Annons

Byta/laga fokusmotor. Erfarenheter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Mitt 100-makro (USM-varianten utan IS) har fått spader. Att flytta fokus närmare klarar den nästan alltid av. Ska fokusen flyttas längre bort är det kanske 50/50 att det funkar. Om det inte funkar så hackar det bara till lite grand. Då är lösningen att trycka galet många gånger på avtryckaren för att i små små steg ta sig fram till rätt fokus. Sedan kan det vara värt att nämna att det skramlar lite mer än vanligt om optiken.

Det är optiken och inte kameran som spökar.

Ja, jag vet att jag borde lämna in det till någon verkstad för en genomgång och kostnadsförslag. Jag är just nu ute efter om det finns andra som har erfarenhet av att fixa eller byta en usm-motor. Skitdyrt eller inte. Vanligt på just den optiken. Något de gör på en kvart, eller ska eländet alltid till Tyskland minst. Liknande erfarenheter helt enkelt.

Det brukar finns så mycket tro om vad saker kostar, så jag vill veta om era egna erfarenheter. Byta slutare har varit en sådan sak som många "vetat" att det är skitdyrt och inte värt att göra. Sedan visade det sig för mig att ett byte på en 1DsII gick på 3000 och tveklöst värt att göra.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag bytte fokusmotor på min 16-35/2,8 och det var inte dödligt dyrt. Drygt 3000 kr har jag för mig att det kostade. Med tanke på ett nytt kostar så var det lönt.

Ditt objektiv säljs för 4000 kr och ett nytt bättre med IS kostar 7500 kr. I makroläge klarar man ju sig utan AF. Kanske finns det en marknad för ett ditt utan fungerande AF. Och då är du kanske inte många kronor ifrån ett 100L.

Ring verkstaden och fråga. De brukar kunna svara på vad ett standardjobb kostar.
 
ANNONS