Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Byta hus - vad ska man ha?

Produkter
(logga in för att koppla)

Eellz

Medlem
Hej!

Jag har länge haft min kamera dammandes.. Jag upplever tyvärr att den inte riktigt håller måttet och att det finns nya hus på marknaden som är väldigt mycket bättre. Tyvärr resulterade det i ett långt uppehåll eftersom jag inte tyckte det var lika roligt längre. Hur som helst,

Jag har en EOS 500d

Objektiv:
EF 70-200 f4L USM
EF 100 f2,8 IS USM Macro 1:1
EF-S 10-22
Speed lite 430EX II

Jag vill ju helst slippa byta ut alla mina objektiv också, men har någon gång hört att konverter inte är något bra(men om det är det så vore det ett alternativ!)
Jag fotar mycket djur, hundar i tävlingssammanhang, hästar, katter, men även mycket porträtt(speciellt djur).
Jag har varit ifrån fotograferingen så länge nu så jag känner att jag har absolut noll koll och ber ödmjukast om lite hjälp 🙏

Du behöver inte byta ut objektiven, särskilt inte makro och telexoomen.

Du blandar ihop konvertrar och adaptrar. För att använda dina objektiv behövs en adapter utan linser. Den påverkar inte den optiska kvaliteten överhuvudtaget utan justerar bara så att avståndet blir rätt till sensor.

En telekonverter innebär att bilden förstoras och då förlorar man lite skärpa. Men det är ju inte vad du söker.

Jag skulle titta på en Canon Eos R8 (fullformat) eller en Eos R50 (APS-C) i första hand. Dessa finns även begagnade. Om du går över till fullformat så är det en bra idé att byta ut din vidvinkelzoom med tiden eftersom det inte blir så många megapixlar kvar när bilden besskärs till APS-C.

Iom du redan har Canon och en del Canonobjektiv, vore det enklast att fortsätta med Canons spegellösa R-serie. Canon har en adapter som gör att du kan fortsätta använda dina objektiv med autofokus. Det blir också billigare då du inte behöver köpa nya objektiv, något du isf kan göra på sikt.
Jag har själv Nikon och några AFS-objektiv som jag använder med behållning på nya Z-serien med Nikons adapter.
Om du vill byta system, finns det en hel del att välja på, Nikon, Sony, Fuji, Panasonic, OM Systems/Olympus … Det innebär även nya objektiv.

Tusen tack för era svar! Det har gjort mig lite klokare.
Glömde helt att säga att jag vill stanna kvar med Canon 😁

Jag kombinerar EF-objektiv och deras kamerahus (några olika 1DX-varianter) med den spegellösa R3. Det går utmärkt med hjälp av adapter.
Prisklassen är inte i stil med din 500D, men du fick bra rekommendationer på olika modeller ovan av herr Fröderberg.

Fast 500D är rätt gammal med en liten och mörk sökare. Även en beg 80D vore ett stort lyft. 7D mark II är väldigt trevlig och hamnar väl idag på under 4000kr beg (inte kollat på ett tag). Båda är enorma kliv upp från 500D i både bildkvalitet och ergonomi.

ANNONS
Götaplatsens Foto