar.

Hmm, kollade och jag hade samma inställningar. Mystiskt ... eller så är det ögat som blir lurat att tro att din skärmdump skiljer sig, vi har ju trots allt olika bild i mitten ;)
 
Jag tar gärna del av listan över snabbkommandon ;)

Dessa har jag själv hittat/läst på om:

Delete = Fn + Backspace
Ctrl + ... = Cmd + ... (dvs Ctrl+C = Cmd+C, osv)
Alt = Option på äppliska

Övergång från Windows
http://support.apple.com/kb/HT1343

De kommandon som jag använder mest
Safari
⌘ – R/uppdatera sidan
⌘ – W/Stäng flik
⌘– T/Ny flik
⌘ + klick på rubriker i t ex DN öppnas artikeln separat i nya flik
Duplicera flik : http://thiemo.ch/safari
- Om menyraden i Safari inte syns ska man avaktivera fullskärmsläge dvs klicka på den blåa ikonen med dubbel-pil högst upp till vänster om Safari
- Starta automatiskt favorit-startsidor i Safari: Skapa en mapp via menyn Bokmärken/lägg till bokmärkesmapp. Lägg favoritsidor i den mappen. Sätt bok i ”autoklicka” Mappen läggs överst fönstret. Klicka på mappen för att alla startsidorna ska öppna sig.

Generellt
⌘ - Q/avluta ett program
⌘ – N/Nytt dokument
⌘ – shift – 3/Prinscreen hela
⌘– shift – 4/Printscrenn rama in en del av bild eller text
Fn - ⇐/Delete
⌘ – A/Markera allt
⌘ + tabb/växla mellan program (fungerar dock inte som på PC)
- Aktivera ett program som är minimerat: Klicka på dess ikon på Dock-fältet där nere.
⌘– Y/upprepa senaste kommando
⌘ - mellanstlag/aktivera sökrutan
⌘ - ⌫/Flytta till papperskorgen


Övrigt:
Använda bakåt-knappen i stället för att bläddra sidledes mellan fönster (svepfunktion) (inställningar/mus)

Fler kommandon
http://support.apple.com/kb/HT2514?viewlocale=sv_SE
 
Tackar för svar, ser fram mot rapporten om lightroom!

Suck, önskar jag hade något bättre än detta att komma med. Verkar inte finnas något sätt att säkerhetskopiera HELA Lightroom för att överföra till Mac utan man måste göra en hel del manuellt.

1. Flytta katalogfilen och alla previewbilderna
2. Leta upp vilka plugin man har installerade, kopiera dessa och installera dem
3. Uppsjön med olika presets finns i olika mappar beroende på vad man ställt in, t.ex. egna exportinställningar, layouter, utskrifter osv
4. Inställningarna får man manuellt jämföra mellan de båda datorerna. Jag har t.ex. valt att använda xmp filer för att kunna se ändringar jag gör med Lightroom även i Bridge osv.
5. Filformat verkar vara lite av osäker domän. FAT är ju förlegat, NTFS kan Mac inte skriva och Macformat kan inte läsas i Windows.

Tänk om det hade funnits en exportfunktion i Lightroom så man kunde spara ut samtliga ovanstående och sedan importera hela klabbet på en ny dator. Vilken lättnad det hade varit :(

PS. MS Access funkar nu finfint under VMware och Bootcamp DS.
 
Suck. Verkar behövas gott om tid :(
Bra att access funkar. Måste kunna köra den och knasigt nog går den ju bara att köra i windows.
Var inne på ett Nikonforum och Capture NX2 som jag huvudsakligen redigerar med ska funka med retina.
Det ngn tyckt vara jobbigt med retinaskärmen är att kontrasten och skärpan är så hög att det blir svårt med att skärpa sina bilder. Låter ju troligt men samtidigt jobbigt man vill ju varken ha över- eller underskärpta bilder när dessa visas på en annan skärm.
 
Jag kan inte påstå att det är något problem med att skärpa bilderna på en Retina skärm. Tvärtom. Det man måste komma ihåg är att den inzoomning (förstoring) man får vid 1:1 på en normal skärm krävs 2:1 för att uppnå på en Retina skärm.
 
Hur är den att använda vid ordinär nätsurfning. De flesta foton på nätet är ju lågupplösta så de ser ju usla och pixliga ut när man skalar upp. På en iphone så är skärmen så liten att någon uppskalning ej behöv. men på 15 tum blir det ju märkbart. Är det bäst att använda 1400 pixlars bredd vid surf och icke fotorelaterad användning så man slipper uppskalningen? Jobbigt att växla mellan dessa upplösningslägen?
 
Det verkar vara större problem att byta från windows dessvärre. NX2 som jag använder i första hand är inte alls anpassat till högupplösta skärmar verkar det som och Lightroom har bara anpassat develop-modulen och inte librarymodulen. Det gör att en pixel kommer skalas till 4 pixlar och allt ser oskarpt ut. Är det verkligen så illa? Någon som kör dessa program på en mac med retina??


Jag bytte från Windows till MacBook Pro Retina 15' för ett par månader sedan, installerade då om Capture NX2 på MacBooken - fungerar utan problem.
Har dock inte Lightroom och kan inte verifiera hur den fungerar i MacBook Retina miljö.
 
Hur är den att använda vid ordinär nätsurfning. De flesta foton på nätet är ju lågupplösta så de ser ju usla och pixliga ut när man skalar upp. På en iphone så är skärmen så liten att någon uppskalning ej behöv. men på 15 tum blir det ju märkbart. Är det bäst att använda 1400 pixlars bredd vid surf och icke fotorelaterad användning så man slipper uppskalningen? Jobbigt att växla mellan dessa upplösningslägen?

Hemma kör jag normalt en kalibrerad Extern 24" wide screen som huvudskärm och laptopen som andra skärm. Om man drar Safari från den Externa skärmen till den interna ser man i princip ingen skillnad förutom storleken. Retina skärmen är konstant inställd på upplösningen " Best for Retina"
Visst sjutton ser man saker på nätet som ser bedrövligt ut men det gör det både på den externa skärmen och den interna så där är ingen skillnad.
Bilder och material med bra upplösning ser dock betydligt skarpare ut på Retina skärmen.

Så jag tror du oroar dig i onödan.
 
Hur är den att använda vid ordinär nätsurfning. De flesta foton på nätet är ju lågupplösta så de ser ju usla och pixliga ut när man skalar upp. På en iphone så är skärmen så liten att någon uppskalning ej behöv. men på 15 tum blir det ju märkbart. Är det bäst att använda 1400 pixlars bredd vid surf och icke fotorelaterad användning så man slipper uppskalningen? Jobbigt att växla mellan dessa upplösningslägen?

Gjorde ett test mellan min gamla profilerade Windows dator och mot MBP Retina.

I MacOs Safari:
första bilden i bildkritik: Bildstorleken skalades till samma visningsstorlek, MBP (ännu oprofilerad) är något mörkare, mer kontrast och drar lite åt magenta (svartvit bild). Upplever ingen större skillnad i övrigt.
Min hemsida: Foton blev generellt bra. Logotyper något mjuka i kanterna.

I VMware virtuell Windows 7, fullskärm 1440x900
första bilden i bildkritik: Samma bild som i Safari.
Min hemsida: Foton blev generellt bra. Logotyper skarpa i kanterna. Upplever faktiskt surfning som bättre under VMware Windows än Safari ... det var en överraskning ;)
 
Blir det lika bra i VMware som i en bra windowsdator? VMware går väl att öppet samtidigt som OS utan att boota om?
Sist en korkad fråga, men en powepointfil gjord på mac går väl att läsa rakt av på en windows 7/8-dator? Behöver kunna läsa en usb-sticka med filer om man håller en presentation/föredrag.
Gjorde ett test mellan min gamla profilerade Windows dator och mot MBP Retina.

I MacOs Safari:
första bilden i bildkritik: Bildstorleken skalades till samma visningsstorlek, MBP (ännu oprofilerad) är något mörkare, mer kontrast och drar lite åt magenta (svartvit bild). Upplever ingen större skillnad i övrigt.
Min hemsida: Foton blev generellt bra. Logotyper något mjuka i kanterna.

I VMware virtuell Windows 7, fullskärm 1440x900
första bilden i bildkritik: Samma bild som i Safari.
Min hemsida: Foton blev generellt bra. Logotyper skarpa i kanterna. Upplever faktiskt surfning som bättre under VMware Windows än Safari ... det var en överraskning ;)
 
Mac Office 2011 är ingen höjdare men fungerar väl ihop med filer från och till PC.
För Powerpoint är det bara fonter som kan spöka vad jag sett. Word är heller inga problem vad jag upptäckt. Excel kan ibland inte hantera makros fullt utdet är relativt sällsynt.
Outlook är en djäkla katastrof. Fungerar inte med iCloud och synkar inte korrekt med Calender, synka iPhone mm. Läs Microsofts egen blog och vad användarna anser om det.
http://blog.officeformac.com/outlook-for-mac-and-your-calendars/

Jag kör numera aldrig Outlook utan förlitar mig på Calendar. Så välj versionen utan Outlook för den är bara frustrerande. De övriga programmen fungerar helt OK.

Nu tvingas jag att jobba med en PC men mycket föredrar jag att göra på mina Macar.
Så jag lever konstant med båda världarna. Hade jag inte gjort det så hade jag hållit mig till Numbers, Pages och Key Notes.
 
Jag river mitt hår :(

Sitter fortfarande med Lightroom överföringen till Mac och kan inte fatta att det ska behöva vara så svårt att göra en överföringstjotabläng med allt innehåll och inställningar.

Sitter just nu med problemet att jag ersatt publiceringstjänsten för Facebook på Mac:en med den som jag konfigurerat på Windows. Men den funkar inte på Mac ... :( Däremot verkar överföringen av Fotosidan.se att funka, men då fanns den inte heller från början i Lightroom.

Finns det någon vänlig själ som sitter med Mac som kan skicka över en giltig plug-in för Facebook som jag kan konfigurera upp manuellt :(

... eller vet någon om jag kan ladda ned en sådan från nätet? Att ominstallera Lightroom på Mac:en lyckades jag inte med heller. Uppförsbacken med Mac är brant just nu ... pust.
 
Tycker du uttrycker dig fel. Det som skiljer mellan Mac och PC är operativsystemet och dess grundläggande egenskaper.
Det du kämpar med är hur en plugin till LR fungerar i LR för PC respektive Mac. På den nivån kan vi inte ens vara säkra på att de är byggda för att kunna flyttas mellan de olika operativen.
Det är ofta att vi måste välja om vi skall tanka ner för PC eller Mac. Alltså olika versioner.
Det bästa brukar vara att installera allt nytt på den nya datorn och inte försöka flytta program och plugg-ins. När det väl är gjort så kan man flytta på dokument , musik, bilder mm.
Vid all migrering gäller det att få allt så fräscht som möjligt och inte ta med sig gammal legacy.
 
Varför kan ingen av windowsdatorerna bygga en bra dator med retinaskärm?
Hårdvaran i Mac verkar onekligen bättre men det är ju operativsystemet som gör att man drar i mitt fall i alla fall drar sig för att byta.
d
Sitter fortfarande med Lightroom överföringen till Mac och kan inte fatta att det behöva vara så svårt att göra en överföringstjotabläng med allt innehåll och inställningar.

Sitter just nu med problemet att jag ersatt publiceringstjänsten för Facebook på Mac:en med den som jag konfigurerat på Windows. Men den funkar inte på Mac ... :( Däremot verkar överföringen av Fotosidan.se att funka, men då fanns den inte heller från början i Lightroom.

Finns det någon vänlig själ som sitter med Mac som kan skicka över en giltig plug-in för Facebook som jag kan konfigurera upp manuellt :(

... eller vet någon om jag kan ladda ned en sådan från nätet? Att ominstallera Lightroom på Mac:en lyckades jag inte med heller. Uppförsbacken med Mac är brant just nu ... pust.
 
Vid all migrering gäller det att få allt så fräscht som möjligt och inte ta med sig gammal legacy.

Kan hålla med om delen att det är skillnader mellan OS som gör att jag sliter mitt hår, för det är inte alltid så genomtänkt för en van Windowsanvändare att man ska behöva skriva manuella skript för att göra saker som finns färdigt i Windows (kommer med info om detaljer snart).

Men när det gäller att inte ta med sig gammal legacy tycker jag du är fel ute. Jag har ställt in och kopplat både Facebook och Fotosidan i Lightroom och kan i min gamal dator se vilka bilder jag har laddat upp till respektive, inkl mappstruktur. Även koppingen till min hemsida med bilder/FTP mm finns i Lightroom.

Att kasta bort allt arbeta som man lagt ned bara för att få ett fräscht system funkar inte i min värld.
 
Som projektledare inom IT för stora projekt har vi alltid detta problem. Det finns mycket tid nerlagd för att få integrationer eller annat att fungera. Samtidigt vill vi inte flytta med oss nackdelar och inmålade hörn till det nya systemet. Det kräver merarbete men lönar sig på sikt.
De plug-ins du nu konfigurerat och fått att fungera finns också för Mac. Det är däremot inte säkert de är programmerade så de går att flytta från PC till Mac.
Facebook kommer så vitt jag vet med LR som standard. Flickr likadant.
Personligen kör jag bara Smug-Mug och Fotosidan. Båda har jag varit tvungen att uppdatera och konfigurera om när LR ändrat version. Förmodligen var det samma sak på PC. Det tar inte särskilt lång tid.
Skulle du gå från LR 4 till 5 kunde då fått samma problem med din gamla PC.
 
Men Mats, menar du på fullt allvar att du tycker det är rimligt att återskapa all information som skapats? Med ditt resonemang så skulle man även kunna strunta i att överföra katalogerna, man kan ju mata in alla nyckelord och justeringar likväl på den nya versionen.
 
ANNONS